Използвани или като метод за усъвършенстване на аеродинамичната ефективност, или чисто и просто като стилистичен елемент, т.нар. “перки” в задната част на атомобилите се превръщат в хит в средата на 20-и век не само в Америка, но и в Европа. Подсетихме се за тях от материала, който публикувахме миналата седмица за “летящите” концепти на GM – Firebird. Ето любимите ни предложения в тази посока:

1960 Plymouth XNR


c-1960plymouthxnr_01_1500

Откровено асиметричния концепт Plymouth XNR e кръстен на своя създател – дизайнерът Върджил Екснър. Именно той е създател на перките, които бързо се превръщат в символ на американското автомобилостроене в края на 50-те и началото на 60-те. Екснър решава да експериментира с асиметричността, вдъхновен от любовта на баща му към Jaguar D-Type.

1954 Fiat Turbina


fiat-turbina_concept_1954_nettekeyif.net_

През 50-те автомобилните производители започват да изследват начини за използване на реактивните двигатели в серийните коли. През 1954 г. Fiat се превръща в първия европейски производител, който се присъединява към партито със своята Turbina. Освен че подобряват аеродинамиката на концепта, перките на Turbina са украсени с италианския трибагреник.

1958 Simca Special


c-exnersimca_02_12001

Още едно от дизайнерските упражнения на Върджил Екснър. Този път обаче става въпрос за сина на великия дизайнер, който носи същото име и разработва Special като част от своята дипломна работа в университета. Върджил Екснър Младши работи по дизайна на колата и след дипломирането си, когато осъществява проекта, използвайки шаси на Fiat и 1.2-литров двигател Simca.

1954 Alfa Romeo B.A.T. 7


c-f48c169263c4ac5af39d22a149e88701

Това е вторият от трилогия концепти, дебютирали през 50-те и създадени съвместно от Alfa Romeo и Bertone. B.A.T. 7 e открита демонстранция на опита на Нучио Бертоне в областта на въздухоплавателната аеродинамика. Концептът дебютира през 1954 г. на изложението в Торино, което е домакин и на премиерата на Fiat Turbina.

1955 Ghia “Gilda” Streamline X


c-1955_ghia_streamlinex

Този прототип излиза преди истинското разгаряне на войната на “перките” между Chrysler и GM. Streamline X впоследствие става  известен с името Gilda по името на героинята на Рита Хеуърт в едноименния филм от 1946 г.