BMW 2002 Turbo е първият европейски турбо автомобил в серийно производство. Това е един от най-интересните модели на BMW и историята му си струва да бъде разказана.

FL15_r0430_16-1480x988

 

 

През 1967 г. Хелмут Вернер Бьонш (директорът по продуктовото планиране на BMW) и Алекс фон Фалкенхаузен (дизайнерът на двигателя M10) слагат 2.0-литров агрегат в своите BMW 1602. Интересното в случая е, че нито един от двамата не знаел за извършената пакост от другия. И така, докато двамата не се срещнали случайно в местен сервиз. Родило се 2002. Бьонш и Фалкенхаузен били поразени от факта, че са създали една и съща кола, при това без да се наговарят. Бьонш бил наясно, че американският вносител Макс Хофман изпращал запитвания за подобен автомобил към BMW, защото смятал, че ще се приеме добре в Щатите. Бьонш и колегата му с по-сложно име предложили проекта на официална среща в централата на германската компания. Ръководството го одобрило и през 1968-а колата влязла в производство.

Сравнена със средностатистическия автомобил през 1968-а, BMW 2002 представлява голям скок в бъдещето. Колата тежи само 940 кг и има независимо окачване отпред и отзад. В зависимост от модификацията купето било оборудвано с 2.0-литров, надлъжно разположен двигател с мощност от 100 или 130 к.с., а управлението било повече от страхотно за времето си.

Ускорение до 100 км/ч за малко над 7 секунди и максимална скорост от 209 км/ч на 4-а скорост. 

През 1973-а година в Европа се появява turbo. Базата е 2-литровия мотор oт 2002ti. През 69-а година същият, с вече с турбопълнене бил способен на 280 к.с. в модификацията си за Group 5. Серийното производство предвижда монтаж на турбокомпресор KKK на 0,55 бара, който надува мощността до завидните по това време 170 к.с. при 5 800 об/мин. Серийно идва с по-твърдо окачване, по-големи спирачки, 70-тарски състезателни окраски и потенциала да накаже почти всяко Porsche на пътя. Този автомобил взривява немската общественост. Идва в момент, когато назрява петролна криза, а все по-бързите коли водят до повече жертви на пътя. За първи път се въвежда ограничение по Landstrasse-то (първокласната, немагистрална пътна мрежа) от 100 км/ч и BMW си позволяват да поставят огледален надпис „turbo 2002“ oт двете страни на регистрационната табела отпред. В прессъобщението до медиите се споменава, че надписът служи като предупредителна мярка за по-бавните коли, които следва да бъдат „наказани“. Колко ни липсват тези времена.

Производството спира през 1975-а година с премиерата на BMW Серия 3 E21. Днес 2002 turbo е изключително рядка находка. За всички пазари са произведени едва 1972 бройки. Когато вземете предвид възрастта, характера и поведението на първото серийно турбо, и склоността на мотора към прегряване при продължително натоварване в зоната на турбото, може да се досетите, че животът за повечето от тях отдавна е приключил.