През миналия декември Porsche хвърли голяма бомба. От компанията смениха името на най-достъпния си модел – роудстърът със средно разположен двигател вече не се казва просто Boxster, а 718 Boxster. Освен това се оказа, че германците се разделят с атмосферните 6-цилиндрови боксерни двигатели на модела, който вече щеше да разчита на турбинирани 4-цилиндрови мотори. Какво се случи? Това да не е Saab?

След като страстите сред феновете се успокоиха, същите установиха, че нововъведенията всъщност имат смисъл. По този начин германците се борят с все по-строгите екологични стандарти. И понеже 6-цилиндров турбо двигател не може да влезе в купето на Boxster, от Porsche решиха нещо по-хитро – два цилиндъра по-малко и препратка към ранните състезателни години на компанията. Два цилиндъра по-малко и два заека убити с един куршум – феновете си мислят, че карат директен наследник на класическото Porsche 718, а еколозите са доволни от разхода на гориво и вредните емисии. Умни германци.

gallery-1459263639-gallery-1450639250-gettyimages-147123302-master

Porsche 718 RS60

Историята на името и старите бегачки на Porsche можеш да видиш тук.

През тази година Porsche чества 20-ия рожден ден на Boxster, който в края на 90-те спасява компанията от сигурен фалит. Точно така, спасява я.

До ръба на пропастта и обратно

Имайки предвид успеха, който жъне в момента, е лесно да забравим, че Porsche е на ръба на оцеляването в началото на 90-те. Компанията регистрира драстичен спад в продажбите си спрямо предишното десетилетие, като документите показват, че през 1986 г. са били пласирани 50 000 автомобила от марката, а през 1993 г. броят им е само 14 000. Няма компания, която да издържи на подобен срив.

gallery-1459173800-unknown-8

По това време компанията се нуждае отчаяно от нов, достъпен модел, който да замени остарялата платформа, върху която са изградени моделите 924/944/968. Германците се вдъхновяват от успеха на Mazda MX-5 – роудстър, който излиза на пазара през 1989 г. и доказва, че на пазара съществува огромно търсене на двуместни роудстъри. От Porsche решават да последват примера, но без да копират продукта на японците, а да използват своето know-how. Новата кола е кръстена Boxster, имала средно разположен двигател и била вдъхновена от класическия 550 Spyder от 50-те.

Ханс-Юрген Вьохлер работи за Porsche в продължение на 31 години, като сред задълженията му фигурира и поста на главен инженер на първия Boxster. “Концепцията със средно разположен двигател имаше висок потенциал за постигането на оптимално представяне, типична е за спортните автомобили, а в тази връзка беше особено подходяща за Porsche,” коментира Вьохлер. “Boxster се появи на пазара в благоприятен момент, в който сегментът на роудстърите беше в сериозен подем. И докато ръководството се обедини около идеята, че компанията се нуждае от относително достъпен роудстър, аз знаех, че трябва да открия по-ефективен начин за неговото производство.”

gallery-1459351598-unknown

През 1992 г. Porsche разчита на бивши инженери на Toyota за внедряването на производствения метод на японците “just-in-time”. Чрез иновативния си подход те на практика елиминират брака и произвеждат само толкова части, колкото е необходимо, когато е необходимо, в точно необходимото количество. Философията включва и процесът по доставката на части. По този начин Toyota елиминира непостоянството и неефективността, което води до по-добра производителност и по-ниски разходи.

По това време производственият процес в заводите на Porsche бил тотално неорганизиран. Според публикация в Ню Йорк Таймс от 1996 г. инженерите на компанията трябвало да ровят в купчини части и да се катерят по рафтове, за да успеят да открият нужната част за всеки един произведен автомобил. Екипът от Toyota променил това и внедряването на новите практики намалило времето за сглобяване на един автомобил от 120 на 72 часа, а допуснатите грешки при производството били редуцирани с 50%.

