Приемаме новата Fabia за автомобилен Нострадамус. Всички искат да я изгорят на клада, а тя ни показва какво можем да очакваме от следващото поколение на Volkswagen Polo.


Да започнем с нещо лесно. В момента Skoda предлага най-доброто съотношение цена/качество на пазара. Обяснението е много просто чешката компания разполага с ексклузивен достъп до частите, технологиите и инженерното know-how на един от найвлиятелните концерни в света – Volkswagen Group. Факт е, че през годините имиджът на Skoda като “бюджетна марка” малко избледня, но също така избледня миражът, че е възможно за 15 000 лв. да си купиш нов автомобил, от който няма да те е гнус. Качеството струва пари.

С подобни мисли стъпих на паркинга, на който беше спряна чисто новата Skoda Fabia. Никога не съм очаквал, че която и да е Skoda (без състезателните конфигурации) може да ме накара да изтръпна. Не това е философията на Skoda. Не така ми подейства и Fabia. Въпреки това, в новото трето поколение на модела се забелязва известно завръщане в миналото. Първото поколение бе някак грубовато и студено (каквото ни харесва), а след това дизайнерите решиха да внесат някои женствени линии в колата. За щастие тях вече ги няма и във визуално отношение новата Fabia стои там, където й е мястото. Тя иска да се хареса и на мъже, и на жени. Фаровете са затъмнени. Има доза агресия. Модернизъм. Хората с побогато въображение дори биха забелязали една дизайнерска заигравка със състезателните болиди (загледай се в предния капак). Всичко това е важно, защото, за да е успешна която и да е Skoda, тя трябва да се продава много, а за да се продава много, тя трябва да се хареса на максимално много хора.

Вътре нещата са подобни. Няма изненади, всичко е точно там, където очакваш да бъде. За да са доволни младежите с уклон към модата, таблото може да бъде поръчано с лъскави детайли в цвета на купето, които правят добро впечатление. Същите вероятно ще се зарадват и на опцията да поръчат Fabia в двуцветна екстериорна схема и с боядисани в бял, черен или бог знае какъв още цвят. Отново Mini е на прицел. Не съм сигурен доколко това е добър подход, сигурен съм само, че колата изглежда свежо.

Да влезе Нострадамус

Странното на пръв поглед сравнение лесно може да бъде обяснено с малко нагъната ламарина и един дисплей на централната конзола. Звучи тъпо, но не е. Skoda Fabia е базирана на MQB модулната платформа на VW Group, която направи от Golf VII толкова подобър автомобил от Golf VI. Същата се използва и от последния Passat B8, за който писахме преди няколко седмици. Архитектурата е изключително адаптивна и позволява на инженерите лесно да я скъсяватудължават; стесняватразширяват. Това им пести разходи, а на нас ни дава поголямо удоволствие от шофирането.

Интересното в случая е, че въпреки че Skoda е дъщерна фирма на Volkswagen, актуалното Polo все още не използва модерната платформа. Същото важи и за MirrorLink системата, която на практика представлява дисплей, който използва процесора и технологиите от скъпия телефон в джоба ти и изобразява информацията на дисплея в колата. Плюсовете са, че не плащаш втори път за gps навигация например, за която вече си платил, купувайки си смартфон. Имаш мултимедия в джоба си, защо ти е втора независима система в колата? За момента това също не може да бъде открито в поскъпото Polo. MirrorLink тепърва ще бъде подобрявана, от което определено има нужда.

Навигацията Sigic, която ползвах от едно свързано към USB порта HTC One, се бавеше и ме принуди няколко пъти да правя обратни завои, защото очевидно бях тръгнал в кофти посока. От разговори с международни представители на Skoda стана ясно, че те са наясно с проблема и работят по оптимизирането на системата заедно със своите партньори. Другият недостатък е, че системата засега работи само с Android базирани устройства. В Skoda явно не харесват iOS.

Борба за цилиндри…и коне

Fabia се предлага с един дизелов и два бензинови двигателя с мощност, варираща от 60 до 110 к.с. Атмосферният 1.0 MPI бензин има само три цилиндъра и се предлага в две версии (с 60 и 75 к.с.). Да го кажем така: и двата са чудесни аз хората, които търсят ниска цена и нямат нищо против да се засилват преди изкачването на магистралата. Вторият бензинов двигател е четирицилиндров – 1.2 TSI, който генерира 110 к.с. При него задъхване не се усеща и всичко е в реда на нещата.

Безспорен любимец обаче ни е, и може би с това ще те изненадаме, 1.4-литровият TDI дизел. Той също има три цилиндъра, но вярваш или не, това е единственият двигател на новата Fabia, с който съвсем реално можеш да се забавляваш. Малката машинка има 105 к.с. и 250 Нм максимален въртящ момент, което в комбинация с устойчивата на усукване MQB платформа и стабилното окачване, превръща Fabia в нещо, което би си купил. Трябва да внимаваш само със съединителя, защото този трицилиндров дизел има склонността да гасне доста лесно. Разход? Около 4 на 100 е постижим резултат. Ако се правиш на Ян Копецки, очаквай “шестичка„.

Тайната е в теглото. Базовата версия тежи под 1 тон! Съвсем доскоро дори микроавтомобилите тежаха повече.

Skoda Fabia не е нещо, което ще те изуми. Вероятно никога няма да заобичаш тази кола. Още повероятно е и никога да не публикуваш нейна снимка във Facebook и Instagram. Истината обаче е, че това е адски честен автомобил, който не ти хвърля прах в очите и не ти обяснява, че е много спортен (въпреки, че Skoda развива много успешна моторспорт програма), нито че е адски премиум или кой знае още какъв бълвоч, който толкова ни е писнало да слушаме. Именно затова ни харесва тази кола. Както и заради факта, че Fabia ти дава достъп до технологии, които още не са достъпни в пореномирания й братовчед Polo, и то на пониска цена.

Колкото до Нострадамус, смятали са го за луд, бил е приближен на кралски особи, кладата е дебнела зад всяко негово предсказание, имал е тежка съдба. Какъвто и да е бил, когато нещо грандиозно се случи в света, всички се сещат за него. Това е и надеждата на Skoda, всички да се сещат за Fabia. Всички предпоставки това да се случи са налице.

Skoda Fabia 1.4 TDI
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN3.8
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД6.1
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ5.1
#AB ФАКТОР6.7
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ7.2
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ4
5.5= SUM
оценка от читателя: (13 вот)
8.8

за автора

На десктопа си има хвърлящо огън Ferrari 333 SP от Льо Ман. Търси характер в колите, което понякога го кара да пренебрегва сухата техническа информация. Обожава груби турбо мотори. В гаража му е паркиран Golf Mk1, който е в процес на реставрация. От 5-6 години.