Ние в aboutcars.bg рядко пишем за руски машини, стига да не са камиони или военна техника. Това е така не защото не ги уважаваме или не си даваме сметка, че основно руските коли са движили България в продължение на 45 години, ами защото ни потискат. Сериозно. Все още се чудим каква е тази нация, която разполага с толкова голям ресурс, откраднала е толкова много умове и технологии от Германия след Втората световна война, и до днес не може да произведе дори посредствено качествен автомобил? Наскоро спорихме с приятел, който изпитва странно умиление към соца в автомобилостроенето. Съгласихме се да не се съгласим един с друг в крайна сметка, но накрая от спора се роди това. Представяме ти 18-те най-луди съветски машини. Те са бързи, странни, ненормално ненормални. Сред тях са и 10-те най-известни съветски коли, носители на рекорди за скорост. Enjoy.

ГАЗ А-Аеро (1934)

Само един такъв автомобил е произведен през 1934 г. Проектиран е от инженера Алексей Осипович и е базиран на ГАЗ-А. Купето е дървено и е покрито отгоре с метални листове. Стандартният двигател е модифициран с алуминиева глава, а степента на сгъстяване е увеличена. Скоростта на тази кола е била недостижима за тогавашните спортни автомобили. Двигателят има 4 цилиндъра и работен обем  от 3285 куб. см, а мощността е 48 к.с. при 2300 об/мин. Достатъчна е за ускорение от 0 до 80 км/ч за 36 секунди, както и за развиването на максимална скорост от 106 км/ч.

ГАЗ ГЛ-1 (1938)

Този състезателен автомобил е базиран на ГАЗ-М1 и е най-бързият съветски автомобил преди Втората световна война. Оригиналният двигател на ГАЗ-М1 е модифициран и мощността му е увеличена от 50 на 65 к.с. След доста тестове инженерите вграждат нов 6-цилиндров мотор със 100 к.с., който взимат от ГАЗ-11. В спецификацията си със 65 к.с. ГЛ-1 вдига 148 км/ч, но по-мощният двигател го ускорява до 162 км/ч.

ГАЗ М-20 Победа Спорт (1950)

Спортен автомобил, изграден върху платформата на серийния ГАЗ-20 “Победа”. През 1951-а три такива автомобила са оборудвани с механични компресори RUTZ, а двата карбуратора са заменени от един. По този начин руснаците са увеличили мощността до 105 к.с., а максималната скорост до впечатляващите 190 км/ч.

ЗИС-112 (1951)

През 1951 г. руският автомобилен производител ЗИС представя първия си концептуален автомобил ЗИС-112. Колата, станала известна като “Циклопа”, е проектирана от Валентин Ростков и представлява двуместен прототип, вдъхновен силно от американския концепт GM LeSabre, който се появява по-рано същата година. Руският вариант има твърд покрив, който може да се демонтира, а задвижването се осигурява от V8 двигателя на ЗИС-110, който произвежда 140 к.с. Впоследствие последният е заменен от експериментален V8 двигател с четири карбуратора и мощност 186 к.с. Колата има радиатор за охлаждане на маслото и възможност за бърза настройка на запалването.

ГАЗ Торпедо (1951)

Четири цилиндъра, 2.4-литров двигател с мощност 105 к.с. при 4000 об/мин. Максимална скорост – 191 км/ч.

ГАЗ ТР “Стрела” (1954)

ГАЗ ТР “Стрела” има реактивен двигател и теоретична максимална скорост от около 500 км/ч. Заради липсата на специално трасе и високоскоростни гуми обаче, максималната скорост, която руснаците успяват да постигнат, е малко над 300 км/ч. Случва се през 1954 г.

zvezda-5

Звезда 5 (1955)

Това чудо има двуцилиндров двигател с работен обем 245 куб. см. и мощност от 50 к.с. при 7200 об/мин. Трансмисията е 3-скоростна, купето е дълго 3.2 метра, теглото му – едва 360 кг, а максималната скорост достига 200 км/ч.

belka

НАМИ-050 “Белка” (1955)

През 40-те Юрий Долматовский, брат на руския поет Евгений Долматовский, обмисля плюсовете на комбитата. Благодарение на работата именно на този инженер, се стига до появата на първия съветски MPV модел. Въпреки че работата на Долматовский по различни проекти получава положителни отзиви дори на страниците на западни издания, той така и не успява да се пребори за държавна подкрепа. Само един прототип Белка е бил произведен, като дори той е бил унищожен през 1954 г. Седем години по-късно, в Америка се появява Chevrolet Corvair Greenbrier, който е базиран на идеите на Долматовский.

