За да предпазиш алуминия от близка среща от трети вид с бордюра, трябва да имаш няколко неща предвид

Всеки, който някога е притежавал тунинг кола, е усещал онзи болезнен стържещ звук от контакта на алуминий с бетон. Вибрациите от него преминават през волана и ръцете ти, побиват те тръпки, след което идва разочарованието и тежкото чувство, че току-що си прецакал перфектния вид на колата си. Да ожулиш гъзарската си джанта в тъпия бордюр е удар по самочувствието и портфейла ти. Не го пожелаваме на никого.

Решението е измислено отдавна от автомобилните производители, които обикновено монтират широки гуми с висок борд и малък скоростен индекс върху малки джанти. С няколко думи трябва доста да се постараеш, да си некадърен или изключително разсеян, за да ожулиш скъпоценния алуминий.

gallery-1431730898-norimprotector

Лошото е, че тази комбинация е адски скучна, а понякога и откровено грозна. Освен това, тези гуми не са подходящи за по-агресивна употреба, тъй като са по-тежки, а в завой се деформират и влошават сцеплението. Малкият скоростен индекс пък ги кара да деградират при по-дълга употреба с висока скорост.

Големите нископрофилни гуми са значително по-леки и имат голяма контактна площ, която буквално захапва асфалта. Но и тук има проблем. Ниският профил е истински кошмар, когато говорим за ежедневна употреба в града. И така, какъв размер гуми да изберем, за да получим най-доброто от двата свята: добро представяне на писта и достатъчна безопасност в градски условия.

Пичовете от Road & Track разговаряха с експерт по темата, за да разберат тайната. Той се казва Уди Роджърс и работи в Tire Rack.

“Ако искате защита от бордюри при гуми със скоростен индек S или T, ще трябва да се задоволите с “балонестия” външен вид. Ако пък говорим за високоскоростна гума от по-висок клас, там защитата идва под формата на специален протектор за джантата. В момента повечето такива гуми се предлагат с такъв протектор, който представлява усилен гумен ръб в близост до борда на джантата. Така няма да я ожулите при контакт с насочващите тръби на автоматичните автомивки или на бордюра на паркинга”.

gallery-1431731067-rimprotector

Лошото е, че не всички производители акцентират върху протектора в търговската си дейност, така че преди да купите определена марка и модел гуми, поинтересувайте се дали имат такъв протектор.

Този протектор обаче не играе никаква роля ако гумата ти е много по-тясна от джантата – т.нар. stretch. Тогава просто ще трябва да се надяваш, че никога няма да удряш каквото и да е, защото тогава джантата е първото нещо, с което бордюрът ще осъществи контакт. Лоша работа.

Общо взето вариантите ти са три: тъпа визия и кофти поведение на писта, но сигурност и спокойствие; хардкор визия, по която всички ще ахкат и охкат, но ти ще трепериш при всяко паркиране, както и гума и джанта, разположени на една линия. Гумата е нископрофилна, така че не жертваш визия, а усиленият протектор ти осигурява известна защита.

landscape-1431703923-fullsizerender

Интересно ни е ти с каква комбинация от гуми и джанти караш? Едри, балонести и фабрични или ниски и разпънати? Говори ни в цифри.

  • Петър Иванов

    225/40/18

  • Петър Иванов

    225/40/18 – Ауди А3 8Р – 2009 г. – летни Поведението на пътя е уникално и визията също. 🙂

  • Simeon Slavchev

    отпред 195/65R15 на 6.5J и отзад 205/60R15 пак на 6.5J летни балони 😀

  • Ivaylo Georgiev

    195/45/16 7J

  • Николай Тодоров

    195/50/15 на 6j джанта и гума с борд за джантата

  • Nedyalko Nedyalkov

    225/45/17 на 10J.
    Животът е прекрасен 🙂