13-те най-впечатляващи момента в кариерата на Себастиен Льоб

Световният рали шампионат WRC е сред най-трудните и конкурентни измерения на моторния спорт. Изпитанието е толкова сериозно, че дори звезди от Формула 1, като Роберт Кубица и Кими Райконен, се затрудниха в преминаването от болид към работа с навигатор в чакълестите и откъснати от цивилизацията отсечки. Има обаче един човек, който въобще не се затруднява да кара каквото и да е. Той е явление в бранша и за 13-годишна кариера има 9 (девет) световни титли във WRC. Той се казва Себастиен Льоб и сега ще ти припомним някои любопитни факти за него.

Като един от най-успешните състезатели на всички времена, Льоб има 116 подиума, 899 етапни победи и 78 първи места. Според мнозина той постига успехите си, заради невероятното умение да завърши етапа и да се добере до сервизната зона без значение какво се е случило. А се е случвало да кара на три и дори две гуми.

13



Първото му рали е през 1995 г., когато е на 25. Във WRC влиза шест години по-късно. Останалото е история, от която сме извадили 13 велики момента.

12



Citroen го забелязва. Льоб привлича вниманието на публиката и журналистите, след като доминира в Рали Финландия през 2001 г. заедно със своята Xsara в JWRC.

11



През 2002 г. се превръща в официален пилот на Citroen World Rally Team. Същата година печели първото състезание от сезона – Рали Монте Карло, но купата му е отнета, заради непозволена смяна на гуми. Впоследствие Льоб печели същото рали седем пъти.

 

10



През 2003 г. Льоб кара първия си пълен сезон със Citroen Xsara. Тогава той кара с легенди от ранга на Колин Макрей, Карлос Сайнц, Маркус Грьонхолм, Петер Солберг и Ричард Бърнс. Качва се на подиума чак в Рали Кипър, но след това дори гореизброените не могат да го спрат.

9



Първата му титла идва през 2004 г. Льоб печели шест от ралитата в календара, изравнявайки рекорда на Дидие Ориол от 1992 г. В края на сезона е шампион, превръщайки се в първия пилот, печелил Рали Швеция, който не е от скандинавски произход.

8



Следващата година подобрява рекорда си с 10 победи, шест от които поредни. Това е и първата година, в която Льоб печели домакинското си Рали Франция. До 2008 г. той е вечно първи там.

7



През 2006 г. Льоб има такава преднина, че печели титлата от всекидневната в дома си. По време на една от паузите в сезона той пада с колело и си чупи ръката, което му пречи да кара в последните състезания. Въпреки това той отново е шампион.

6



Точно обратното се случва в Рали Нова Зеландия през 2007 г. Асфалтовият специалист води епична битка с експерта на чакъл Маркус Грьонхолм. Последният слага неподходящи гуми, което позволява на Льоб да навакса 30-секундна разлика. След това франсето излиза начело. По време на цялото рали двамата си разменят първото и второто място четири пъти. В крайна сметка печели Гронхолм, но само с три десети от секундата в последния затворен етап.

5



През 2008 г. Льоб става третият нефинландец, който пчели Рали Финландия след Дидие Ориол през 1992 г. и Марко Мартин през 2003 г. Същата година Льоб печели петата си поредна титла, подобрявайки рекорда на легенди като Томи Макинен.

4



Известен с консервативното си, но изключително бързо пилотиране, Льоб допуска необичайна грешка в Рали Акрополис през 2009 г. Предното му окачване се чупи и C4-ката излита впечатляващо от пътя. Това е една от само 21 катастрофи в кариерата му, след които той не може да завърши етапа.

3



Малко след това Льоб става единственият нефинландец, който печели Рали Финландия два пъти поред.

2



Сезон 2012 е последният пълен календар в кариерата на Льоб във WRC. Печели деветата си титла в Рали Франция.

Последното му отпадане е през 2013 в Рали Франция. След като колата най-накрая спря да се върти през таван, навигаторът на Льоб Даниел Елена каза със супер спокойния си тон “Еt, voila!”.

1



Най-впечатляващата част от историята на Льоб в рали спорта е неговото постоянство. През цялата си кариера той кара за Citroen, като колата е развивана с негова помощ, за да пасне на стила му на каране. Издръжливостта на автомобила обаче, е само една от съставките. Другата е неговото невероятно умение да бъде едновременно адски бърз и супер спокоен, когато е под напрежение. В 167 старта във WRC Льоб има само 21 отпадания. Французинът завършва повече от 87% от състезанията, в които участва.