Дните на роудстъра бяха преброени. Споменът за джентълмен в туидено сако и открит двуместен автомобил или жена с развят шал, която се смее в перфектна хармония с възнесен парче към залеза, е отдавна изстинал. Mazda застана срещу естествения ход на времето. През 1989-а година ни даде първото поколение MX-5 (NA). To бе толкова добро, че направи роудстъра японско изобретение. Сложи му усмивка вместо спойлер и накара жените да се чувстват секси. Даде ни още две поколение, които за разлика от британските си прадеди палят и не разливат масло под път и на път. И направи 1  милион от тях. 

През годините MX-5 се опитваше да намери баланса между играчка за мъже и аксесоар за дами. МX-5 винаги е била “spirited”, с достатъчна мощност и правилната форма с надлъжен двигател и задно предаване, но за много беше мека, недостатъчно “драйвърска”. Тя никога не е била спортна машина директно от шоурума. Тя ставаше такава през годините, сменяйки собственици тинейджъри или мъже на средна възраст с детинското в тях. Има такива, карани от дами, които наричаме еднорози, почти недокоснати девственици, но дори те не можеха да ни “възбудят” чак толкова. Трябваха й дрешки, боя, джанти, въобще тунинг, по който не всеки се увлича.

 

 

Напоследък Mazda правят наистина готини коли. Те са здрави, различен дизайн, модерни двигатели и дори много добра развлекателна система. Беше наистина жалко, когато разбрах, че МX-5 няма да се предлага с принудително пълнене. Защото атмосферните мотори днес вече не са вълнуващи, не и когато градска кола тежи 1250 кг. Всички се надявахме на турбо, особено след GT 86.

 

 

Четвъртото поколение Mazda MX-5 тежи 975  кг с пълен резервоар и водач 75 кг. Това е малко по всички стандарти. Особено, когато на борда имате удобни кожени седалки, навигация, подгряване, автоматични фарове, климатик и въздушни възглавници…. Първата MX-5 ги нямаше и все пак четвъртото поколение ND тежи по-малко.

Ще кажете супер, няма как да не е страшна. Проблемът е, че никога не съм харесвал MX-5. Карах Toyota MR-2. Тя има двигател зад седалките, тежи 980 кг, има 140 к.с. от 1.8 литра. Винаги ми се е струвала “повече кола”. Това се случва преди 15 години. И 15 години по-късно Mazda вади същите цифри. Почти се обидих, но бях заинтригуван, защото знам, че това е флагмана на Mazda, това е техния имиджов автомобил, тяхната суперкола и черешката на тортата на сегашното моделно поколение.

Изглежда като такава. Видяхме прес снимките и бяхме ОК, но почакайте да я видите на живо. Не мога да описвам дизайн, защото винаги звучи еднакво и ще бъде изпълнено с клишета като мускулесто, спортно, мъжко, стегнато и други неща, които мъж не трябва да изрича. Но почакайте и ще имате шанса да я видите на живо и да разберете защо печели награда за дизайн red dot.

 

 

Двигателят е микроскопичен 1.5 литра SKYACTIV със 131 к.с. и въртящ момент на 2-литров мотор от преди 10 години. Обича да се развърта и прави 7 500 оборота, с 1 000 повече от 2-литровата версия със 160 к.с. Това я прави забавна, да звучи готино и създава усещане за скорост без да рискувате книжката си на всеки светофар. Ценя това, защото колите днес са overpowered по всички показатели. 250 к.с. за бърз хеч вече са малко… Двигателят е песен. Отзивчив, линеарен и звучи прекрасно, когато се смуче въздух през дългия преден капак. Дърпа при всяко превключване на предавките с нови сили и усещате празния му ход през скоростния лост. Аналогова носталгия там, където ще бъде оценена. Пътят на скоростния лост е къс, тежък и точен, и трябва да се изпита.

 

 

Харесва ми и, че покривът се сваля и вдига с една ръка за секунди. Преди време MINI Cabrio имаше брояч за минутите, в които карате със свален покрив. Тук карате САМО със свален покрив, защото е забавно, не духа, топло ви е и чувате Bluetooth връзката през BOSE колони в облегалката за глава. Всичко е измислено и проектирано в перфектен баланс.

 

 

Дори намесата на ESP-то е деликатна. Изключва се с едно натискане, без задържане и примолвания. За разлика от други автомобили в MX-5 липсата на ESP няма да ви убие, защото е ТОЛКОВА ЛЕСНА за каране и пързаляне. Има превъзходно окачване, което поема дупките, неутрализира шума и в същото време усещате всичко от пътя. За мен настройките на това окачване остават абсолютна мистерия. Магия.

 

 

Препоръчваме. За 1-ва, за 2-ра, за 3-та кола… няма значение. Приемете я като олицетворението на забавното в шофирането, на пътуването с кеф до работното място. Да пътешествате, защото има и приличен багажник. Десетка. Отивайте и тествайте съвременния роудстър, за да заобичате съвременното автомобилостроене. Цената? Започва от 39 300 лв. за 1.5-литровия мотор и повярвайте ни 130-те коня за достатъчни. Харчи 7-8 литра и никога няма да я карате икономично.

 

Mazda MX-5
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN10
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД6
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ9
#AB ФАКТОР8.5
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ8.5
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ7
8.2= SUM
оценка от читателя: (32 вот)
8.0
  • nikito_blend

    Клипа добре се е получил. 🙂