PHEV техниката на Mitsubishi е по-сложна отколкото си мислите. Японците са хвърлили много усилия в нея, а сега я опаковаха и в доста по-приятен Outlander. Там ли са отишли парите за новия Lancer? И заслужава ли си жертвата?

Истината е, че така започнат, тестът може да прозвучи негативно спрямо Outlender PHEV. Което хич няма да е справедливо. Затова изчиствам двата въпроса още в началото. Първо, вероятно само в Mitsubishi знаят причината за спирането на Lancer (даже съм сигурен за Evo-то; не и обаче в това, дали ще има нов седан за Европа), и второ – вторият ми въпрос от подзагалвието е откровено тъп. Осъзнавам го, докато пиша тези редове. Защото въобще не трябва да гелдаме на Outlander PHEV, като на причина за нечия гибел.

Реално, не е тайна, че японците все повече ориентират марката към така наречения SUV сегмент, като забежки правят по-скоро в родината си, както и частични, заради някои конкретни пазари. В Европа обаче напрактика разполагаме само с три SUV варианта – малкия ASX, Outlander и големия Pajero. А колкото до конкретния въпорос „Наистина ли няма да има супер седан с двойно предаване?, от марката отговориха така:

Mitsubishi Motors няма планове за разработката на наследник [на Evolution] с двойно предаване, бензинов мотор и динамична насоченост. Проучваме възможностите обаче за динамични автомобили, включващи електрически технологии“.

Казано по-просто, бачкат здраво върху плъгин хибридите и електрическите возила, защото това е бъдещето. Outlander PHEV v2.0 много ясен пример за това.

Започвам с козметиката. Новата обвивка – има и технически подобрения – е дооооста по-привелкателна. Колата все още не е леле-как-я-искам, но в сравнение с дизайна на MkIII, стъпката е сериозна. Което е добре. Даже, колкото повече се кара, толкова повече започва да ви харесва факта, че цялата тази сложна система е обвита в не особено претенциозно тяло. „Understated” казват британците, макар че предницата свети в хром. Технически, спрямо предфейслифтния модел, са подменени 30-тина части по ходовата част, за да стане по-комфортен и по-тих, стъклата са по-дебели, работено е в тази насока.

Положението в купето е абсолютно същото. По-геометрични форми, не навсякъде меки повърхности, и на пръв поглед поостарял навигационен модул. Истианта обаче е, че обстановката на PHEV е разтоварваща, точно заради това оформление. И да, навигацията не е върха, но функциите които предлага това правоъгълно нещо със 7 инчов тъч, са доооооста любопитни. Енергийни потоци, консумация на климатика, дългосрочна икономичност, дори има опция за въвеждане на тарифа за електроенергия, според която колата ви смята колко ви е струвало последното зареждане (или всичките до този момент). Ако ви се занимава, може да си съставите доста подробен анализ на шофирането и да подобрите ефективността си. А ако сте си взели PHEV, значи ще ви се занимава.

Бързо обяснение на задвижването и колко ефективно е то. Отпред работи (когато работи) 2-литров бензинов мотор, който служи основно за борден генератор на електричество, докато самото придвижване на колата се осъществява предимно от двата ел. мотора, по един за всяка ос. Което, както Tesla доказа с D модификацията на Model S, е по-ефективният вариант, отколкото само с един електродвигател. Може да избирате дали искате да се движите само на ток, дали да запазите батерията за по-късно, въобще, имате избор.

Реално, дори в един момент може да се объркате, кое би било по-ефективното решение, но в такъв случай просто оставяте колата сама да менажира енергийте и карате. PHEV е толкова комплексен, че на самия мен ми е трудно да структурирам текста си прегледно, просто защото в галвата ми постоянно изкачат нови и нови спомени. Ще помоля да ме извините за това и ще продължа с 4x4 системата.

S-AWC значи Super All Wheel Control, като S-ът в PHEV по-скоро заслужава Smart. Между двата моста няма механична връзка, карданът липсва по обясними причини, като контролерите на двата ел. мотора, решават колко и точно как да подадат тягата, за да е всичко точно. Това бе и втората ми изненада с Outlander, колко способно се придвижва колата в дълбок сняг и на хлъзгаванастилка. Рядко ми се случва да задъбавам толкова в двойно задвижване, но просто условията по време на тестовия уикенд ме свариха подготвен. 4WD Lock бутонът пък симулира блокаж и двете оси работят в съотношение 50/50. С прости думи, хибридизирането на Outlander не го е направило по-неспособен извън пътя.

Колко километра издържа батерията? Максималните заводски данни за чисто EV каране, само на ток, сочат около 50+ км, но в условията на студ и сняг, в които карах, колата си показваше 25, веднага след откачането от мрежата. Което не е лош пробег за подобно време и градска употерба. Батерията е с капацитет 12 кВтч, а пълното и зареждане отнема около 5-6 часа, в зависимост от ампеража на контакта ви. Разбира се, има и опция за бързо пълнене от станция, но в София няма много такива. Колко излиза едно зареждане с ток? Въведох средна цена от 10 евроцента за кВтч и след втората вечер колата отчете 99 евро. Иначе казано, „налях“ ток за 2 лв., който ми стигна за около 30-ина км чисто каране. Неминуемо стигнах и до момента на хибридно каране, с включване на бензиновия мотор, като накрая на теста горивният разход бе 8,1. Това включва градско, извънграско и планинско, тоест приличен показател за кола от този калибър.

И за финал, тъй като теста и без това стана доста пространен и объркан, искам да обърна специално внимание на една хитринка на Mitsubishi – магнезиевите лопатки с + и – зад волана. Те не служат за превключване на скорости (тя на практика е само една), а за регулиране степента на рекуперация на енергията, чрез нещо, като моторна спирачка. Иначе казано, с минуса увеличавате способността на двата електромотора да превръщат кинетичната енергия в ток и да я връщат в батерията, когато отстъпите от газта. При повечето електромобили и хибриди тя е фиксирана или се избира в два-три режима, докато при Outlander имате възможност за 5 различни степени. При най-високата 5, спирането е толкова осезаемо, че колата активира стоповете си. Това е още един вариант за игра с енергията, който може да удължи пробега, особено ако се спускате от планина – стига завоите да не са прекалено остри, може въобще да не ви се наложи да пипате спирачката, като боравите единствено с лопатките.

Заключение? Добър извън пътя, приличен пробег, умна техника, зарибяващи функции на колата, дотук все плюсове. Минуси? Интериорът можеше да отговаря по модерност на задвижването, а цената от близо 100 хил. лв. е все още висока, макар че в нея влиза всичко, което Mitsubishi предлага като опции за колите си. Определено обаче останах приятно изненадан от това, което са направили японците. Не е перфектен, но много хора го подценяват.

Mitsubishi Outlander PHEV v2.0. По-умен е, отколкото предполагате
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN6.9
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД7.5
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ6.2
#AB ФАКТОР7.9
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ8.5
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ8
7.5= SUM
оценка от читателя: (14 вот)
8.0

за автора

Ако работата не ти носи удовлетворение, значи си нещастен. Защото по-голямата част от живота ти отива именно в нея. Именно затова продължавам да работя това, което работя. Защото ме прави щастлив. Make life a ride.