Вярваш или не, тотално забравихме за третата част от трогателната ни (колко сме скромни) поредица за Lancia. Не се сетихме, дори когато писахме за тази девствена Delta Integrale. Компанията, която в историята си е била еталон за технологичен напредък, дизайн и състезателни успехи, в момента се намира на ръба на оцеляването. Вместо да я оплакваме обаче, решихме да я почетем както само тя заслужава. Припомни си Част 1 и Част 2, а след това се зачети и в последния фрагмент по-долу.

Stratos (1974-1978) и 037 Stradale (1982-1985)


Тежкото положение на Lancia не успява да смаже иновативния дух на компанията, която през 70-те се изправя на крака, разбивайки представите на всички, поне що се касае до рали спорт. Последните остатъци от свежа инженерна мисъл, смесени с финансовата щедрост на Fiat, носят на Lancia многобройни състезателни успехи.

Lancia Stratos се доказва като достоен заместник на Fulvia. Той е оборудван с V6 двигателя на Ferrari Dino и има монокок от формирана чрез пресоване стомана. Но не това го прави такава легенда. Погледни тези форми, изваяни от дизайнера на Bertone – Марчело Гандини. Stratos има късо междуосие, висока мощност и задно предаване, които вкупом го правят драматичен не само за гледане, но и за каране. Поне така разказват.

Първоначалната идея била Stratos да бъде оборудван с малкия V4 двигател на Fulvia, но впоследствие от Lancia решили, че трябва да изстискат максимума от колата и се спрели на двигател от Ferrari. Получило се нещо некомфортно и много трудно за каране, но също така дяволски желано от хиляди хора по света.

Stratos има 18 победи в Световния рали шампионат, както и три поредни титли от 1974-а до 1976-а.

Преди FIA да отвори напълно правилата в Група Б, Lancia представя 037. Това е нископрофилна бегачка със средно разположен двигател, която е базирана бегло на Montecarlo и използва усилена версия на неговото шаси. Окачването обаче било различно, а панелите на купето са изработени от кевлар. Под капака? Компресорен 4-цилиндров двигател с 350 к.с. За да се хомологира състезателната кола, Lancia трябвало да произведат 200 улични модификации, които разполагат с 205 к.с. През 1983-а с тази кола Lancia печели конструкторска титла в Група Б на Световния рали шампионат. През годините зад волана сядат легенди като Валтер Рьол, Атилио Бетега и Марку Ален.

Delta Integrale (1987 – 1993)


През 1984-а  Audi Quattro изритва Lancia 037 от шампионския трон, но състезателните успехи на италианците ще продължат. И то не с каква да е кола, а с Delta Turbo, която впоследствие се превръща в Delta Integrale. Излишно е да говорим за тази кола, която се появява на пазара под формата на скромен четириврат хечбек. Между 1987-а и 1992-а обаче, именно с този скромен хечбек частни отбори печелят 6 поредни конструкторски титли, последната от които закръгля общия брой на короните на Lancia на 10. Няма друга компания с повече конструкторски титли в рали спорта.

Днес, Evo 2, която е една от последните модификации на Integrale, носи онзи ретро състезателен чар. Тази кола е духовния предшественик на Subaru WRX STI и Mitsubishi Evo. Трудно е да кажем, че Delta Integrale представлява връх в технологичния напредък на Fiat по онова време, но въпреки това Delta завинаги ще остане модерната емблема на Lancia. Това е и последният истински автомобил, който Lancia пуска на пазара.

Амин!