Lancia D50 е революционен за времето си болид от Формула 1, който италианците представят през 1954 г. Дизайнът на автомобила е изключително иновативен, което е затруднявало останалите участници, които просто не са могли да догонят темпото му.

D50 е проектирана за Lancia през 1954 г. от Виторио Джано, който внедрил серия от необикновени, но високоефективни решения в своя проект. Двигателят например е изместен с 12 градуса спрямо предната ос, което позволява на карданния вал да мине отляво на шофьора, а не под него. Това от своя страна позволило на инженера да намали височината на окачването, което пък подобрило центъра на тежестта и поведението на колата в завой.

800px-Schéma_de_la_Lancia_D50_croppedПодобно на сегашните болиди във Формула 1, Lancia D50 използва собствения си двигател като стабилизираща част на шасито, с което Джано намалил теглото на колата. Вниманието към детайла продължило при разработката на резервоара. Всъщност колата има два резервоара, разположени от двете страни на кокпита, което отново е адресирано към постигането на перфектен баланс на теглото и подобряване на аеродинамиката.

Въпреки напредничавата си конструкция, Lancia D50 страдала от проблеми с издръжливостта и липса на късмет. След като през 1955 г. Lancia е купена от инвеститорска група, част от които е Ferrari, модифицирана версия на D50 е била използвана от Scuderia Ferrari през 1956 г. и 1957 г. Машината се казвала Ferrari 801, а един от нейните пилоти е бил Хуан Мануел Фанджо.

През целия си живот, двете версии на колата (D50 и 801) имант общо 5 победи, 8 полпозишъна и 5 най-бързи обиколки в Гран при надпревари. Само 2 такива болида са все още живи и се съхраняват в два италиански музея. Палят се рядко и се използват няколко пъти годишно за специални събития в Европа.

Днес сме особено щедри и ти даваме възможност да разгледаш технически разрез на D50, както и да хвърлиш едно око на old school видео с великана Хуан Мануел Фанджо зад волана на Ferrari 801 в Монако.