Знаеше ли, че всичко започва с концепт на Ford и един уволнен мениджър?

 

Годината е 1986-а. Годината, в която американската совалка Challenger се разпада 73 секунди след излитането си, а 7-членният й екипаж загива. Това е и годината, в която съветският апарат Вега 2 преминава на разстояние от около 8000 км от Халеевата комета. Това е и годината, в която протестиращи се опитват да спрат преминаването на Land Rover в американски ръце. Точно през 1986 г. се случва и друго паметно събитие. Chrysler патентова своя дизайн за миниван, който впоследствие спасява изпадналата в тежко финансово състояние американска компания и се превръща в институция.

unwzqrofewemel2rvart

Chrysler не e изобретател на вана. Преди американците да се захванат със своя проект, на пазара успешно се продават ванове на други производители, които обаче се различават доста в техническо отношение от идеята на Chrysler. Любимите на хипитата Volkswagen-и, например, имат задно разположен двигател и задно предаване – нещо като умалена версия на автобус. Същото важи и за Chevrolet Greenbrier и Fiat 850. Легендарният Ford Transit пък имал предно разположен двигател и задно предаване, точно като моделите от серията Dodge 100.

udsktzsw5re6untroreo

Може би си мислите, че дизайнът на Chrysler се е превърнал в значим с това, че комбинира предно разположен двигател и предно предаване. Но това не е така, тъй като DKW Schnellaster използва такава концепция години по-рано, както и по-големите ванове от ранга на Citroen HY.

Интересното е, че преди да постъпи на работа в Chrysler, където да се захване с новия миниван, Лий Якока е част от Ford (откъдето е уволнен). Именно там той започва да развива проект, наречен Carousel, който има за цел да даде началото на по-малък и по-лесен за паркиране ван. Проектът бил замислен като начин да се създаде машина с по-ефективно разпределение на празното пространство, който да замени пълноразмерните комбита по това време, но без да жертва стила и комфорта, който техните потребители биха очаквали.

i3gwifi5r8rhwajosmjx

Дизайнът е базиран на Ford Econoline, но прилича учудващо на моделите Caravan и Voyager, които набират голяма популярност. Изглежда, че когато Якока напуска Ford през 1978 г. той взима със себе си няколко добри идеи, които впоследствие внедрява в патента на Chrysler.

Carousel има предно разположен двигател и задно предаване. Революционното в патента на Chrysler не е друго, а фактът, че компанията успява да пакетира толкова много добри идеи в модерна (през 80-те) автомобилна технология.

fvttbgs3j1hjamhrodrz

Вановете на Volkswagen доказват, че хората имат нужда от такъв автомобил. DKW доказва, че има смисъл двигателят да се намира отпред и да задвижва предните колела, а Carousel усъвършенства тези идеи и ги опакова в модерен дизайн.

Резултатът е, че оттогава Chrysler става известна със семейните си автомобили, които и до днес радват много семейства, главно в Америка.