Повечето хора не приемат Джеймс Гликенхаус особено сериозно. Разбираме ги. Той е просто един скучаещ мултимилионер и бивш холивудски продуцент на хорър филми със спорни качества. Причината Гликенхаус да ни е интересен, е, че богаташчето има особена страст към автомобилите – страст, която преди години доведе до създаването на поръчковото Ferrari P4/5.

Автомобилната колекция на Гликенхаус включва оригинална състезателна бегачка Ford MkIV със 7.0-литров двигател, която през 1967 г. завършва втора в Льо Ман. Човекът си има и Ferrari 412P и бог знае още какво.

glickenhaus-news-038

Сега, компанията на Джеймс, която се казва Scuderia Cameron Glickenhaus, подготвя нов самостоятелен проект, който се казва SCG 003 и бе представен през март на автомобилното изложение в Женева. Това е уличен автомобил, който обаче отговаря на изискванията на GT3 класа и може да се използва в състезания. Колата обаче трябва да бъде хомологирана, а за да бъде хомологирана, от нея трябва да бъдат произведени 1000 улични автомобила. Което няма да се случи.

Гликенхаус споделя, че ще е доволен и на 10-ина продадени коли. Разбираемо е, имайки предвид цената от 1.65 млн. паунда, както и факта, че за една пета от тази сума можеш да си купиш напълно подготвен състезателен автомобил от комерсиален производител. Гликенхаус обаче не пада по гръб, уточнявайки, че неговия проект е много по-различен от всичко, което сме виждали до момента.

Първо, SCG 003 прилича повече на прототип от Льо Ман, отколкото на GT3 автомобил, вдъхновен от улична кола. “На нас не ни се налага да правим хиляди бройки. Имаме възможност да правим неща, които нормалните производители не могат,” казва Гликенхаус. Освободени от куп ограничения, които затрудняват работата на нормалните автомобилни производители, хората на Гликенхаус твърдят, че са създали автомобил, който генерира “двойно повече аеродинамично притискане от McLaren P1”.

Освен всичко това, SCG003 е и доста умен автомобил. Виждаш ли малки издутини на предните калници? Те са там, само за да осигурят минималната височина на калниците, която се изисква от правилника на FIA. Още по-интересни са страничните огледала, които са задължителни, но никой не е казвал, че трябва да са функционални. В случая “огледалата” са разположени толкова назад, че пилотът реално не ги вижда. Те играят ролята на аеродинамични елементи, а безопасността е гарантирана от малки камерки в тях и дисплей в таблото.

glickenhaus-news-034

Концептуално SCG 003 e напълно различен автомобил от другите GT3 бегачки, и въпреки че изглежда тотално неизползваема на обществената пътна мрежа, Гликенхаус твърди точно обратното.

“Ако смените задното крило, дифузьора и сплитъра, колата се преобразява от състезателен в уличен автомобил и обратното,” казва Гликенхаус. За да докаже твърдението си, изобретателят смята да закара колата на собствен ход до Нюрбургринг, където механиците да я преобразят напълно в падока, използвайки само ръчни инструменти, след което да я хвърли в битката на пистата. Мечтите на ексцентрика не спират дотук и той смята след състезанието да си тръгне с колата.

SCG 003 използва 3.5-литров туин-турбо V6 двигател Honda HPD, който оригинално е бил разработен за болид от Indycar от италианската компания Autotechnica Motori. Със съответните състезателни рестриктори двигателят генерира около 520 к.с., а уличната версия би трябвало да има около 650 кг. Любопитното е, че уличния автомобил е по-лек от състезателния – съответно 1150 кг и 1300 кг.

Задвижването е задно, а скоростната кутия е Hewland с управление от волана. Според Гликенхаус уличният автомобил би трябвало да затвори обиколка на Нюрбургринг за под 7 минути.

И така, реален ли е този автомобил? Гликенхаус споделя, че от FIA са го обявили за технически изряден. Колата е преминала и през три 24-часови тестове, а миналогодишният победител в 12 часа на Себринг Марино Франкити, дори се е съгласил да оглави екипажа, който ще участва със SCG 003 на Нюрбургринг.

Той ще си партнира с Мануел Лаук и Дейвид Ян. Тримата успяха да класират колата за 24-часовото състезание, покривайки норматива в 6-часова надпревара по-рано през месеца. Най-доброто време на колата е 8 минути 32.539 секунди за обиколка, а в крайното класиране тя завърши на 13-о място. Звучи интригуващо като за дебют.

Най-големият проблем на колата е, че тя не е приложима за нито един от популярните състезателни класове. Дори на Нюрбургринг, машината ще се състезава в “експерименталната” SP-X категория. Гледната точка на Гликенхаус е свежа и честна. “Не сме хомологирани,” казва той, “така че ще кажем на организаторите на Себринг, Дейтона и Спа ‘оставете ни да се състезаваме в експерименталния клас. Нямаме намерение да печелим състезанието, нито дори да сме първи в GT класа. Не ни пука, нека някой друг прибере трофея. Ние просто искаме да се състезаваме.”

    текст:  Andrew Frankel