Преди време един приятел ни каза, че ванкеловият двигател бил страхотна технология. Ние се усмихнахме учтиво и го попитахме, след като е толкова страхотна защо няма нито един автомобил в момента в производство, който да я ползва?

И защо тя така и не успя да се наложи? Бързичко ще отговорим, след което ще причиним на същия приятел няколко сълзи, припомняйки хипстърски коли, които отрекоха цилиндрите.

Феликс Ванкел – той е виновникът.

41394536

В някакъв момент решава, че човечеството е крайно заблудено и се движи в кофти посока. Затова си прави свой собствен двигател, който има само една движещата се част. Няма колянов вал, няма биели, няма бутала, няма разпределителни валове, няма нищо – само ротор с ала-триъгълен профил, който се върти в голям ала-цилиндър, разположен хоризонтално. При въртенето си облите страни на „триъгълника“ засмукват, свещите възпламеняват, експлозията отдава енергия и газовете се изхвърлят от другата страна. Звучи готино, просто, хипстърско.

Какво му харесваме? Високи обороти. Миналата седмица ви подсетихме за Honda S2000, която общо взето се крепеше на високите обороти, който развива нейния двигател. Така и при ванкелите. Цвилят като подивелите прасета от „Ханибал“. Освен това са мощни за сравнително малкия работен обем, който поддържат. Центърът на тежестта е друга основна причина да ни е мъчно за самотните ротори. Тъй като са адски компактни, двигателите от този тип могат да бъдат разположени много ниско, което подобрява управлението. Малките им размери ги правят полезни и за дизайна, който може да бъде значително радикализиран. Точно заради сантиметрите ванкели са вграждани в мотоциклети, самолети, моторни шейни, моторни триони, джетове, картове и тн.

Обаче:

Горят много гориво и масло, което не е добре за планетата и джоба на собственика. Именно това изяде главата на ванкеловите мотори. През 60-те и 70-те общо взето всички са били убедени в гениалността на проекта, но тогава никой не е мислел за цената на бензина, който е бил адски евтин. След това идват и проблемите с износването, което пък води след себе си чести интервали за ревизия. Все неща, които модерния свят отхвърля.

Последният мохикан, ползвал роторен двигател е Mazda RX-8, която излезе от производство през миналата година. Колата разполагаше с 1.3 литра работен обем и мощност, достигаща 250 к.с. Японката реализираше среден разход от гориво 11.4 л/100 км. За сравнение най-обикновен Golf VII GTI, който има 20 к.с. по-малко, но значително по-голям 2.0-литров мотор – дава двойно по-нисък разход.

Chevrolet XP-895 (a.k.a Aerovette)


Имаше време, в което General Motors не просто твърдеше, че Corvette е кола от бъдещето – тя беше кола от бъдещето. Aerovette има четирироторен ванкел с 420 к.с., монтиран по средата. Концептът излиза малко преди Chevrolet да реши, че на Corvette му е време за V8 двигатели. Но пък Aerovette дава някои от чертите на модела, които са запазени и до днес.

Citroen M35


1970-Citroen-M35-Prototype-Image-07

E, това вече не го очаквахте, нали? През 1961 г. французите решават да направят пробно моделче с ванкелов двигател. Кръщават го M35 и произвеждат от него 267 бройки до 1971 г. Въпреки това колата никога не е продавана на клиенти, а е давана на най-големите фенове на марката, за да разбере ръководството има ли потенциал в нея или не. Оказва се, че извратен автомобил като M35 е точно каквото трябва на таргета на Citroen. Проектът се харесва много, но…в крайна сметка пропада. По френски. После от компанията вграждат същия двигател в модела си GS Birotor, от който са продадени само 867 бройки. Той обаче е толкова неуспешен, че французите се опитват да изкупят всички продадени екземпляри, защото просто не могат да ги поддържат.

Mercedes-Benz C111


 

 

 

 

 

 

 

 

Колкото и да не ви се вярва, прототипите от серията C111 са едни от най-важните коли в историята на автомобилостроенето изобщо. От тях произлизат всички модерни двигатели на Mercedes. В това число дизелите и туин-турбо осмаците. Е, концептът си има и срамни страници в историята. Като опитите с четирироторен ванкел с 370 к.с. За съжаление, нещото, което никога не видяхме, е сериен модел на Mercedes със страхотния дизайн на C111.

NSU Ro 80


NSU_Ro_80_-_2009-10-11_(Foto_Sp)

Това е една от първите коли с ванкелов двигател, която се е продавала свободно. Излиза на пазара през 1967 г., но е обречена от самия старт. Подобно на много европейски производители по това време, NSU така и не изчиства всички бъгове в колата, преди да я пусне в продажба. Един от тях е недостатъчно доброто уплътнение между върховете на ротора и корпуса, които са водели до адско триене и до съсипването на мотора.

  • Yavor Parlapanski

    всички е адски готино но… но за „работният обем“ (неговото изчисляване) на роторният двигател може да се поспори доста… всъщност – спора е решен отдавна, „въпросът“ обаче (а именно: „защо този обем продължават да ни го представят грешно изчислен?“) остава. На практика – работният обем при нормалния ДВГ се изчислява на база обема в който буталата извършват своята работа (възвратно постъпателния цикъл). На всички цилиндри (така де – техният общ обем). При Ванкеловият ДВГ обаче – по една или друга причина този начин на изчисление не се взима предвид въпреки, че ефективно ползваното пространство на практика е почти двойно по-голямо (всъщност – повече от 2 пъти или точно 2/3). Така де – при нормалният (цилиндров) двигател обема НЕ се изчислява на база „свободното пространство“ между челата на буталата и най-високата точка в горивната камера (нали?)… а точно същата „сметка“ използват при Роторните (пример – Мазда с 1,3л практически ползва 3,9л, което представено по този начин не изглежда особено „революционно“ нито ефективно извън достойните чисто физически размери в които се побира)