Москвич-Г2 (1956)

Този автомобил е проектиран от И. А. Гладилин и И. И. Окунев през 1956 г. Той чупи три съветски рекорда за скорост по време на маратонски състезания. Участва в Шампионата на СССР през 1959 г. и печели в своя клас за автомобили с работен обем под 2500 куб. см. След 1960 г. автомобилът потъва в забвение, а през 1963 г. проектът е официално прекратен. Само два такива са построени, като и двата впоследствие са разглобени за резервни части. Как да не ги обичаш руснаците?

zvezda-6

Звезда 6 (1957)

Работен обем – 245 куб. см., мощност – 54 к.с. при 7200 об/мин, скорости – 4, дължина – 4.5 метра, тегло – 420 кг, скорост – 200 км/ч. Звезда 6 поставя два световни рекорда за скорост.

hadi-5

Хади-5 (1960)

Има независимо окачване на четирите колела и 3.0-литров 4-цилиндров двигател с мощност 126 к.с. при 4500 об/мин. Механичната скоростна кутия е 3-степенна, дължината на купето е 4.25 метра, теглото е 550 кг, а максималната скорост достига 290 км/ч.

ИЖ-13 “Старт” (1972)

 

 

ИЖ-19 “Старт” (1975)

 

 

VAZ-Porsche 2103 (1976)

Това безспорно е нашият любимец в този списък с култови съветски машини, най-вероятно защото в проекта е била замесена германската компания Porsche. През 75-а председателят на Управителния съвет на Porsche – Ернст Фюрман – се среща със съветския министър на автомобилната индустрия – Виктор Поляков. Двамата се договарят за 3-годишно сътрудничество, по силата на което Porsche трябва да помогне на руснаците да проектират перфектната Лада. Това на снимката е проваленият резултат от сътрудничеството между ВАЗ и Porsche. Казва се VAZ-Porsche 2103 и е замислен като фейслифт на топ модела на руснаците по това време. От Porsche ревизират окачването, оправят интериора и подобряват екстериора на колата. Колата обаче си остава само добра идея.

yuna

Юна (1977)

Гаражен проект, замислен и изпълнен от инженера и автомобилен маниак Юрий Алгебрайстов през 1969 г. Финалното сглобяване на уникалния прототип е изцяло завършено чак през 1977 г. Машината е оценена високо и печели множество награди на международни изложения. Така или иначе, тя така и не влиза в серийно производство. Само две такива са произведени, а едната продължава да живее и днес. Тя е в движение от 77-а и до момента е навъртяла повече от половин милион километра.

pangolina

Панголина (1980)

Друг гаражен проект, дело на инженера Александър Кулигин, който преди това се занимава с проектирането на 6-колесна офроуд машина и концепт, предвидени за военни цели. Панголина е създадена през 1980 г. и е доста успешна. Заедно със своя създател, тя взима участие в много съветски състезания и…слушай внимателно…дори е участвала на международното автомобилно изложение EXPO 85 в Пловдив, България. Снимана е в съветски музикални поп клипове, а сега се намира в музей.

laura

Лаура (1982)

През януари 1982 г., в малък гараж в покрайнините на Ленинград (сега Санкт Петербур), двама младежи, Дмитрий Парфенов и Генадий Хайнов, решават да направят своя собствена кола. За разлика от повечето гаражни проекти обаче, тази кола е създадена почти изцяло без използването на заводски части от други коли. Дори двигателят е проектиран и ръчно сглобен от двамата ентусиасти. Проектът е високо оценен от самия Михаил Горбачов и взима участие в редица международни изложения. До серийно производство не се стига.

nami-ochta

НАМИ Охта (1986-87)

Произведена е в Ленинградската лаборатория за напредничави прототипи на леки автомобили от компанията НАМИ. Концептът побира седем души, като вторият и третият редове седалки могат да бъдат премахнати, а първият ред може да бъде завъртян на 180 градуса. Задната седалка пък може да бъде сгъната и превърната в масичка. По това време това е научна фантастика. Единствената произведена бройка катастрофика, след което е реставрирана и в момента се намира в музей.