Годината е 1995. По радиото върви This how we do it или аналогичен one hit wonder. Годините са изпълнени с позитивни мисли, а бъдещето е само на 5 години, защото когато дойде милениума всичко ще се промени. Ще караме електрически коли, НАТО ще се грижи за световния ред и войни вече няма да има.

 

Предсказанията не се сбъдват, а ябълката на раздора всъщност са варели петрол в земи с богати залежи. Остават ни обаче единичните проблясъци, като General Motors EV-1. Първата серийна електрическа кола, която през 1996-а е почти толкова добра, колкото трябва да бъде. Но не успява. Трябваше ни малко повече време.

Годината е 2015. Един от големите автомобилни алианси Renault-Nissan има 1-милиардна електрическа програма на 5 години, а днес има не един, а четири напълно приложими в ежедневието автомобили, формиращи цяла гама с нулеви емисии. Вече почти всички големи играчи мислят в разход на кВч, но никой не е толкова близко, колкото са Rеnault в момента. Защо ли? Защото Zoe е първият електрически автомобил, който няма проблем с това да бъде на ток.

Всички знаем, че електрическите коли са по улиците, главно защото се забелязват. Обикновено те са изключително скъпи, а за да оправдаят цената си трябва да бъдат забележими.  С футуристичен дизайн, който трябва да прикрие недостатъци като високо тегло и липса на багажник например. Днeс Zoe има багажник и 5 места. Всъщност единствената подсказка в революцията под предния капак е изкуствено генерирания звук, който предупреждава нищо подозоращите пешеходци.

 

Renault Zoe

 

Zoe

Тук няма да говорим за динамика, за дизайн, за обичайните критерии, които определят дали този автомобил ни харесва или не. Тук в aboutcars вече сме говорили за електрически коли. Ще споделя единствено, че за 3 дена изминах 150 км в градски условия със съзнанието, че когато реша да заредя колата си в гаража, на сутринта ще имам пълен заряд за още 150 км срещу 2.50 лв в сметка за ток. Има огромен багажник за класа си и повече от приятна динамика от електромотора с 90 к.с. Има красив, „дзен“ интериор от светли тонове. Абсолютно тих е. Има йонизатор на въздуха в купето, вграден ароматизатор, дори ви показва чистота на въздуха отвън. Има печка, която ще затопли автомобила преди да се качите в него, приятно аудио с 3D звук и въобще доста богато оборудване.

 

 

Колко струва? Колкото Mazda-та MX-5 от миналата седмица. Около 50к в лева. Намираме се на прага на масовото електрифициране, а технологията на батериите все още е 3-годишното дете, което не знае на какво е способно. Или искаме най-доброто от старото поколение, или искаме да бъдем екосъобразни. Да не си изхвърляме фаса през прозореца и да не тровим хората по тротоара, докато стоим на светофара с двигателя, който познаваме повече от 100 години.

 

 

 

Негативите

Zoe все още може да бъде единствено втори автомобил. Пробегът му в извънградски условия не позволява пътуване от София до Пловдив, освен ако не ви се рискува в името на прогреса. Електромоторите, за разлика от традиционните ДВГ, не стават по-икономични в определени работни диапазони. Имат една предавка и колкото по-бързо се движите, колкото по-силно работи климатика, колкото по-силно слушате музика, толкова повече ток харчите.

 

В края на деня

Zoe е един прекрасен градски автомобил.

 

Renault Zoe
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN6
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД5
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ6
#AB ФАКТОР5
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ6.5
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ7
5.9от 10
оценка от читателя: (8 вот)
5.0