Не сме от хората, които смятат, че кубатурата е най-важна. По-скоро сме фенове на Lotus-разбирането за нещата – компактен двигател и леко купе. Има нещо изключително симпатично в спомена, че отбор инженери са се въртели със сините си престилки около една платформа, чудейки се откъде да отрежат поредното парче, за да направят колата по-приятна за каране. Всеки може да изстиска performance от голям двигател. Дори американците, за бога. Но колко са колите, които могат да те накарат да се ухилиш, въпреки че се задвижват от нещо, голямо колкото лаптопа ти?

Honda S800

Абсолютно порно. Този бръмбазък е произвеждан между 1966 и 1970 г. и е прародител на S2000, за който изразихме скромното си мнение, че след години ще се превърне в истинска класика. Задвижва се от 791-кубиков четирицилиндров мотор със 70 к.с., който се развърта до скандалните 10 000 об/мин. За момент само затворете очи и си представете звука на косачка, развиваща такива обороти. Коленцето развива максимална скорост от 160 км/ч и харчи само 6.7 л/100 км. Година след като излиза, S800 е обявен за най-бързата малолитражка в света. А даже не коментирахме супер якия му външен вид.

Fiat Abarth 750 GT Zagato

Рязко ставаме брутални. През 1956 г. заводския тунер на Fiat решава да тунингова репутацията си като участва в 750-кубиковия клас на шампионата за GT автомобили. За база на новата кола е използван стандартен Fiat 600, който е превърнат в пълноправна състезателна кола, тежаща само 535 кг. Мощността е 47 к.с. при 6000 об/мин. Abarth 750 GT Zagato дори участва в Mille Miglia, което само по себе си е достатъчно за нашето уважение.

Mazda Porter Cab

Ако колите бяха бездомни кучета, Mazda Porter Cab щеше да бъде осиновен още на първия ден. Този супер симпатичен пикап има задно предаване и мощност от 23 к.с. Те се произвеждат от 359-кубиков двуцилиндров двигател с водно охлаждане. Максимална скорост от 90 км/ч. На кой му пука? Отзад можеш да натовариш цял къмпинг, а докато горкият човечец до теб с M6-цата събира цялата завист и злоба на хората, ти ще се радваш на ухилени лица и вдигнаци палци.

BMW Isetta

Прилича на самотна буболечка и е базирана на италианска триколка, с която някой си Луиджи зарежда с пармезан пицариите някъде в Южна Италия. През 1955 г. Isetta е обявена за първия автомобил в света, който харчи само 3 литра гориво на 100 км. От малкия чаровник са продадени 161 728 бройки. За да влезеш в него трябва да отвориш цялата предна част, барабар с кормилния прът.

Saab 96

Това трицилиндрово чудовище е пълен оксиморон. Компания, която е известна с постиженията си в авиацията, вади на пазара модел със 750-кубиков двутактов двигател и 38 к.с. После осъзнава какво е сторила и го обновява с по голям 841 cc агрегат, като увеличението в мощността е радикално – 2 к.с. Има и спешъл едишън модели, които се казват Sport и Monte Carlo. При тях мощността достига шеметните 57 к.с., като за всеки цилиндър отговаря отделен карбуратор. Как да не го обичаш, м**ка му?

Trabant 601

По принцип не сме фенове на ГДР и СССР, но няма как да пропуснем великият Trabant. Велик е защото е автомобилът с най-проста конструкция. Под капака му има две жици, а пълното разглобяване на колата се случва с комплект от общо три инструмента. По дяволите, Trabant няма дори бензиномер, като вместо това се използва дървена пръчка, с която бъркаш в гърлото на резервоара и проверяваш какво се случва.

Suzuki Cappuccino

Това миниатюрно роудстърче е специално създадено за японския пазар. Има двигател с 657 куб. см. работен обем, както и странна хардтоп конструкция, която хем е тарга, хем има способността да трансформира колата в пълен кабриолет. Наскоро от Suzuki пуснаха слух, че възнамеряват да възродят Cappuccino, като този път се надяваме той да се появи и на Стария континент. Оригиналният модел се е продавал и в Англия едно време, но това не се брои.

Daihatsu Copen

Същата концепция като Cappuccino, но още по-опростена. Твърдият покрив тук е стандартен, а купето – дребосъчно. Copen вече се предлага с 1.3-литров двигател, но първите версии имат титаничните 659 работни кубика. Задвижването е предно, но при тази сладка физиономия му е простено.

Austin-Healey Sprite

Всичите са готини, но първото поколение на Sprite е определяно за „Най-щастливата кола в света“. Очите му приличат на човешки, а решетката му е като усмихната човешка уста. Произвеждан е от 1958 до 1961 година, като за периода са продадени 48 987 бройки. Двигателят е 948-кубиков, но това не му пречи да има само 43 к.с.

MINI

Истинският титан в областта на малолитражките. Страхуваме се, че каквото и да кажем ще е страшно клише. Затова просто качваме една снимка от Рали Монте Карло.