Приемането от страна на Porsche на новите производствени техники обаче, накара много от пуристично настроените фенове на марката да се намръщят. Недоволството било подхранено и от факта, че Boxster и новото тогава 911 (996) били разработвани съвместно. Двете коли има до голяма степен един и същи двигател, както и доста сходен дизайн. Нека само се сетим за добилите популярност като “пържени яйца” фарове, които и при двата модела са почти еднакви. От Porsche опрадвават решението си с тезата, че синергията между двата модела дава доста добър старт за Boxster, но пуристите смятат, че именно този нов модел е виновен за срива в имиджа на емблематичното 911. Вьохлер не се съгласява с нито едната от двете теории:

“Да, Boxster 986 и 911 996 са проектирани по едно и също време и се сглобяваха заедно на поточната линия. Въпреки това обаче, ключови компоненти в двете кола са различни. Например, 986 има три основни инструмента зад волана, докато при 996 са пет. Предниците също се различават, а челното стъкло на 996 е по-голямо.”

gallery-1459174042-unknown-9

996 е и доста по-мощно. Все пак от Porsche не са искали новият им базов модел да отвее емблематичното и доста по-скъпо 911. Колкото до управлението, парадоксалното в случая е, че според мнозина Boxster е много по-приятен и лесен за каране по завои от своя по-голям брат, което се дължи на средно разположения му двигател. Истината е, че от Porsche трябвало да полагат специални усилия, за да задържат Boxster на отреденото му място – зад 911 в моделната йерархия на гамата си.

gallery-1459174269-unknown-2

Въпреки всичко това, Porsche Boxster се превръща в мигновен успех. Между 1996-а и 2003-а Boxster e бестселърът на Porsche, след което е изместен от Cayenne. До 2007-а, когато, подкрепена от разрасналата се гама, компанията се превръща в най-печелившия автомобилен производител на база печалба от продаден автомобил.

Така че, дали ни харесва или не, факт е, че именно Boxster вади Porsche от дъното, запазвайки основните принципи и традиции на компанията.

Еволюцията на Boxster

Първият концепт на Porsche Boxster се появява на автомобилното изложение в Детройт през 1993 г. Той е проектиран от дизайнера Харм Лагай и е вдъхновен от състезателната класика 550 Spyder (от която Porsche по-късно ще вземе заводското обозначение 718, за да го използва в актуалния Boxster). Именно този концепт дава началото на новия дизайнерски език на компанията.

Името идва от комбинирането на думите “boxer” (от типа двигател) и “roadster” (от типа купе). Прототипът мигновено възбужда интереса на публиката, както и на ръководството на Porsche, което три години по-късно пуска серийния модел, който почти не се различава от своя първообраз.

Boxster е първият нов модел на Porsche от 18 години и едва шестият модел в цялата история на компанията – след 356, 911, 914, 924 и 928.

С теглото си от 1250 кг първият Boxster разчита на 2.5-литров алуминиев двигател с 201 к.с. и 245 Нм максимален въртящ момент при 6700 об/мин. Моторът има два разпределителни вала, 4 клапана на цилиндър и сух картер. Скоростната кутия е 5-скоростна механична и се предлага серийно, докато опционалният 5-степенен Tiptronic S автоматик идва с бутони за смяна на предавките на волана.

Porsche-Boxster_2001_1280x960_wallpaper_13

През 2000 г. Boxster е обновен за пръв път. Удовлетворявайки желанието на феновете, инженерите увеличават работния обем на мотора до 2.7 литра, а мощността скача на 217 к.с. и 260 Нм.

