AMG измина много дълъг път. Германската компания започна бизнеса си като независим производител на състезателни двигатели, а в момента името й е неразривно свързано с Mercedes и с най-злите модели на компанията от Щутгарт.

Всичко започва в скромен германски гараж, основан от двама германци, които обичали да се заиграват с Mercedes-и. В момента AMG е тунинг компания в рамките на автомобилния гигант Daimler AG, която дава работа на хиляди служители. Но как се стигна до тук? Ето някои от най-важните коли в историята на AMG. Бихме ги нарекли и най-лудите.

Червената свиня, 1971 г.


http://www.autogaleria.hu -

Разказвали сме ти за тази кола и преди. В началото на 60-те Ханс Вернер Ауфрехт и Ерхард Мелхер работят в отдела по разработките на Daimler-Benz. Тяхно основно занимание по това време е състезателният двигател на 300 SE. За съжаление от Mercedes се оттеглили от спорта, скоро след като двамата инженери започнали работа по проекта. Двамата решили да продължат със заниманието си на частен терен в извънработно време – в личния гараж на Ауфрехт, който се намирал в Гросапах (оттам идва и G-то в “AMG” – Ауфрехт Мелхер Гросапах). Техен колега от Daimler – Манфред Шик – дори частвал в Германския шампионат за туристически автомобили, използвайки техния двигател, като в крайна сметка успял да спечели 10 победи. През 1966 г. Ауфрехт напуснал Mercedes и предложил на Мелхер да стартират собствен бизнес. Пет години по-късно те вече се радвали на победата на своя AMG Mercedes 300 SEL 6.8 в неговия клас на “24 часа на Спа”. Конкурентите вече не се смеели. Така, както го направили преди състезанието, когато нарекли колата “свиня”, тъй като според тях била твърде голяма, за да бъде конкурентоспособна.

W126 AMG, 1984 г.


http://www.autogaleria.hu -

Германският тунинг през 80-те е меко казано противоречив. Появяват се доста странни коли, но една машина завинаги ще остане в сърцата ни – AMG S-Class. Колата на лошото момче има 5.6-литров V8 двигател, спортна изпускателна система, модифицирани спирачки и окачване, както и истински зъл външен вид. По това време компанията предлага различни оптични пакети, алуминиеви джанти, линии на изпълнение и екстериорни цветове. Освен чрез продажбата на части и аксесоари, AMG прави много пари и като производител на двигатели. Именно през 80-те Мелхер разработва независимо цилиндрова глава с четири клапана на цилиндър.

Айртон Сена в AMG, 1984 г.


187ml5vnffkh1jpg

Докато помага на богаташчетата да демонстрират богатството си, AMG се занимава и с по-сериозни неща. Например да е представител на Mercedes-Benz в Германския шампионат за туристически автомобили, където битката със състезателния елит на BMW и Ford е повече от ожесточена. През 1984 г. управата на “Нюрбургринг” чества ремонтираното Гран при трасе със специално състезание. На стартовата линия се наредили идентични коли, а в тях седнали действащи пилоти от Формула 1. Победил един младок от Бразилия. Казвал се Айртон Сена. Между 1988 г. и 1993 г. AMG печели 50 състезания от DTM със своята 190-ка. Битката продължава и на улицата, където задвижваните от двигатели Cosworth Mercedes-и се борят с BMW M3.

Чука, 1986 г.


http://www.autogaleria.hu -

Известният суперседан се появява през 1986 г., когато AMG монтира новия си 5.0-литров V8 двигател под капака на W124 E-Class. Двигателят произвежда  360 к.с., а тъй като е комбиниран с автоматична трансмисия с доста дълги предавки, той все още е един от кралете на аутобана. Пък и с този прякор няма как да не го харесваш.

AMG Galant, 1989 г.


