Преди сто и една години, преди изобщо да стане дума за световни войни, Mercedes сглобява няколко Гран при коли. Те били инженерно чудо за времето си и не дали никакъв шанс на конкуренцията в Гран при на Франция през 1914 г.

Четвърт век по-късно, друга машина на Mercedes се появява на моторспорт сцената, за да доминира, превръщайки се малко по-късно в една от най-значимите и редки Гран при коли на всички времена.

Тук ще имаш възможността да се насладиш на култови снимки на тези машини, както и да научиш повече за тях и за това какво ги е направило истински легенди.

 

1a-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4709

Годината е 1914-а, а това е отдаааавна. Тогава колите са се правели от стомана и дърво, които са бли сглобявани едно към друго, а останалото е било привързано с кожени ремъци и катарами. Общо взето, това каквото е имало в една стандартна конюшна, е било използвано като материал и за изработката на автомобилни части.

2-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-3391

Колкото до конете, за тази епоха са потресаващо много. 115 к.с. отдвигател с един разпределителен вал, но с 4 клапана на цилиндър. Това е била футуристична технология за двигател, разработен само 2 години след потъването на „Титаник“.

Оборотите никога не надвишават 3000 об/мин, но въпреки това си представяме какъв тътен и грохот се е носил от ауспуха по време на състезание.

Предни спирачки няма! Отзад има барабанни спирачки, а за да спреш, трябва първо да се пресегнеш и да дръпнеш ръчка, която дори не е в кокпита.

5-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4869

Разбира се, никоя Гран при кола не би била завършена без механичен клаксон, който се натиска с ръка. Това, в случай че никой не ви е чул, че приближавате, което е невъзможно. Не е като Prius.

6-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4824

Все още не сме съвсем убедени какво правят тези лостчета на волана. Може би има нещо общо с карбуратора и смесообразуването, но знае ли човек. Представи си какво приключение е само да подкараш тази кола.

Предният мост е разположен под коляновия вал и е изработена от стомана и дърво, за да се запази теглото ниско. Ресорите на предния мост са внимателно обвити с тънко въже, след което са обезопасени към шасито с кожени ремъци. Красота.

9-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4822

Това също нямамe идея какво е, някой ако знае, да казва.

Фамозната трилъчева звезда на Mercedes, инкорпорирана в металния панел на две места.

16-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4525

А това е по-новият Гран при автомобил, чието точно обозначение е Mercedes-Benz W154л Той е произведен през 1939 г. и най-вероятно е един от най-редките и ценни предвоенни състезателни коли на планетата. Тази кола е участвала само в едно състезание – Гран при на Белград, където е спечелила полпозишън, а след това и самото състезание. Това се е случило в същия ден, в който Великобритания и Франция обявяват война на Германия. Честито..

„Ултимативната Сребърна Стрела“ има V12 двигател с двустепенен компресор, който издухва от двигателя 480 к.с. при 7800 об/мин. През 1939 г. подобни стойности са повече от впечатляващи. Още по-впечатляващ е звука на колата, който принуждава хората да носят тапи за уши, когато са около нея.

19-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4906

Какво ще кажете за римските цифри на скоростния лост?

20-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4891

Това пък е детайл от предните спирачки. Отношението към детайла е потресаващо.

21-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4914

Предният капак на W154 е обсипан с отвори за охлаждане.

Ето къде е монтиран стартерът, който пали масивния V12 двигател.

Дългогодишният пилот във Формула 1 – Йохен Мас – на път да се качи в W154. Каската и очилата!

29-dw-burnett-puppyknuckles-lrp-mercedes-4517

Процедурата по стартирането на двигателя е сложна. Цял отбор механици трябва да сложат “студени” свещи за първоначалното запалване, след което да ги сменят с “топли”.



С правилно превключване на предавките и достатъчно дълга права, Mercedes-Benz W154може да достигне 320 км/ч. Трябва обаче доста смелост.