През същата година на пазара излиза и Boxster S – още по-спортна версия на модела, оборудвана с 6-скоростна механична трансмисия и 3.2-литров двигател с 250 к.с. и 305 Нм максимален въртящ момент. Благодарение на обновеното си окачване, както и на по-големите 17-инчови джанти от 996, Boxster S завива по-добре и дава по-добра обратна връзка на своя шофьор. Спирачките също са по-добри и вече използват двойно вентилирани дискове от Carrera. По-големият двигател се нуждае от по-добро охлаждане, така че инженерите инсталирали трети радиатор, за който свидетелства характерния допълнителен отвор в долната част на предната броня. Boxster S се различава и по двете крайни тръби на изпускателната си система.

gallery-1459217710-97boxster2

1997 Porsche Boxster

До 2003 г. Porsche продава повече от 120 000 екземпляра от Boxster, но конкуренцията в сегмента става все по-ожесточена. За да се защитят от набезите на Mercedes-Benz SLK и BMW Z3, от Porsche подобряват стандартния 2.7-литров двигател на Boxster, увеличавайки мощността му до 225 к.с. При Boxster S увеличението било до 258 к.с. Разходът на гориво бил намален с 2% и за двете версии. Стандартният Boxster получил пружините и амортисьорите на Boxster S, за да се справя и той толкова добре със завоите. Това автоматично принудило инженерите на Porsche да снабдят S-ката с по-дълги и дебели стабилизиращи щанги, за да не изостане спортният модел от обикновения си събрат. И двете коли получили комплект олекотени джанти.

Porsche-Boxster_2003_1280x960_wallpaper_01

2003 Porsche Boxster

За да приключат продажбите на първото поколение на Boxster, през 2004 г. от Porsche предлагат финално версията 550 Spyder 50th Anniversary. Тя е базирана на Boxster S и от нея са произведени 1953 автомобила, като числото отговаря на годината, в която Porsche представя модела 550 Spyder на автосалона в Париж. Най-мощният Boxster от първото поколение на модела се отличава с сребриста металикова боя GT, кафяв кожен салон, спортна изпускателна система и спортното окачване на Porsche, наречено M030.

Второто поколение на Boxster, носещо заводското обозначение 987, се появява на изложението в Париж през 2004-а. Новият автомобил е подобрен във всяко едно отношение – той изглежда по-изпъкващ, има по-големи въздухозаборници за охлаждане на по-мощния двигател, а калниците са по-мускулести и са вдъхновени от суперавтомобила Carrera GT. Базовият Boxster 987 има 240 к.с. и 2.7-литров боксерен шестак, а Boxster S е оборудван с 3.2-литров мотор, генериращ 280 к.с.

1459219103-50thanniverdayrpisderbig

2004 Porsche Boxster 550 Spyder 50th Anniversary edition

Окачването също е подобрено и вече се предлага със системата Porsche Active Suspension Management, която значително увеличава сцеплението при висока скорост в завой. В този момент Boxster е считан за успех, но някои от предприетите мерки за затягане на разходите изиграват лоша шега на Porsche. Ранните версии са оборудвани със стария двигател M96 от 986 и 996, който често страдал от дефектни лагери, опетнявайки репутацията на новия Boxster. Също така, клиентите се оплаквали от ниското качество на интериора, който не съответствал на иначе високите стандарти на Porsche. Германците се принудили да обновят кабината и да поправят грешките си, добавяйки по-качествени материали, нов волан, нова централна конзола и седалки с форма, напомняща на тези в 911.

Година след премиерата на новия Boxster, от Porsche представят Cayman S с 3.4-литров шестцилиндров боксерен двигател, мощност от 295 к.с. и система за променливо газоразпределение. Впоследствие, през 2007 г., същият двигател е монтиран и в Boxster S. Същата година Porsche внедрява променливото газоразпределение и в 2.7-литровия двигател на стандартния Boxster, увеличавайки мощността му до 245 к.с.

gallery-1459219740-2005boxsternew

2005 Porsche Boxster

През 2008 г. на пазара се появява специалната версия Boxster RS 60 Spyder, която се смята за крайъгълен камък в историята на 987. Това е първият Boxster, който минава бариерата от 300 к.с. Boxster RS 60 Spyder има сребриста боя и червен кожен салон, 19-инчови джанти, адаптивно окачване и спортна изпускателна система. Мощността достига 303 к.с.

