След като ти разказахме за Aprilia, Ardea, Aurelia и Appia, е време за следващата порция от легендарни модели на Lancia – компанията, която за съжаление е на път да изчезне.

Flaminia (1957-1970)


 

Ерата на Пезенти започнала с Flaminia. Това отново не е така жадувания масов модел, от който счетоводителите на Lancia се нуждаели през 1957 г., но бил достоен заместник на Aurelia. Автомобилът имал нова задна ос с монтирана върху нея трансмисия, оптимизиран V6 двигател, задно окачване от типа De Dion, както и още по-модерен италиански дизайн.

Lancia никога не се е концентрирала върху грубата мощност, но въпреки това, Flaminia била по-бърза и мощна от своя предшественик. Конструкцията на предното окачване вече използвала носачи, които направили колата далеч по-комфортна. Купето продължило да бъде все така солидно и устойчиво на усукване, но имало проблем – прокобата на Lancia – високи производствени разходи и ниски продажби. За 13 години производство били сглобени по-малко от 13 000 автомобила.

1961-flaminia-touring-coupe-interior

Flaminia се е предлагала във версия с четири врати, а по-елегантните Coupe-та били произвеждани от Pininfarina, Touring и Zagato. Най-интересен безспорно е вариантът Zagato SuperSport, който има две издутини на покрива и се задвижва от 2.8-литров V6 двигател с три двойни карбуратора Weber.

Fulvia (1963-1976)


При встъпването си в длъжност Пезенти назначил нов технически директор – Антонио Феша. Той имал добра репутация и бил бивш служител на Fiat, откъдето научил, че големите производствени обеми са важни, ако искаш да задържиш компанията си над повърхността на водата. Странното е, че въпреки това, Феша убедил шефа си, че Lancia има нужда от две двигателни семейства без потенциал за масово производство.

1969-fulvia-1-6hf-fanalone

Едното от тях било базирано на 1.5-литров боксерен двигател с четири цилиндъра, който бил монтиран в Lancia Flavia. Моделът с предно предаване бил добре приет при дебюта си през 1961 г., но две години по-късно бил засенчен от Fulvia, която се явявала наследник на Appia. Моделът бил кръстен на съпругата на древния римски аристократ и политик Марк Антоний. Fulvia се задвижвала от абсолютно различен като концепция двигател – 1.1 V4.

fulvia-coupe-2

Цилиндрите на мотора сключвали ъгъл от 45 градуса и предлагали повече забавление зад волана от 1.5-литровия двигател на Flavia. С успешното продаване на 300 000 бройки Fulvia се превърнала в бестселъра на Lancia по онова време.

Подобно на повечето класически модели на Lancia, Fulvia се предлагала в десетки варианти. Като тази Fulvia 2C, която е най-мощната версия с два карбуратора. Тя има две широки спортни седалки, а интериорът й е учудващо просторен за толкова компактен автомобил. Въпреки че Fulvia има статут на базов модел, качеството на изпълнението е на високо ниво, а поведението в завой е чудесно за автомобил със 70 к.с. 1965-fulvia-berlina-2c

Гамата на Fulvia се разраснала толкова, че през 1965 г. се появила “гореща” HF версия, а години по-късно и вариант на Zagato със хечбек заден капак. През целия живот на колата мощността се развила от 58 к.с. при стандартния 1.1-литров двигател до 130 к.с. при 1.6-литровия агрегат, с който са екипирани HF вариантите.

HF идва от ексклузивния клуб High Fidelity, който е основан през 60-те специално за дългогодишните собственици на модели на Lancia. Колите с емблема HF били това за Lancia, което са M колите за BMW.

Beta (1972-1984)


 

През 1967 г. Lancia се намира в пика на своята независимост. Тогава италианците успяват да продадат 50 000 автомобила, които не били достатъчни дори за излизане на нулата. Две години по-късно Fiat придобила Lancia с мощната подкрепа на италианското правителство.

1978-beta

Fulvia продължила да се продава добре, но първият модел, който Lancia представила след смяната на собствеността, бил Beta. Колата се появила през 1972 г. и използвала четирицилиндров двигател с два разпределителни вала. Това бил първият напречно разположен двигател, вграден в модел на Lancia. С Beta компанията се завърнаха официално на пазара в Щатите през 1975 г.

Lancia Beta вдъхновила и нов спортен автомобил със средно разположен двигател, който бил наречен Montecarlo. Неговият дизайн бил дело на Pininfarina, а в Щатите колата била известна като Scorpion.