Дните на роудстъра бяха преброени. Споменът за джентълмен в туидено сако и открит двуместен автомобил или жена с развят шал, която се смее в перфектна хармония с възнесенo парче към залеза, е отдавна изстинал. Mazda застана срещу естествения ход на времето и през 1989-а година ни даде първото поколение MX-5 (NA). To бе толкова добро, че направи роудстъра японско изобретение. Сложи му усмивка вместо спойлер и накара жените да се чувстват секси. Даде ни още две поколения, които, за разлика от британските си прадеди, палят и не разливат масло под път и над път. И направи 1  милион от тях. 

През годините MX-5 се опитваше да намери баланса между играчка за мъже и аксесоар за дами. МX-5 винаги е била „spirited“, с достатъчна мощност и с правилната форма от надлъжен двигател и задно предаване, но за много беше мека и недостатъчно “драйвърска”, каквото и да означава това. Тя никога не е била спортна машина директно от шоурума. Тя ставаше такава през годините, сменяйки собственици тинейджъри или мъже на средна възраст с детинско в тях. Има такива, карани от дами, които наричаме еднорози, почти недокоснати девственици, но дори те не могат да ни “възбудят” чак толкова. Трябват й дрешки, боя, джанти, въобще тунинг, по който не всеки се увлича.

 

Напоследък Mazda правят наистина готини коли. Те са здрави, открояват се с характерен екстериорен дизайн, модерни двигатели и дори имат  добра инфотейнмънт система.

Четвъртото поколение Mazda MX-5 тежи 975  кг с пълен резервоар и водач 75 кг. Това е малко по всички стандарти. Особено, когато на борда имате удобни кожени седалки, навигация, подгряване, автоматични фарове, климатик и въздушни възглавници…. Първата MX-5 ги нямаше и все пак четвъртото поколение ND тежи по-малко.

 

 

 

Ще кажете супер, няма как да не е страшна. Проблемът е, че никога не съм харесвал MX-5, защото притежавах Toyota MR-2. Тя има двигател зад седалките, тежеше 980 кг и с 1.8 литра за 140 к.с. винаги ми се е струвала “повече кола”. Това поколение MR-2 дебютира преди 15 години. . Днес Mazda вадят същите цифри. Почти се обидих, но бях заинтригуван, защото знам, че това е флагмана на Mazda, това е техния имиджов автомобил, тяхната суперкола и черешката на тортата на сегашното моделно поколение.

Изглежда като такава. Видяхме прес снимките и бяхме ОК, но почакайте да я видите на живо. Не мога да описвам дизайн, защото винаги звучи еднакво и ще бъде изпълнено с клишета като мускулесто, спортно, мъжко, стегнато и други неща, които мъж не трябва да изрича. Но почакайте и ще имате шанса да я видите на живо и да разберете защо печели награда за дизайн red dot.

 

 

Двигателят е микроскопичен 1.5 литра SKYACTIV със 131 к.с. и въртящ момент като на 2-литров мотор от преди 10 години. Обича да се развърта и прави 7 500 оборота, с 1 000 повече от 2-литровата версия със 160 к.с. Това я прави забавна. С готин звук и с усещане за скорост без да рискувате книжката си на всеки светофар. Ценя това, защото колите днес са overpowered по всички показатели. 250 к.с. за бърз хеч вече са малко… Двигателят е песен. Отзивчив, линеарен и звучи прекрасно, когато се смуче въздух през дългия преден капак. Дърпа при всяко превключване на предавките с нови сили и усещате празния му ход през скоростния лост. Аналогова носталгия там, където ще бъде оценена. Пътят на скоростния лост е къс, тежък и точен, и трябва да се изпита.

 

 

Харесва ми и, че покривът се сваля и вдига с една ръка за секунди. Преди време MINI Cabrio имаше брояч за минутите, в които карате със свален покрив. Тук карате САМО със свален покрив, защото е забавно, не духа, топло ви е и чувате Bluetooth връзката през BOSE колони в облегалката за глава. Всичко е измислено и проектирано в перфектен баланс.

 

 

Дори намесата на ESP-то е деликатна. Изключва се с едно натискане, без задържане и примолвания. За разлика от други автомобили в MX-5 липсата на ESP няма да ви убие, защото е ТОЛКОВА ЛЕСНА за каране и пързаляне. Има превъзходно окачване, което поема дупките, неутрализира шума и в същото време усещате всичко от пътя. За мен настройките на това окачване остават абсолютна мистерия. Магия.

 

 

Препоръчваме. За 1-ва, за 2-ра, за 3-та кола… няма значение. Приемете я като олицетворението на забавното в шофирането, на пътуването с кеф до работното място. Да пътешествате, защото има и приличен багажник. Десетка. Отивайте и тествайте съвременния роудстър, за да заобичате съвременното автомобилостроене. Цената? Започва от 39 300 лв. за 1.5-литровия мотор и повярвайте ни 130-те коня за достатъчни. Харчи 7-8 литра и никога няма да я карате икономично.

 

Mazda MX-5
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN10
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД6
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ9
#AB ФАКТОР8.5
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ8.5
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ7
8.2= SUM
оценка от читателя: (34 вот)
8.0
  • nikito_blend

    Клипа добре се е получил. 🙂