Това не е класация, а по-скоро подсещане за няколко модерни класики. Всичко започна от Ford Sierra RS Cosworth. Смятаме, че не получи славата, която заслужаваше.

Какво е нужно на един автомобил, за да се превърне в модерна класика? Говорили сме го и преди, но да припомним: малко произведени бройки, красив по своему външен вид, страхотно поведение и характер. Какво има Sierra RS Cosworth. Рядка ли е? Абсолютно. От нея са произведени само 6000 бройки, от които 1600 са с десен волан. А сега си представете за 26 години живот колко от тях са изгнили или загинали в неравна битка с мантинелите и уличните стълбове?

Красива ли е? Сега, трябва да признаем, че красотата е субективно понятие, а според нас Sierra никога не е била голяма красавица. ОБАЧЕ безспорно е чаровна. Носи онзи осемдесетарски дух, допълнен от пълен боди кит, който отличава RS Cosworth от стандартните версии. Предна броня с въздуховоди за охлаждане на предните спирачки, агресивна радиаторна решетка, крило с подпора отзад, раздувки на веждите, небрежни прагове. Хубава е!

Добра ли е за каране? Не сме карали, но хората, които са, се оплакват, че е много трудно да намериш стоков вариант. Ако все пак успееш, ще се изкефиш на компактното купе, сравнимо по размери с модерния Focus ST. Купето на Sierra е съвсем малко по-дълго, но 10 см по-тясно, над 6 см по-ниско, 140 кг по-леко, както и 4 см по-късо в междуосието си. Това е резултатът от постоянното мутиране на моделите. Това, което едно време ни се струваше средноразмерен автомобил, сега го сравняваме с компактен хечбек.

Интериорът е спартански и евтин, но пък не трябва да забравяме, че колата е струвала 15 950 паунда. За нещо, което вдига 241 км/ч максимална скорост. През 1986 г. За парите си получаваш дълбоки седалки Recaro, отлична позиция на седене, ясни и точни уреди, кожен волан с перфектни размер, позиция и форма.

Ускорението от 0 100 км/ч е 6.1 секунди дори с кльощавите 205-милиметрови гуми. Ранните модели са само на задно, а през 90-те излизат и версии с двойно задвижване.

Двигателят не звучи като нещо потресаващо, но всъщност е много приятен за каране, особено в тежащото 1200 килограма купе. Два горно разположени разпределителни вала, Garrett T3 турбина и мощност 201 к.с. Същият T88 блок на Ford е имал ресурс за генерирането на 500 к.с. в състезателните RS500 версии. Ускорението от 0 100 км/ч е 6.1 секунди дори с кльощавите 205-милиметрови гуми. Ранните модели са само на задно, а през 90-те излизат и версии с двойно задвижване.

Проблемът е, че Ford Sierra RS Cosworth не е правилната кола за инвестиция, защото не е ясно кога пазарът ще й обърне достатъчно внимание, за да си избие инвестицията. Но пък е рядка, представя се добре, забавна е, а е и практичен семеен автомобил с невероятна състезателна история. Според нас не трябва да се модифицира с големи турбини и големи джанти. Само това е начинът да й се вдигне цената, ако всичко останало не е достатъчно.

Porsche 968 Sport


 

Във всяка друга ситуация бихме препоръчали Club Sport версията, но нея вече тотално я няма на пазара. 968 Sport, от друга страна, е същото нещо, но с някои екстри, като електрически стъкла и централно заключване. За разлика от Club Sport, колата има задни седалки, които са все така неизползваеми. Характерно за Porsche (бел. ред. Cayenne и Panamera не са Porsche).

 

Alfa Romeo SZ


 

Чували сме хора да казват, че SZ е страхотна за каране като нова. Други източници казват, че била кекава. Иначе има луд дизайн от Zagato, както и скъсена платформа от 75 с перфектно балансирано шаси. Най-мощната версия се задвижва от 3.0-литров V6 двигател с 210 к.с. Купето тежи 1256 кг. Само 1100 бройки са били произведени.

Honda Integra Type R


 

Твърди се, че това е най-добре завиващият автомобил с предно предаване. Има 1.8-литров мотор с мощност 204 к.с. Това е и първият Type R автомобил на Honda в Европа.

 

Peugeot 205 GTI 1.9


 

В състоянието, в което се намира Peugeot в последно време, всеки собственик на 205 GTI трябва да го пази като стайно цвете (copyrights Волен Сидеров). Истински хот-хеч, който се е предлагал с 1.6 и 1.9 двигатели.

Lotus Esprit GT3


Тук спор няма. Колекционерската стойност на Esprit е огромна. Както и цената, която трудно може да падне под 40 000 паунда.