Porsche Carrera GT винаги е била известна с крещящия си звук, който много напомня на старите болиди от Формула 1. Оказва се, че има доста добро, макар и малко сложно обяснение за това. То започва с уточнението, че Porsche има дълга история като конструктор на двигатели в най-престижния пистов шампионат. В тази си роля Porsche дори има две конструкторски титли. Но ти не знаеш за това, нали?

Hans-Mezger

Щутгартската компания проектира и доставя V6 турбо двигателите на отбора на McLaren от 84-а до 87-а година – период, който е особено успешен за британците. Вероятно си чувал, че по това време компанията използва двигатели на TAG (Techniques d’Avant Garde). Да де, но същите са създадени от Porsche. Въпросът е, че финансирането дошло от люксембургския холдинг, което попречило на Porsche да брандира собствения си продукт. На снимката можеш да видиш, че щутгартци все пак са щамповали малко лого на корпуса на пленума на всмукателния колектор, което обаче никой не е забелязвал.

Гран при програмата на Porsche стига и по-назад във времето – през 50-те и 60-те. Германците се състезавата с двуместни болиди във Формула 2, а впоследствие проектират истинска едноместна кола за същия шампионат. През 1961 г. Porsche дори завършват дизайна за Формула 1 болид – Porsche 804. Колата има средно разположен боксерен двигател с въздушно охлаждане и 8 цилиндъра. В крайна сметка колата успява да победи само веднъж, за което е виновен американецът Дан Гърни. Това се случва в Руен през 1962 г., когато се провежда Гран при на Франция.

След турбо успеха си с McLaren през 80-те, от Porsche решават да се пробват с атмосферните двигатели. Същият инженер, който е ръководил разработката на V6 турбо мотора за McLaren – Ханс Мецгер – поема и този проект. Той и екипът му взели два от старите двигатели, махнали турбокомпресорите, съединили ги, и воала – родил се нов, атмосферен V12 двигател Porsche.

За съжаление двигателят бил доста голям и тежък, а мощността не била достатъчно висока. Клиент на Porsche бил отборът от Формула 1 Footwork, които трябвало да проектират на ново своя болид, за да може той да приеме огромния 3.5-литров V12.

Отборът и двигателят на Porsche участвали в шампионата през 1991 г., но представянето им било трагично, което принудило Footwork да скъса договора с германската компания и да се договори със старите си партньори от Ford. Мислиш си, че това се случило след края на сезона? Нищо подобно. Двигателят на Porsche бил толкова трагичен, че договорът бил развален още в средата на сезона.

Междувременно от Porsche разработвали 3.5-литров V10 за следващия сезон 1992. Останали без отбор обаче, германците трябвало бързо да измислят какво да правят с новия мотор. По това време официални лица от Porsche отказват да признаят за V10 програмата.

И все пак нямало как двигател, погълнал толкова много пари за разработката си, да бъде оставен да хваща прах. В крайна сметка той бил пренасочен към програмата на Porsche в Льо Ман. По това време германците са доста активни в “24 часа на Льо Ман”, като през 90-те печелят три пъти. Две от победите са дело на задвижваните от двигатели на Porsche прототипи TWR, а третата е собственост на заводски прототип GT1 на Porsche.

След последната победа на Porsche през 1998 г. става ясно, че бъдещето в Льо Ман принадлежи на откритите прототипи. Германците започнали да разработват именно такъв. Нарекли го 9R3 и монтирали силно модифицирана версия на познатия ни V10 двигател. Работният обем бил увеличен до 5.0 и 5.5 литра, добавени били рестриктори, за да се отговори на новия правилник, а революционната система с пневматични клапани била задраскана от чертожната дъска. Инженерите напреднали стабилно с разработката, когато компанията обявила, че прекратява проекта

По това време Porsche изпитвала финансови затруднения, което принудило ръководството да се откаже от LMP1 програмата за Льо Ман. Всички пари били пренасочени към разработката на…Cayenne. И ние псуваме в момента, но това е бил изходът от кризата. Може би е повече от съвпадение, че първият Cayenne ползва платформата на VW Touareg, а приятелите на Volkswagen – Audi – започват да мачкат в Льо Ман, веднага след като Porsche се оттегля. Като турски сериал е цялата история. Дали е възможно шефовете на Porsche и Audi да са се разбрали нещо? Въпрос на конспиративна теория.

wpvqiperus35kxjbp4yy

Cayenne се доказва като много успешен, което носи сериозни приходи на компанията. Изведнъж Porsche имала достатъчно пари за разработката на суперавтомобил, с който да върне част от загубения си имидж. Вероятно вече се сещаш за кой точно автомобил става въпрос – Carrera GT!

Инженерите забърсали праха от стария V10 двигател, който се провалил не в една, а в две спортни програми. Работният обем бил увеличен до 5.7 литра, а мощността вече достигала 605 к.с. и 590 Нм.

tfjtsxufz6fuywgvmej0

Заради състезателното си минало, двигателят на Carrera GT има сух картер и е прикрепен директно към карбоновото шаси, изпълнявайки ролята на структурен елемент. Цилиндрите сключват ъгъл от 68 градуса помежду си, а вътрешността им е покрита с никасил – изключително устойчива на износване сплав от никел и силиций. Същото технологично решение Porsche използва в състезателния прототип 917 от 1970 г.

Блокът на въпросния двигател е максимално усилен, биелите са титаниеви, а газоразпределението е променливо. Разпределителните валове се задвижват от верига, а повдигачите на клапаните са усилени, които гарантира прецизно газоразпределение.

Всичко това тежи 214 кг. Без самата Carrera, разбира се.

Колата излиза на пазара през 2004 г., когато там се навъртат доста по-потентни автомобили, произведени от Ferrari и McLaren-Mercedes. Въпреки това, Carrera GT печели много фенове. Причината? Този звук на двигателя. Все едно караш стара кола от Формула 1, но с технологии от днешния ден.

Едно видео ни порази. То най-добре демонстрира звука и възможностите на развъртащия се до 8400 об/мин двигател. Човекът, който представя колата е германският пилот Тим Шрик, а заглавието му е – Дрифт оргия в планината.

Проблемът на това да имаш състезателен двигател в колата си е, че той се кара доста трудно. В случая разполагаш с карбонов съединител, който е доста прецизен, и ако не работиш правилно с педала на газта, двигателят просто гасне.

И все пак, трудните за каране коли са и най-обичаните. Обичаме Carrera GT.