Знаете ли, че Фердинанд Порше – човекът, който промени света със своите VW Beetle и Porsche 911 – след Втората световна война е бил поканен от Сталин в Русия, за да революционализира местната автомобилна индустрия? Не? Е, вече знаете.

Това така и не се случва, и по-добре, защото в противен случай едва ли щяхме да имаме честта да пишем за Lada Samara T3.

В слабите ранни години на компанията Porsche инженерите й е трябвало да разрешават проблеми на други компании, за да оцелеят. През годините екипът на Porsche работи усърдно за Лада, като проектите включват проектирането на прототип на ВАЗ-2103, разработката на Samara (която дори имала надпис “System Porsche”) на цилиндровата си глава, както и на състезателната Samara T3, с която руснаците участват в Дакар.

Какъв точно е приносът на Porsche в развитието на Samara T3? Да го кажем така – това е Лада със система за 4х4 задвижване, взета директно от налудничавото Porsche 959. Двигателят пък е атмосферен боксер, което може би ви звучи познато, защото е взет от Porsche 911.

Уловката обаче е в това, че комуникацията не се е водила от централа в централа, а на регионално ниво. Samara T3 е идея на френския вносител на ВАЗ Жан-Жак Пош. Връзките му във Франция довели до наемането на двама бивши пилоти от Формула 1 – Джаки Икс и Патрик Тамбей, които били натоварени с нелеката задача да се състезават с това чудо.

През 1990-а и 1991-а тандемът участвал в серия пустинни и офроуд надпревари, където T3 се доказва като бърза машина, която дори успява да спечели етапна победа.

sand-cars-rally-USSR-vehicles-Lada-Samara-T3-rally-cars-racing-cars-russian-cars-Russians-Russian-_16104-52

Така или иначе, отборът бил частен, и колкото и добри да били компонентите – тръбното шаси и карбоновите панели особено – колата започнала да изостава от конкуренцията в лицето на заводските отбори на Peugeot и Citroën.

maxresdefault+4

Въпреки това сме убедени, че и ти гледаш тази Лада с уважение. Ние също.