В класическия автомобилен спорт трябва да си бърз и да финишираш пръв, нали така? За целта трябва да си лек и бърз, а за да си бърз, трябва да имаш сцепление. В противен случай просто ще се пързаляш като побъркан и ще губиш време.

 

А може и да отнесеш някое дърво, мантинела или каквото там има във външната част на завоя. За целта, от години състезателните отбори разработват всевъзможни аеродинамични приспособления, сещаш се спойлери и т.н, които да накарат колата да залепне за пътната настилка. Или поне се опитват.

 

Като всеки друг инженерен опит, така и този тук е преминал през какво ли не. Понякога дори правилниците се сменят, за да се ограничат налудничавите идеи на специалистите в областта. Никой правилник обаче не може да заличи историята. Представяме ти 10-те коли с най-луди аеродинамични пакети, за които се сетихме.

 

10. Всички модерни коли от DTM


AUTO TEST Audi RS 5 DTM #10 (Audi Sport Team Phoenix), Timo Scheider

Германският шампионат за туристически автомобили DTM се провежда на класически писти, а пилотите карат, както става ясно и от името, коли, които са базирани на серийни модели. Как обаче да накараш „обикновено“ Audi да залепне за пистата при скорост от 200 км/ч, ако не използваш хиляди аеродинамични детайли. То са раздувки, то са отвори, то са спойлери. Правилникът го позволява. Дерзайте, инженери! Приличат на батмобили.

9. 2015 Honda IndyCar


sfztalsfxdfkcye5wkz6

Изглежда като болид от Формула 1, но не е. за разлика от най-престижния пистов шампионат, американският IndyCar позволява по-сериозна площ, генерираща аеродинамично притискане. И ето го резултата. Тази Honda има повече перки от генно-модифицирана акула. Поне е функционално.

8. Колите от Outlaw Figure-8


Високите и прозрачни надлъжно разположени крила на тези състезателни машини са проектирани специално за 8-образните трасета, на които тези смелчаци се състезават. Не сме сигурни кое изглежда по-странно, аеродинамиката на колите, или писта, която има кръстовище.

7. McLaren MP4-20


SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 09: Kimi Raikkonen of Finland and McLaren Mercedes in action during the Japan F1 Grand Prix as Giancarlo Fisichella looks on at the Suzuka Circuit on October 9, 2005, in Suzuka, Japan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Този болид идва от ерата на Формула 1, когато колите нямаха сликове, но за сметка на това бяха ниски и разплути. Предното крило сякаш ни се усмихва, а двата елемента около централния въздухозаборник приличат на рога, излизащи от каската на пилота.

6. Arrows A22


mfi8whftkf8lxqmh64yb

Това е един от най-извратените болиди в историята на Формула 1. „Аеродинамиката не е това, което беше“, явно си е казал инженерът, след което е решил да сложи високо крило точно пред погледа на пилота. Сигурно е било трудно за каране. Впоследствие FIA решава, че крилото е опасно и го забранява.

5. Този Scion tC


Колите с предно предаване обикновено са силно подценявани в състезателните среди. Подигравай се на този Scion tC, ако можеш. Има 900+ к.с. и турбина, която може да издуха атмосферата. Проблемът е, че предният мост на колите с предно задвижване „увисва“ при сериозно ускорение, сцеплението се губи, което прави колата неуправляема. Затова, ето ти едно масивно предно крило, монтирано на подпори. Изглежда зле, но в случая е наложително.

4. Formula SAE


DSC_0505.JPG

В света на Fomrula SAE отборите се опитват да конструират най-малките болиди възможно най-надеждни и най-бързи. Аеродинамиката играе ключова роля в това. Крилата са проектирани от студенти и имат променлив ъгъл на атака, за да са възможно най-ефективни. На фона на дребната машинка, крилата изглеждат тотално не на място. Но си залепен за асфалта, което е по-важно от естетиката.

3. Колите от Pikes Peak


2 Jul 1998: Nobuhiro Tagima in action during the Pikes Peak International Hill Climb at Pikes Peak Highway in Colorado Springs, Colorado. Mandatory Credit: Brian Bahr /Allsport

Култовото планинско изкачване Pikes Peak в Америка има култови правила. Такива почти няма. Трябва да се качиш максимално бързо до върха на планината, а средствата, които ще ти помогнат да го сториш, зависят само от теб. Големи крила, масивни брони, отвратително големи раздувки и още по-отвратително големи турбини помагат на повечето пилоти. Култово.

2. Brabham BT46B


rhg5flo6in6twgj5iwmy

Някога във Formula 1 не всички коли бяха еднакви. Отборите постоянно експериментираха, за да намерят някоя секунда бонус на пистата. Гордън Мъри например, проектира този болид BT46B, който изглежда относително нормално за епохата си, с изключения на големия вентилатор отзад, който изсмуква въздуха под колата, създава вакуум и тя започва буквално да смуче асфалта. Представи си го като обърнат ховъркрафт. Впоследствие FIA забранява това гениално решение.

1. Chaparral 2J


maxresdefault

Нещата тотално излизат извън контрол с този Chaparral, който има два вентилатора и брутално ниско окачване. Клиренсът на тази кола е едва 2.5 сантиметра, а вакуумът генериран от вентилаторите е толкова силен, че колата сякаш тежи с 450 кг повече. Активната аеродинамика е едно, но кола, която има турбини, които генерират толкова голямо притискане, дори когато е спряла, вече излиза от рамките на нормалното. Mind blown.