Изкушаващо е да започнем историята на Porsche Karisma с някое нелепо клише за дует “Каризма” и главозамайващия им трак “Минаваш през мен”. Но няма да го направим и ще оставим тази чест на някой колега, който никога няма да се сети за Porsche in the first place.

Само за няколко години, седаните и джиповете, произведени от компании, които до тогава свързвахме с подчертано спортни и луксозни автомобили, се превърнаха от налудничава идея до истинска златна мина. В тази връзка, преди месеци Porsche разкри най-новата си идея – изцяло електрическия концепт Concept Study Mission E, който представлява доста атрактивен и шокиращо ефективен спортен седан. И това от компания, която доскоро произвеждаше единствено спортното купе 911 и го оборудваше с жадни за бензин 6-цилиндрови боксерни двигатели.

1994_Bertone_Porsche_Karisma_16

Това, което гледаш в момента, не е заблуда. Оказва се, че технологията е изпреварила времето. Точно преди 20 години, италианският независим производител Bertone си задава въпроса: Как би изглеждал спортен седан със задно разположен двигател? Вместо да се захванат да правят модерна версия на някоя Tatra, италианците решават да базират концепта си на доста по-обичаното и популярно Porsche 911, което разполага с много по-напредничави технологии и по-сигурна механика.

Концептът бил кръстен Karisma и се задвижвал от задно разположен 3.6-литров 6-цилиндров двигател с въздушно охлаждане и мощност от 250 к.с. Цялостните пропорции на колата напомнят малко за концептите на Mazda RX от същото време, с изключение на това, че инженерите на Mazda никога не са се занимавали да проектират две огромни отварящи се нагоре врати с малки прозорчета, а-ла Subaru SVX. Представяш ли си как си взимаш Big Mac-а през тях? Не е добра идея.

Формата и функцията на вратите повтарят тези на по-ранния концепт на Bertone – Lamborghini Marzal, но не се доближават до естетическите дадености на вратите на Lambo-то.

Интересно е да наблюдаваме как тенденциите в автомобилостроенето се повтарят през годините. Porsche Karisma не достига до серийно производство тогава, защото може би светът не е бил узрял за подобен автомобил. Но помниш ли какво се случи години по-късно, когато Porsche представи Panamera? И после от концептите нямало смисъл…