187mjl3j9ac6kjpg

Знаем, че това едва ли ще ти хареса. Както казахме, прeз 80-те AMG реализира огромна част от прихоите си чрез продажбата на тунинг компоненти. Колкото и да не ти се вярва, компанията е продавала дори на японци. Така се родило това Mitsubishi Galant, разполагащо с 2.0-литров двигател с нови бутала, агресивни разпределителни валове, титаниеви пружини на клапаните, нов всмукателен колектор и нов софтуер на управляващата електроника. Освен това колата разполага със спортна изпускателна система, мощност от 170 к.с., детайли от дърво в интериора, както и опционална ABS система.

Е 60 AMG


DSC03710

За моделните години 1992 г. и 1994 г. 45 бройки от модела W124 E 500 са оборудвани с 6.0-литров V8 двигател на AMG. Колите били наречени E 60 AMG. Мощността достигала 381 к.с., а ускорението до 100 км/ч спрямо стандартното Е 500 било намалено със 7 десети от секундата до 5.2 секунди. Към края на производството на W124 AMG засилили мощността до 400 к.с.

Mercedes C36 AMG, 1993 г.


187mn091thy9ajpg

1990-а година е много важна за AMG, тъй като именно тогава компанията подписва договор за сътрудничество с Daimler-Benz AG. Това означавало, че всички части на AMG вече ще могат да се продават в целия свят чрез добре развитата дилърска мрежа на Mercedes. Това увеличило приходите на компания, която вече имала нов завод, в който работели 400 служители. Първата кола, която се появила след подписването на договора, е C 36 AMG. Тя има 3.6-литров редови шестак с четири клапана на цилиндър и мощност от 280 к.с.

SL73 AMG, 1995 г.


187mqhngd3asdjpg

Просто един SL с V12 двигател и 525 к.с., какво толкова? Mercedes започва да предлага колата с емблемата на AMG през 1995 г. Скоро след това продажбите са прекратени, а през 1998 г. германците отново започват да предлагат колата. При втория си пазарен дебют 7.3-литровият V12 двигател е обновен. Той толкова се харесва на Орасио Пагани, че лудият предприемач се договаря с Mercedes и започва да вгражда двигателя в своя суперавтомобил Zonda. От SL73 AMG са продадени само 85 бройки.

CLK GTR, 1999 г.


187mov28kbnmsjpg

За да може Световната автомобилна федерация да хомологира състезателния CLK GTR GT1, с който Mercedes искала да участва в “24 часа на Льо Ман” през 1997 г., компанията трябвало да произведе 25 улични коли. По това време концернът вече се казва Daimler-Chrysler и притежава контролен пакет акции от 51% в AMG, която пък вече се казвала Mercedes-AMG GmbH. Откачените специални изпълнения (20 купета и 6 роудстъра) били произведени от края на 1998 г. до началото на 1999 г. – годината, в която GT1 състезателния клас бил закрит, тъй като нямало достатъчно участници. Всички коли били с ляв волан, освен машината, произведена за султана на Бруней.

C63 AMG Estate, 2008 г.


187ms7f4ec09ujpg

Дошло време, в което от Mercedes се замислили, че имат нужда от компактен седан, който да се съревновава с BMW M3 и Audi RS4. C-Class отново трябвало да бъде разтърсен от AMG. И така се появило ново C63 AMG, което имало ръчно изработен 6.2-литров V8 двигател. Моторът разполага с 451 к.с., но за съжаление не се предлагал с механична скоростна кутия. Вместо това обаче, германците предлагали колата в комби версия. Вече можело да транспортираш хладилници с 250 км/ч.

SLS, 2009 г.


http://www.autogaleria.hu -

Mercedes SLS AMG се появи, за да ни покаже, че духът на класическия SL 300 “Gullwing” е жив. Мнозина не харесаха отварящите се нагоре врати, но не пропуснаха да поахкат при вида на същия двигател, който се монтира и в C63. Тук обаче той има 525 к.с., а мощността се предава към задните колела с помощта на карбонов карданен вал.