Дългите офроуд пътешествия съществуват още от появата на автомобила. А и преди него, но това е друга тема. Много преди появата на асфалтови пътища, магистрали и тн, автомобилистите нямат друг изобор, освен да поемат по прашните и осеяни с препятствия маршрути, в желанието си да стигнат от един град до друг. Хенри Форд, Томас Едисън и Харви Файърстоун са едни от най-известните бащи на дисциплината, която американците наричат overlanding. През 1914 г. тримата сладури поемат на дълго пътешествие с Ford Model T, около който нощем къмпингували. Смята се, че именно по този начин е поставено началото на офроуда.

Днес с термина свързваме яки машини с купе върху шаси, които преодоляват реки, скали, паднали дънери, коловози, кал, езера и тн. Днес офроуд машините са добре обезопасени, но това невинаги е било факт. Колата, с която Хенри Форд и приятелите му са обикаляли нагоре-надолу не е имала ролкейдж, та тя дори не е разполагала с твърд покрив. Това е опасно, разбира се, но е и много по-романтично, защото цялото ти приключение се случва под открито небе и сред природата, точно както и според нас трябва да бъде. Това е и причината да се сетим за по-нови истински офроудъри без покрив. До това се добрахме.

Willys MB

Тази култова машина е калена във войни и е издържала изпитанията на времето. Днешният Jeep Wrangler произхожда именно от Willys MB, който влиза в производство през 1941 г. и остава там до края на Втората световна война през 1945 г. Въпреки че война вече няма, след това Willys започват да сглобяват модела CJ (Civilian Jeep), който представлява улична версия на легендарната военна машина. Model T може и да е бащата на открития офроудър, но оригиналният Willys MB поставя стандарта, към който всички бъдещи overland машини се придържат.

Volkswagen Type 181/182

Известен в Америка с прякора си “Нещото”, този странно изглеждащ автомобил е един от любимите ни в този списък. Брутално семпъл е като конструкция, което гарантира така необходимата надеждност при лек офроуд. Когато Volkswagen получава поръчка да създаде олекотено транспортно средство за военните, ръководството на компанията смята, че каузата е обречена и подобен проект би бил много скъп. Германците почти се били отказали от идеята, когато установили, че огромния мексикански пазар има нужда от автомобил, подходящ за черни пътища и по-добър от Type-1 Beetle. В Щатите пък искали нещо леко и забавно. От Volkswagen решили все пак да не изпускат това голяма парче торта и използвали части от Beetle, култовият ван Type 1 и Kübelwagen, с които сглобили “Нещото”.

1969 Ford Bronco

Първото поколение на Ford Bronco е разработено от нищото с една-единствена цел – да бъде истински офроудър. Моделът не е базиран на пикап или SUV от гамата на Ford и има сложно, но ефективно предно окачване и късо междуосие, което гарантира максимална маневреност. Почти ведната след пускането му на пазара, състезателят Бил Стоп купил няколко такива и ги подготвил за офроуд надпреварите Mint 400, Baja 500 и 1000. Едно такова Bronco спечелило Baja 1000 през 1971-а. Впоследствие Ford пуска на пазара лимитираната серия Baja Bronco, за да отбележи състезателните успехи на модела. Чудим се само защо още Ford не е пуснала на пазара ново Bronco?

Land Rover Defender 90

Проектиран след Втората световна война и пуснат на пазара през 1948 г., Defender е вдъхновен диретно от военния успех на Willys. Неговата концепция се оказва толкова добра, че Land Rover го произвежда почти без промяна в продължение на 67 години. Последният Defender слезе от конвейера на 29 януари, но от компанията обещаха, че ще пуснат негов заместник след няколко години.

Toyota Land Cruiser FJ

Toyota произвежда серията FJ от 1955-а до 1984-а. С този модел японската компания иска да ритне по кокалчетата американския Jeep и английския Defender. И въпреки че е много близък като конструкция до Jeep, FJ има свой собствен характер, който бетонира значимото място на модела в историята. В повечето страни FJ не е съвсем законен за управление по обществената пътна мрежа, но на кого му пука, когато можеш да демонтираш лесно покрива и вратите, а челното стъкло пада напред и отваря 360-градусова гледка към околната среда.

Jeep Wrangler

Подобно на Defender, рецептата за успеха на Jeep не се променя много-много през годините. Wrangler е наследник на Willys CJ и се произвежда до 1986 г. Неговата цел е да бъде също толкова способен офроудър, колкото предполага бранда Jeep.

Suzuki Jimny


Представен през 1970 г., Suzuki Jimny, който впоследствие е наречен Samurai, е първият голям търговски успех на Suzuki, както и първият kei car (обичайният за Япония клас на малолитражни малки автомобили) на компанията. Благодарение именно на Jimny, името на Suzuki се появява на автомобилната сцена. Джипката е дълга само три метра и половина, което и позволява да запълни празната ниша на компактните офроуд модели.