Kолите, които направиха Saab, това което е. Преди всичко да се обърка драматично

От години драмите около Saab не свършват. Компанията ту фалираше, ту се възраждаше, ту я купуваше някой нов инвеститор. Истината според нас е, че Saab бе брутално изклатен от General Motors. Същите, които съсипаха и Opel, но това отново е лично мнение. А шведската компания заслужава славно бъдеще. Защото коя друга, смеем да кажем, екзотична марка, има толкова верни фенове, готови да излязат да протестират пред американското посолство в София, само за да изразят любовта си. Saab винаги е била повече от продукт, а грешката на американците беше, че я възприеха точно като такъв.

Сега шведите се опитват отново да стъпят на крака. Пожелаваме им го, но няма да е никак лесно.

Изтриваме сълзите, но само за да си припомним десетте най-яки Saab-a.

 

10. 9-3 Viggen


Viggen е спортна версия на 9-3, като името идва от английското „thunderbolt“. Колата е замислена като конкурент на BMW 330i, но така и не успява да докосне усещането зад волана, с което баварците са известни. Клиенти и журналисти се оплакват от твърде много torque steer и поклащане на купето в завой. Въпреки това 9-3 Viggen си остава супер забавен за каране. 2.3-литровият турбо двигател генерира 230 конски сили и ускорява купето до 100 км/ч за малко над 6.5 секунди.

9. 900 Convertible


Класически автомобил за стоматолог, който току-що е навлязъл в критическата. Явно таргета на колата е бил широк, защото я забелязваме и в клипа на Jay Z към песента Song Cry. Сваляш покрива и си крузваш, чилвайки.

7. 9000 Aero/ 9000 Carlsson


Нямаме осма позиция, защото ни е трудно да избрем между тези две класики.

Оригиналният Carlsson преди фейслифта има 204 к.с., а хората продължават да го обичат, защото носи името на най-известния рали пилот на Saab – Eрик Карлсон, който е добил популярност не само с победите си, но и с преобръщанията си по таван. Ретро пакета прави от тази кола може би най-желаното 9000.

Aero-то е по-мощна версия със 225 к.с. от 2.3-литров турбо двигател. Ускорява до 100 км/ч за малко над 6.7 секунди, което си е впечатляващо за голям и ръбат седан. Огромен интериор, целият тапициран в кожа, разбира се, както и технологии от последно поколение. Магистрален кеф.

 

6. Sonett III


Ах, Швеция: Abba, шведска маса, шведска тройка. Погледни тази тройка, задвижвана първоначално от 1.5-литров V4 двигател на Ford. Пълна еротика. Впоследствие моторът е заменен от 1.7-литров агрегат, генериращ само 65 конски сили. Въпреки скандалната си визия, колата ускорява от 0 до 100 км/ч за 13 секунди. Но би ли ти пукало, при положение, че ще си единственият в подобно нещо на улицата.

 

5. Saab 92


Първият серийно произвеждан Saab. Нещо като 356 за феновете на Porsche. Шведите са хвърлили всички си знания за аеродинамиката при изработката на този модел, достигайки впечатляваща ефективност с коефициент 0.35. А това е горе-долу колкото първото поколение на Honda Insight, което излиза през 1999 г.! Saab 92 има напречно монтиран двутактов двигател с водно охлаждане, който се слави със своята издръжливост и качество на изработка. В резултат на това, моделът е икономичен и евтин за поддръжка. До наши дни 92 се смята за синоним на иновация и напредничавост.

 

4. 9-5 Aero


Друг пик в историята на Saab. Точно като 9-3 Viggen, 9-5 Aero не е толкова потентен като моделите на BMW и Audi по това време, но е най-яркият представител на виждането на Saab за това как трябва да изглежда модерният спортен седан. По-късните версии имат 260 к.с.

 

3. 99 Turbo


Първият сериен турбо Saab, който свързва компанията завинаги с принудителното пълнене. През 1979 година моделът излиза със 145 к.с., огромна турбо дупка, и наистина много кеф зад волана.

2. Saab 96


Грозен като смъртта, но дяволски чаровен по свой собствен начин модел. Първият Saab, който стъпва на английска земя. С тази кола компанията постига супер успехи в рали спорта, където механиците се радват на опростената конструкция и издръжливия двигател. Точно с такава Ерик Карлосн, Стиг Бломквист и Пет Еклунд се изграждат като пилоти в Монте Карло, Уелс и тн. Това пък носи репутацията на Saab като здрав и издръжлив автомобил, с което свързваме компанията и до днес. Или поне я свързвахме.

1. 900 Turbo


Непреходна класика, която изниква в съзнанието веднага щом си помислиш и изречеш името Saab наум. Това е моделът, който довършва започнатото от 99 Turbo и популяризира турбокомпресорите.

Представлява силно козметиран фейслифт на 99 Turbo, в който са изчистени много от бъговете на модела. Най-търсени са версиите с 16-клапанов мотор със 175 к.с., които са имали супер сцепление и любов към завоите.

за автора

Ако са коли, нека са стари. Под стари разбира всичко, което може да е карал дядо му преди първата си целувка. Моторспорт. Да разбере какво свири в гайдата е една от основните му цели в живота. Meчтата му е да си направи маса от V8 блок на AMG. Пита се "Къде отидоха истинските коли?"