На 9 ноември 1989 г. Берлинската стена пада след 28 години вярна служба. Жителите на града я разрушават парче по парче на фона на сюити на Бах, изсвирени от руския виолончелист Мстислав Ростропович. Паметната картина завинаги остава в съзнанието на хора от целия свят. Малко след това жителите на Западна Германия правят сензационно откритие. Улиците на Берлин са задръстени от дребните и странно изглеждащи автомобили на източногерманците, дошли да разгледат свободния свят. Същия ден Trabant се превръща в символ на свободата.

В края на 50-те режимът е изправен пред предизвикателството да предложи на жителите на ГДР евтин личен транспорт. Решението било да се създаде нещо между мотоциклет и кола – микроавтомобил с четири места и багажник, който трябвало да бъде лесен за ремонтиране и поддръжка.

Първият Trabant – P50 – излиза на бял свят през 1959 г. Със своето предно предаване, напречно монтиран двигател и независимото си окачване, колата била на прага на модерността. През 1964 г. P50 е заменен от P601, който и до днес е най-популярният модел от марката, получил прякора Trabi.

trabant-601-04

Абсолютно всичко в Trabant е проектирано с една цел – ниска цена. Самото купе е изработено от композитен материал, в чийто състав влиза вълна, памук, а понякога дори хартия, слепени и пресовани със смола. Всичко това отговаряло на изискванията за икономичен производствен процес, както и на сериозния недостиг на стомана. Колкото до сигурността на купето – такава почти липсвала. Материалът бил чуплив като стъкло и почти невъзможен за рециклиране. В резултат на това, през 90-те учените започнали да използват специални бактерии, с чиято помощ да разграждат купетата на старите Trabi-та.

Под капака откриваме малък двутактов двигател, който също бил особено икономичен – за производителите си. Trabant става известен с не особено ниския си разход на гориво, синият пушек, носещ се неизменно зад колата, както и почти скандалния, дрънчащ звук на винаги мазния ауспух.

Качество на изработката? Тук дори няма нужда да коментираме. Едно видео от завода на Trabant казва всичко. Блъскане, фино “напасване” и удар с чук бележат експертните процедури във фабриката.

Въпреки грандиозните си недостатъци, Trabant се превръща в огромен успех на източногерманското автомобилостроене. Около 3 милиона такива автомобила са продадени (седан и комби), което е около два пъти повече от продадените Mini-та! Разбира се, клиентите на Trabant не са имали особен избор. Алтернативите – Лада, Шкода, Вартбург и тн – не се славят с много по-голям технологичен напредък, а освен това са били и по-скъпи.

1963-91-Trabant-601-Saloon-Universal

Клиентите можели да избират от сиво, жълто, зелено и синьо. Изтокът така и не успява да произведе достатъчно ярки багрила, които да те накарат да се чувстваш жив.

Trabant почти не се променя през целия си живот. Имало е намерение моделът да бъде заменен с нов през 1967 г., но поради липса на пари, проектът бързо бил замразен. След 9 ноември в купето бил монтиран 1.1-литров двигател от Volkswagen Polo, но това не трогнало никого, имайки предвид отворените пазари и далеч по-качествените автомобили на Запада. През 1991 г. мъката била прекратена.

Четейки този текст, може би си мислиш, че мразим Trabant. Не, напротив. Изпитваме ужасяващ респект към него. Както и към всички забравени и силно подценявани герои на социализма. Можеш ли да имитираш звука на Ford Fiesta 2008 г., както можеш да го направиш с този на Trabi? Тази кола има характер.

 

 

 

  • aboutcarsbg

    Разкажи ни твоя пръв и последен спомен с Трабант.

  • Pingback: Trabant е най-великият рали автомобил! - aboutcars.bg()

  • Венцеслав Масларов

    Купето на Трабанта е изработено изцяло от желязо.От дуропласт(смола,армирана с памук) са вънщните калници,облицовката на вратите,предният и задният(при седан) капак,и покривът(монтиран върху желязна рамка,част от купето).