Това е официален унгарски автомобилен каталог от 1974 г., който бил издаден от държавната компания Merkur Company – представяме си го като нашата бивша Мототехника. Колите също са ни добре известни, защото и до днес могат да се видят по улиците на България, макар вече присъствието им да е ограничено до по-малките населени места.

639017039419640099

Унгарците получават правото да купуват автомобили през 1968 г., с което управниците им искали да съживят икономиката. Как протичал целия процес по покупка на автомобил? И тук няма изненади. Записваш се за автомобил, чакаш години наред, накрая ти се обаждат, че колата ти е дошла и е редно да си я вземеш. С две думи, чакало се е повече, отколкото сега милионерите чакат за Lamborghini Aventador.

mn6cpsddphkcbhvdd1uf

Каталогът има и цени, което е най-интересното в случая. Ако съдим по тях, се оказва, че Trabant-ът е бил най-евтин, а ако искаш Fiat 127 (наричали го Torino Fiat, за да не го объркаш с полските), е трябвало да платиш повече от двойно по-висока цена.

didknkiqewvmgdypjrwk

Да си избереш цвят било абсолютен лукс, пък и то какви само цветове имало… Още повече, че кой би се инатил за цвят, когато е чакал толкова години?

qdij0ssix83euyzgylpe

Ако се концентрираме върху този каталог, може би най-разумен ни изглежда изборът на Skoda. Задно разположен двигател, задно предаване, а и доста възможности за различни версии и спецификации. За съжаление, спортната версия S-110 R, която имала само две врати и по-мощен 1.1-литров двигател с 54 к.с., била налична…само в каталога. Много малко такива били доставени, като било значително по-лесно колата да бъде внесена от чужбина.

639017039548216867

Друго, друго? А, да. Могъщият Wartburg – двутактовият клонинг на NSU – ZAZ-968 от Украйна и VAZ-2101. Само класики!

От последната страница излиза, че унгарците са чакали по-малко за кола от нас. Поне на хартия. Dacia 1300 например е пристигала за 1 месец, но пък кой би карал Dacia 1300? От друга страна, чешката Skoda S-100 се е чакала 2 години. Луда работа.