За някои 914 е най-нелицеприятното Porsche на всички времена, което има толкова общо с марката, колкото Dacia с Mercedes-Benz Pullman. Ние обаче го харесваме особено много, тъй като винаги сме си падали по идеята за бюджетен спортен автомобил със средноразположен двигател. Още повече, когато идва с фънки визия от 70-те.

Докато днес все още чакаме за по-евтин Boxster/Cayman, преди 50 години във Франция група дизайнери и инженери правят това, което днес би се превърнало в хит.

Работата по проекта започва в края на 60-те, а готовата концепция дебютира на Парижкото изложение през 1970 – година след премиерата 914 – евтиното отроче на Фери Порше. Инициативата подемат Brissonneau & Lotz, компания известна днес с това, че прави индустриални кранове, а не странни прототипи за автомобилния бизнес. Един от наетите по проекта е дизайнерът Пол Брак, който познаваме покрай прототипа BMW E25 Turbo, създаден по случай Летните олимпийски игри в Мюнхен през 1972-а.

 

Помага му Жак Купер, роден във Великобритания през 1931-а като Джак Купър, който до този момент прави локомотиви, но научава нещичко за автомобилния дизайн от Реймънд Льови, авторът на вечната класика Studebaker Avanti. Първите скици на новия хеч са именно негово дело. Показва ги на Brissonneau & Lotz, които решават да сложат 6-цилиндров двигател със 120 к.с., вместо 4-цилиндров с 80. Финансовите затруднения на фирмата поръчител обаче я отказват от по-нататъшно обвързване с хечбек 914.

Купер продължава да натиска и показва дизайна на Анри Юлие. Познаваме го като инженерът измислил покрива на 206 CC и Opel Tigra Twin Top. Неговата компания се занимава с производство на по-екзотични модели за големите производители още от 20-те години на 20-ти век. С помощта на новия бизнес партньор се ражда 914/6 Murene Concept. На изложението оригиналната концепция не хваща окото на Porsche и потъва в забрава. Купер отива в дизайн отдела на френските железници и по-късно дава клиновидната форма на високоскоростните влакове.

 

Единственият прототип Murene първоначално е боядисан в два тона жълто, но през 71-а е придобива оранжев цвят. След шоуто е прибран в колекцията на Heuliez, докато не се появява на Le Mans Classic преди няколко години, където намира нов собственик срещу 55 000 щатски долара.