За 2009 г. Porsche решава да обнови Boxster още веднъж, за да е в крак с конкуренцията в лицето на по-евтиния Nissan 350Z. Германците добавят система за директно впръскване и 7-степенна PDK автоматизирана механична скоростна кутия с два съединителя. Работният обем на двигателя е увеличен до 2.9 литра, в резултат на което базовият Boxster вече разполага с 255 к.с. В този момент Boxster за пръв път в историята си изпреварва Boxster S по мощност. Впоследствие Boxster S също е обновен, двигателят му остава с 3.4 литра работен обем, но мощността е увеличена до 310 к.с.

По това време от Porsche осъзнават, че са изстискали всичко от сегашната платформа, затова представят олекотения концепт Spyder с 320 к.с. на автосалона в Лос Анджелис през 2009 г. Официално серийният модел дебютира чак през 2011 г. с доста туширана стилистика, без механизма за автоматично затваряне на покрива, без аудио система, без вътрешни дръжки на вратите, без жабка и без ниши за дребни вещи. За да го олекотят възможно най-много, инженерите на Porsche използват алуминиеви външни панели, както и алуминиев заден капак, карбонови седалки и олекотени джанти. За разлика от предишните версии Spyder, новият Boxster Spyder бил сериен модел. Но отново предстои промяна.

Porsche Cayman

2007 Porsche Cayman

 

Тя идва в лицето на третото поколение на модела, което се появява през 2013 г. със заводското означение 981. Новата кола е по-икономична, по-лека, има по-добро окачване и изцяло нов дизайн. Двигателите и скоростните кутии също са нови. Стандартният модел получил 2.7-литров двигател с 265 к.с. и 6-скоростна механична трансмисия, която е абсолютна новост за модела. Boxster S пък е снабден от Porsche с 3.4-литров мотор с 315 к.с.

С представянето на супер спортния Boxster GTS, който се появява две години по-късно, Porsche тотално засенчва конкуренцията. Моделът има 3.4-литров мотор с 330 к.с., черни детайли в екстериора, 20-инчови джанти и интериор, вдъхновен от състезателните автомобили.

gallery-1459178698-porsche-boxster-2009-1600x1200-wallpaper-08

2009 Porsche Boxster

И точно когато светът си мисли, че е видял ултимативният Boxster, Porsche представя 981 Spyder. Моделът се задвижва от 3.8-литровия двигател на Carrera S, превръщайки се моментално в мотора с най-голям работен обем, монтиран някога в Boxster. Именно той е виновен за мощността от 375 к.с. и максималната скорост от 290 км/ч. Специално за тази версия Porsche подобрява значително окачването, кормилната рейка е взета директно от 911 Turbo, а донор за спирачките се появил в лицето на Carrera S. Най-накрая Boxster предлагал мощност и динамика, които били сходни с тези на 911.

Приказката приключва в наши дни, когато вече всички се радваме на Porsche 718 Boxster. Както вече стана ясно, моделът има ново име, но 4-цилиндрови турбо боксерни двигатели. Базовият модел се задвижва от 2.0-литров мотор с 300 к.с. и 380 Нм, а Boxster S предлага на собствениците си 350 к.с. и 420 Нм, изсмукани от 2.5-литров мотор. Колкото и да мрънкаме, трябва ясно да кажем следното: актуалният Boxster има скромен 4-цилиндров двигател, но пък има 100 к.с. повече от своя дядо. Нещо повече, той е с 35 к.с. по-мощен от своя 6-цилиндров предшественик.

gallery-1459256432-2013-porsche-boxster

2013 Porsche Boxster

Няма никакво съмнение, че шумният 6-цилиндров двигател на Boxster ще ни липсва, но също толкова е сигурно, че новите 718-ки по-скоро ни инригуват, отколкото притесняват.

Ироничното в случая е, че колата, която преди години спасява Porsche, в момента е един от най-слабо продаваните модели на компанията от Щутгарт. В момента Cayenne се представя много по-добре, което се дължи на рязката смяна в предпочитанията на клиентите. 911 също набира сила. В момента хората търсят големи SUV модели, а пазарът на роудстъри се свива постоянно. Важното е само, че Porsche просперира, а за това е виновен Boxster. Колата, която извади Porsche от дъното.