SAAB EV-1 е скандинавско чудо със седалки от Corvette и много олекотени материали в купето

Отдавна изгубихме надежда за Saab. От няколко години насам шведската компания тежки финансови проблеми, които по всичко изглежда няма да бъдат разрешени скоро. Сега обаче няма да говорим за тях, а по-скоро ще си спомним с добро за бляскавото минало на компанията. Виж само какви концепти е правила?

Казва се Saab EV-1 и дебютира през 1985 г. Участвал е във втората част от филма “Завръщане в бъдещето”, а духът му е по-осемдесетарски от духа на младия Чарли Шийн, надрусан с кокаин.

kbgjq1bkym1x7zfonihe

ЕV идва от Еxperimental Vehicle – име, което говори за характера на колата. За база е използвана 16-клапановата версия на Saab 900 Turbo, а купето е клиновидно и предлага 2+2 места за седене.

EV-1 е идея на главния дизайнер на Saab по това време – Бьорн Енвал, който прави първия глинен макет на собствената си кухненска маса. Интересното е, че Saab EV-1 е напълно работещ автомобил, създаден специално за автомобилното изложение в Лос Анджелис.

Електрическите седалки са взети директно от Corvette и позволяват реглаж в пет посоки.

С премиерата си EV-1 шокира публиката със соларен панел на тавана, който захранва вентилационната система, когато двигателят не работи, както и с гигантски стъклен заден капак, който улеснява товаренето на багаж. Броните пък са много гъвкави и са създадени от композитен материал, в чийто състав присъства кевлар. Гредите във вратите пък са изградени от въглеродни влакна, които подобряват структурния интегритет в случай на удар.

wqbhuvpzcoemsytphpb3

2.0-литровият турбо двигател е модифициран и разполага с 285 к.с. Инженерите от Швеция са постигнали резултата с монтирането на по-голям турбокомпресор, горивни инжектори с по-голям дебит, усилени биели и подобрен всмукателен тракт. Заедно с оптимизираната аеродинамика Saab EV-1 развива максимална скорост от 270 км/ч.

Ускорението от 0 до 100 км/ч се извършва за 5.7 секунди.

Saab EV-1 е харесан от създателите на “Завръщане в бъдещето 2”, въпреки че концептът е на четири години, когато филмът излиза. Всъщност той  се появява през 1989 г. – същата година, в която автомобилното подразделение на концерна Saab-Scania са реструктурирани в Saab Automobile AB, а 50% от новата компания преминават в ръцете на General Motors.

И всичко се обърква.