Да не казваме голяма дума, но в момента няма Toyota, която да ни вълнува. Може би GT-86 и Land Cruiser, но и при двете има условности. Истината обаче е мааалко по-различна и носи името Toyota Gazoo Racing TS050 Hybrid. Това е новият LMP1 прототип на японците. Това е представителят на компанията в Световния шампионат за издръжливост WEC и „24 часа на Льо Ман“. От това би трябвало да се страхуват Audi и Porsche. Дали? Не знаем.

Засега знаем само, че новата спецификация на колата ще участва в хибридната категория, в която колите използват 8 мегаджаула хибридна енергия на обиколка. От официалните снимки се вижда и новата разцветка, от която традиционното синьо липсва. Чудим се само как ще разпознаваме болидите на Audi, Porsche и Toyota в тъмното, тъй като и трите отбора ползват едни и същи цветове.

wnz8uo46eluyzffjreue

Знаем също така, че новият TS050 се задвижва от 2.4-литров V6 бензинов двигател със система за директно впръскване и две турбини, които са по-големи от миналогодишните.

От всичко това излиза, че през тази година Toyota се разделя с V8 двигателя, което е малко тъжно, но пък от друга страна икономичните коли във WEC имат голямо преимущество, тъй като спират по-рядко за зареждане с гориво. Решението на Toyota звучи логично и адекватно.

Главният мениджър на моторспорт дивизията на Toyota коментира, че празвилата през тази година са принудили екипът му да намали консумацията на енергия с около 7.5%, които трябва да дойдат отнякъде. От същото по-рано се оплакаха Porsche и Audi. Въпреки по-ниският разход обаче, хората на Хисатаке Мурата не са жертвали нито конче от мощността на колата. Според изказването на шефа на Toyota Motorsport, турбо двигателят и по-мощната хибридна система ще осигурят на японските прототипи така нужното увеличение на въртящия момент, което ще ги направи по-конкурентоспособни.

От отбора казват, че новият V6 турбо мотор е по-близък до използваните от Toyota двигатели в сериойното автомобилостроене, уточнявайки, че системата „улавя“ кинетичната енергия от предните и задните спирачки и я съхранява в литиево-йонни батерии, които впоследствие захранват електромотора и задвижват колата. На същия принцип работи и стандартна Toyota Prius.

qiqdfvseadgnksdnbmfv

Подобно на Audi, в Toyota са решили да се разделят със старата си система, базирана на суперкондензатор за съхранение на електроенергията, като са преминали към използването на мощни батерии. През 2015 г. Porsche доказа, че тази концепция е по-успешна, доминирайки в Льо Ман и в целия шампионат.

Не бива да бъркаме, Toyota TS050 е изцяло нов автомобил, проектиран и изграден от нулата, което само може да ни радва, защото дори да си фен на Audi, на всички ни е ясно, че без силна конкуренция, състезанията не са интересни. Оптимизирани са както шасито и задвижващата система, така и трансмисията и окачването. Модификациите на последното са били належащи, за да се гарантира, че гумите няма да се износват прекалено от по-високия въртящ момент.

Нещо повече, предният мотор-генератор на хибридната система е бил преместен, за да се постигне по-добро обтичане на въздуха под пода на колата. Цялата аеродинамична структура на предницата е променена драстично и оптимизирана, за да са сигурни японците, че TS05 е здраво залепен за асфалта.

Дали това е правилната кола, която ще върне Toyota на подиума? Не знаем, чакаме Льо Ман, защото както всички знаем, само Льо Ман има значение.

 

Междувременно разгледай и другите два претендента за стълбичката:

Обновеното Audi R18 TDI, което също е изхвърлило суперкондензатора и вече има литиево-йонни батерии и 10-мегаджаулова хибридна система…,

 

…,както и Porsche 919 Hybrid, което ще се задоволи само с първото място.