Паралелите, които могат да се направят между вече несъществуващата държава Чехословакия и раят за сърфистите Нова Зеландия, не са много. Силно населените провинциални региони и трудолюбивия народ са може би два от тях. Стига толкова.

И тогава се появява тази странна машина, наречена Trekka, в която всеки хипстър би се влюбил. Тя е интересна по няколко причини. Едната от тях е, че идва от Нова Зеландия, а колко често ни се отдава възможност да говорим за новозеландска кола? Всъщност изобщо не сме сигурни, че е кола. Не е съвсем и джип. Може би нещо средно между кола, джип (Land Rover) и селскостопанска машина. Trekka може да прави какво ли не, в какви ли не условия, а причината за нейната поява е желанието на правителството да стимулира местното производство на всякакви стоки, в това число автомобили.

Подобно на ситуацията в Бразилия, управниците наложили рестрикции за вноса на стоки, което щяло да презивика ръст на търсенето, което от своя страна да принуди местните да измислят решение как сами да произвеждат необходимите продукти и машини. Решението в случая дошло от Филип Андрюс, който решил да се възползва от факта, че селскостопанската техника била освободена от данъци, а производството било неограничено.

Добра и находчива идея, но кой щял да достави двигателя, скоростната кутия, окачването и тн?

Skoda. И по-специално Octavia комби.

pic12

Чарколяците били добре опаковани в комунистически дървени сандъци, които били изпратени в Нова Зеландия, където ги очаквали произведените там стоманени купета с мек сгъваем покрив или хардтоп от фибростъкло. Цялото това нещо било обидно евтино.

Trekka се произвежда от 1966-а до 1973-а с два двигателя – 1.1- или 1.2-литров четирицилиндров двигател, комбиниран с 4-скоростна механична трансмисия. Купето е дълго 4065 мм, а междуосието е точно 2.4 метра.

Първоначално били произвеждани по 6 автомобила дневно, тъй като панелите от купето се правели на ръка. Впоследствие производството им било поверено на оукландската компания H J Ryans, чийто основен бизнес е свързан с производството на косачки. През първата година били продадени 708 бройки, а до януари 1968-а вече били сглобени общо 1000 машини. До края на производството на модела на бял свят се появили 2500 такива коли.

От компанията дори изнасяли машината, като бройки от нея достигнали Фиджи, Виетнам, Австралия и други островни държави в региона. Интересното е, че една Trekka била купена от General Motors, като резултатът от тази покупка е неизвестен.

pic8 (1)