Има причина Toyota 2000GT да се превърне в първата японска класика, продадена за над 1 млн. долара на търг. И това се случи не само, защото пазарът на ретро автомобили беше силен, а защото това е една от най-важните коли в историята на Toyota. Както и една от най-редките, имайки предвид, че от серията са произведени само 351 бройки.

За да разбереш 2000GT, трябва първо да разбереш японската автомобилна индустрия, която провокира Toyota да представи модела в концептуална форма за пръв път през 1965 г. Преди Втората световна война японските коли са били основно адаптирани лицензионни версии на западни модели. По това време японците практически не са изнасяли автомобили.

След Войната местното производство набира скорост, благодарение на успеха на т.нар. Kei car сегмент. Това са онези миниатюрни малолитражки, които позволяват на обикновения японец да притежава автомобил. Корейската война пък отприщва производството на пикапи и други високопроходими машини, което дава началото на ерата Toyota Land Cruiser.

Бизнесът се развива добре за японските производители през 60-те, но само на местно ниво. Колите не са оптимизирани за използване в Америка и Европа, като на тези два континента те са приемани с насмешка, не и без съдействието на здравословно количество расизъм.

Първата Toyota, внесена в Щатите, се казва Toyopet Crown. Тя излиза на американския пазар през 1958 г. и бързо става ясно, че е пълен провал. През първата година от колата са продадени само 287 бройки, което е доста неубедителен старт на компанията, която в момента е трета по продажби в САЩ през 2015 г. Нещата не са много по-розови във Великобритания.

И така, японската автомобилна индустрия, уверена в своите възможности, имала какво да докаже. През 60-те в Япония се развива и друг феномен. Първото Гран при на Япония се провело през 1963-а, когато генерирало значителен интерес към моторния спорт сред японските шофьори.

През същата година Honda и Datsun представили първите си роудстъри – S500 и Fairlady 1500, а Toyota последвала примера през 1965 г. със Sports 800. Последният бил минималистичен спортен автомобил с олекотено алуминиево купе, 2-цилиндров боксерен двигател с 44 к.с. и твърд Targa покрив.

gallery-1454860440-toyota-2000gt-1967-photos-4

Въпреки че Sports 800 е крайно интересен автомобил, от Toyota искали нещо повече – истински флагман, който да докаже технологичния и дизайнерски потенциал на компанията. Нещо, с което да се изфукат. Sports 800 не бил особено популярен извън Япония, така че компанията така и не реализирала официален износ. Били произведени само няколко бройки с ляв волан.

За новия проект Toyota се свързали с Yamaha, които трябвало да помогнат с дизайна и проектирането на новия модел, който се появява за пръв път в концептуален вид на автосалона в Токио през 1965 г.

1454855721-toyota-2000gt-1965

Или това поне е официалната информация от Toyota. Истината е, че Yamaha започнали работа по това, което впоследствие се превръща в 2000GT, самостоятелно. Преди това Yamaha си сътрудничи с Nissan по кола с кодовото название A550X. От Nissan замразили проекта, което отвело Yamaha при Toyota.

От Toyota изхвърлили скиците на A550X в кофата и връчили на Yamaha това, с което се занимавали заводските й дизайнери, пишат от Hemmings. Въпреки това, не можем да затворим очи пред приликите между А550X и 2000GT. Освен тази прилика, новата върхова Toyota прилича доста и на по-малкия Sports 800.

При всяко положение трябва да признаем, че Toyota изиграва ключова роля в разработката на 2000GT. Дизайнът е нарисуван от дизайнера на компанията Сатору Нозаки, който искал да направи по-малък и по-японски Jaguar E-Type. Инженерите на Toyota и Yamaha също били хвърлили око на британската легенда, най-вече на нейния 6-цилиндров редови двигател.

gallery-1454860530-images-toyota-2000gt-1967-6

От Yamaha взели 2.0-литровия шестак с един разпределителен вал от Toyota Crown и разработили нова, алуминиева глава с два вала, благодарения на която успели да изстискат 150 к.с. Двигателят на Jag-а бил известен със своята надеждност в редица състезания, затова от Toyota решили да участват с прототипа на 2000GT в състезанието Yatabe Speed Trial, за да докажат неговите качества. По време на 72-часовия маратон, новият флагман записал средна скорост от 207 км/ч на овалното трасе. Двигателят се доказал като успешен.

И докато двигателят и дизайнът са вдъхновени от E-Type, идеята за шасито дошла от друго място – Lotus Elan. Суперолекотеният английски автомобил има купе от фибростъкло, което е монтирано върху стоманено шаси, за разлика от E-Type, който ползва самоносеща конструкция.

Купето на 2000GT било алуминиево и се правело на ръка от специалистите на Yamaha. Окачването било напълно независимо, задвижването задно, диференциалът с ограничено приплъзване, а джантите – магнезиеви. С изключение на задното предаване, нито една от тези технологии не била използвана до този момент в японска кола. Стандартно колата била оборудвана с четири дискови спирачки, а Yamaha пуснали на свобода опита си в производството на пиана при изработката на интериора, който се сдобил с великолепно дървено табло.

Screen-Shot-2012-12-04-at-15.38.28

Британската преса е очарована от колата, като Classic & Sport Car пишат, че това е единственият автомобил, който се усеща като спортен, сравнявайки го с E-Type и Corvette Stingray.

Когато колата влиза в производство през 1967 г., тя доказва веднъж и завинаги, че Toyota e автомобилен производител от най-високо ниво, както и че останалата част от света, трябва да започне да приема японската автомобилна индустрия насериозно.

Въпреки това, 2000GT остава неразбрана.

gallery-1454860781-photos-toyota-2000gt-1967-2

Първоначално Toyota планира да прави по 1000 коли на месец, но в крайна сметка от 2000GT са произведени едва 351 бройки…за четири години. Доста такива са внесени в Щатите, където обаче колата се продава на доста висока цена – 7230 долара през 1968-а година е означавало, че японката е била по-скъпа от Corvette, E-Type и Porsche 911.

Въпреки това, именно тази кола предвижда как японската автомобилна индустрия ще доминира през 70-те и по-специално през 80-те. Toyota 2000GT e предупредителен знак, че японците не бива да се подценяват. В годините след това компанията представя много спортни коли, но така и не се стига до пълноправен наследник на 2000GT. По ирония на съдбата най-близкият наследник на Toyota 2000GT е Nissan 240Z – лек спортен автомобил с 6-цилиндров редови двигател, вдъхновен от Jaguar E-Type.