Понятието „спортен седан“ се е превърнало в досаден тривиализъм, марките ни го пробутват с какво ли не. Jag XE обаче го дефинира по категоричен начин, с 3-литров V6 от F-Type, компресорен вой и 1,6 тона характер.

Честно казано, вече са ми писнали всички маркетингови игри, целящи да представят даден продукт, в най-добрата му светлина. Пресрелийзи пълни с хвалби, „възвишени“ сравнения, явни преувеличения, изтъкване на малкото предимства на по-нови системи (наложени от еко ограничения и идващи с повече недостатъци) и тям подобни неоригиналности и скришности. Не казвам, че всичко е лъжа, просто пудрата, която често излиза извън кутийката.

Спортен седан“ също е словосъчетание, което дебне от почти всяка автомобилна брошура и сайт, когато колата е с такъв тип купе. Защото думата „спорт“ винаги е носела положителен заряд, заради асоциациите със скоростта, здравето…, знаете, и е добър етикет за представяне на по-практичните автомобили, като по-готини. Или поне така смятат в някои отдели. Едно време ситуацията бе доста сходна с думата „турбо“, която седеше на какво ли не, от Renault 5, през рамките на слънчеви очила, та до култовите дъвки, защото Turbo автоматично означеше нещо готино. Разликата обаче между „спортен седан“ сега, и „турбо“ тогава, е че когато второто се свързваше с автомобил, то колата наистина бе „турбо“ яка и доста сериозна – споменатото Renault 5 Turbo, Porsche 911 Turbo са само част от примерите. Тоест, маркетингът в тези случаи бе доста по-инстинктивен и натурален.

Jaguar XE S 3.0 V6

Именно затова, днес, Jaguar XE е по-скоро изключение, защото – в тази конкретна форма S – няма как да бъде по-откровена дефиниция на понятието „спортен седан“. Тук трябва да уточня, че не съм карал по-малките мотори – 2,0 дизел със 163 и 200 коня, както и 2,0 бензин с 200 и 240 -, а само тази S-ка, която се явява върховата в гамата.

S версията се задвижва от базовия за F-Type 3-литров V6, който генерира 340 к.с. и 450 Нм. Този мотор е изключително готин. V6 звук, но не само – под товар воят на механичния компресор става отчетлив, което е още един отличителен белег на характера на XE. Някак си животинското бучене пасва прекрасно на аурата на марка с такава значка отпред. Именно характерът е и нещо, което също прави този бейби Jag червен, на фона на почти черно-бялата масовост на действителността. Визията му просто заслужава този мотор, като тук мога да вмъкна, че нищо чудно скоро да видим и XE R, с минимум 500 конния 5-литров S/C. Тогава BMW M3 ще има сериозна и различна алтернатива. С V8.

Споменах визията на XE. Предницата е страхотна, както и по-голямата част от дизайна е точно на място. Физиономията може лесно да бъде сбъркана с XF, което не е лошо, страничната линия е (ето я думата) спортна и елегантна, а задницата е… умерена. Честно казано тук трябваше да има повече емоция, но това е и единствената забележка към външността. Най-готиното е, че тази опаковка е оправдана със техническо съдържание, което – заедно с характера, който идва с почти всеки Jag – е рецепта за готино усещане, за усещане на задоволство, когато сте в колата. Плюс на последните изредени неща е, нещо което усетих и докато карах F-Type R Coupe, че хората в България гледат на Jaguar с доста по-топли очи, отколкото към немските еталони BMW и Mercedes.

Техниката? Якият мотор от F-Type, трансмисията е също познатата 8-степенна ZF, без грешка, а конструкцията на колата е изцяло алуминиева. Това вкарва масата в рамките разумните 1635 кг., които се ускоряват до сто за 5,1 сек и до ограничените 250 км/ч. Мнооооого добри цифри. За сравнение, по-компактният F-Type V6, който е по-лек с 30-ина килограма, вдига сто за 5,3, на практика същото време. Любопитен паралел може да се отправи и към BMW 340i, най-директният конкурент на XE S – немската кола е доста идентична, като параметри: същите 5,1 до 100, същите ограничени 250 км/ч, същите 450 Нм, незначително изоставане по мощност, 326 к.с., почти същата дължина и – донякъде учудващо – същата маса от 1615 кг. Базовата цена на двете коли също е много близка, 98 920 лв. за Jag срещу 95 350 лв. за BMW. Моторът? Също шестак, но с две турбини вместо с компресор и подредени в редица цилиндри. Лю-бо-пит-но. Убеден съм, че 340i е страхотна кола.

Jaguar XE S 3.0 V6

Какъвто е и XE. Огромна харизма, създаваща нетърпение, желание да влезеш и да отпрашиш, да караш по по-дългия път. И тук идва ред на усещането зад волана. Дори с изключени системи за стабилност колата остава предвидима, убеждаваща, че всичко е под контрол, ZF-ката сменя мигновено и рязко при режим Dynamic, както и неусетно, когато желанието е просто да се плъзгаш по пътя. Усещането е истински спортно, без окачването да е твърдо, в случая е адаптивно, а моторът е блажен източник на енергия и звук. Воят на компресора е желан, машинката набира обороти със страшно желание, като единствено ауспухът е по-тих от този на F-Type. Мелодията на XE е доста приятна, без да го има апокалиптичния пукот на F, въпреки това достатъчно екзалтираща, а при спокойно каране дискретна, така че да не подлуди пътниците при няколкочасово пътуване. XE S е от онези коли, които искаш да караш стабилно през уикенда, от онези коли които не палиш само когато трябва да отидеш някъде, а които палиш и само за да отидеш някъде. От онези коли, които наричат спортни.

Jaguar XE S 3.0 V6

Волан и уреди от F-Type. Откъдето идва и моторът. Иначе, семпъл и на ниво

Интериорът? Тук имам една-две забележки, като например, че не е особено вълнуващ, за разлика от емоционалната външност, както и вече почти класическата забележка за Jaguar/Land Rover, тъч екранът и системата InControl. Работи, много по-добра от предното поколение, но все още не е достатъчно бърза. Във времена в които в телефоните работят процесори с по няколко ядра, надписът „Зареждане…“ е малко изненадващ. Имате обаче инструментите от F-Type, както и Start/Stop бутон, който пулсира с червена светлина. В компактен семеен седан! Това определено е нещо яко. Останалата част от кабината е сравнително спокойна, а материалите са предимно добри. JLR изплуващият селектор на трансмисията е все така качествената метална шайба, като опционално може да поръчате и метални пера на волана, който серийно са пластмасови, но достатъчно приятни за употреба.

XE е тотално различна заявка на Jaguar, от неуспешния X-Type. Ни-що об-що. Докато X-Type бе сериозна стъпка надолу в имиджово отношение, то XE една адски силна кандидатура в класа на престижните компактни седани. Jag забавиха колата, но я направиха както трябва. Някой детайли може и да отстъпват на немците, но автомобилът не само характер, неподплатен с техника. А скоро ще дойде и Sportbrake, който ще разнообрази още по-практичния комби сегмент. XE e днешният Jag MkII? Не точно. Exceptional? До голяма степен, да.

XE_ptional? До голяма степен, да. Jaguar XE S 3.0 V6
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN8.5
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД8.1
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ8.6
#AB ФАКТОР7.7
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ8.7
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ8.5
8.4= SUM
оценка от читателя: (10 вот)
9.3