Аlfa Romeo е от онези легендарни марки, които те карат да припаднеш от умиление, още докато изричаш имената на техните модели. Изречи ги наум и кажи честно дали не звучат секси: Alfetta, Stradale, Tubolare Zagato, Duetto, Disco Volante. Alfa Romeo има много прегрешения в историята си, но се поклоняваме дълбоко пред страстта, с която италианците претворяваха автомобилната индустрия години наред, създавайки легенди. Дни след премиерата на новата Alfa Romeo Giulia, ние няма да обелим нито дума за модерните модели от Милано. Вместо това ще обърнем внимание на колите, които написаха историята на Alfa Romeo.

1914 Ricotti A.L.F.A.


1.1914-ricotti-alfa

Този уникат е бил поръчан от миланския граф Марко Рикоти. По това време Alfa Romeo се е казвала просто A.L.F.A. и не е разполагала с ресурса да създаде подобно купе. Със задачата се е заел независимият производител Carrozzeria Castagna. Тази кола е един от ранните опити в областта на ефективната аеродинамика.

Alfa Romeo 6C 1750


2-6c-1750_1

Класическите 6C-та 1750, които се произвеждат от 1929-а до 1933-а са били повече от успешни. Те са печелили както състезания, така и сърцата на хората.

1934 Alfa Romeo Tipo B (P3)


3-1934-jon-shirley-alfa-romeo-tipo-b-p3_1

Известният инженер Виторио Джано проектира дизайна на Alfa Romeo P3 – известна още и като Tipo B. Поводът е Гран при шампионатът през 1932 г., в който колата печели още в първото си състезание.

1938 Alfa Romeo 8C 2900 Mille Miglia


4-1938-alfa-romeo-8c-2900-mille-miglia_1

Мнозина експерти смятат, че сред всички велики модели на Alfa Romeo, най-великият е 8C 2900 от 30-те. Още по-специална е серията от три автомобила с обозначение Mille Miglia. Тази на снимката е собственост на Ралф Лорън.

1951 Alfa Romeo Type 159 Alfetta


5-1951-alfa-romeo-type-159-alfetta

Джузепе Фарина (1950 г.) и Хуан Мануел Фанджо (1951 г.) са първите шампиони от историята на Формула 1. Общото между тях е, че побеждават с Alfetta. Колата на Фанджо има 8-цилиндров редови двигател с 425 к.с. и двустепенен механичен компресор.

1952 Alfa Romeo Disco Volante


6-1952-alfa-romeo-disco-volante-1_1

На италиански името на този модел означава “летяща чиния”, като този си прякор колата получава в началото на 50-те, заради уникалния си дизайн, който е дело на компанията Touring. Под красивото купе реално се крие механиката на Alfa Romeo 1900.

1963 Alfa Romeo Giulia Super TI


7-1963-alfa-romeo-giulia-super-ti_1

Eто от тази икона тръгва името Giulia. Този култов екземпляр е заснес в официалния музей на Alfa Romeo. Произвежда се от 1962-а до 1978-а и е обичан от колекционери и фенове заради своята висока скорост и спортен характер.

1964 Alfa Romeo TZ1


8-1964-alfa-romeo-tz1_1

Alfa Romeo TZ (на снимката) и TZ2 (Tubolare Zagato) са били едни от най-впечатляващите GT автомобили в средата на 60-те. Те били разработени специално от заводския състезателен отбор на компанията – Autodelta.

1966 Alfa Romeo Duetto Spider


9-1966-alfa-romeo-duetto-spider_1

Класически роудстър, който носи много щастие и много завист от околните за своя собственик.

Alfa Romeo Bertone Carabo


10-bertone-carabo_1

Eдин от най-вдъхновяващите концептуални автомобили в края на 60-те безспорно е това Carabo. Базиран е на Alfa Type 33 Stradale и е дело на дизайнера Марчело Гандини, който по това време работи в Bertone.

1968 Alfa Romeo Type 33 Stradale


11-1968-alfa-romeo-type-33-stradale_1

Alfa Romeo прави 14 такива Stradale-та, базирани на състезателния автомобил със средноразположен двигател Type 33. Моторът е 2.0-литров V8 с четири разпределителни вала и мощност от 230 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч се изпълнява за 5.5 секунди.

1970 Alfa Romeo Montreal


12-1970-alfa-romeo-montreal_1

За автомобилното изложение в Монреал през 1968 г. Alfa създава концепт, който впоследствие влиза в серийно производство. Той се казва Montreal и се задвижва от V8 двигател. Тази кола така и не излиза на американския пазар, но все още могат да се открият запазени нейни екземпляри.

1972 Alfa Romeo Trans-Am 1750 GTV


 

13-1972-trans-am-1750-gtv_1

В края на 60-те и началото на 70-те сериите Trans-Am са във вихъра си. Точно тогава Alfa Romeo 1750 GTV и Nissan 510 са кралете по пистите, където участват в класа под 2.0 литра работен обем на двигателя.

1975 Alfa Romeo Tipo 33 TT 12 и 33 SC 12


14-1975-alfa-romeo-tipo-33-tt-12_1

Тези коли носят на Alfa Romeo две шампионски титли – 33 TT 12 през 1975 г. и 33 SC 12 през 1977 г. И двете имат боксерен 12-цилиндров двигател.

1975 Brabham-Alfa BT45 и Alfa Romeo 179


15-1975-brabham-alfa-bt45-and-alfa-romeo-179_1

Чифт добре познати коли от Формула 1, задвижвани от двигател на Alfa Romeo. Brabham BT45-Alfa е проектиран от Гордън Мъри, а Alfa 179 е управлявано от Марио Андрети през 1981 г. Мислим, че това е достатъчно, за да ги обявим за икони.

1995 Alfa Romeo 164


16-1995-alfa-romeo-164_1

Това е последният седан, продаван от Alfa Romeo в Щатите. Има предно предаване и е спрян от производство отвъд Океана преди 20 години. Което не го прави по-малко специален.