Може би най-важният модел в историята на автомобилите

С толкова много шум около последния Mercedes S-Class, изведнъж се присетихме за старите версии на модела. Преди няколко години компанията навърши 125 години, същата е измислила автомобила, а на S-Class дължим десетки технологии, които вече са задължителни за всеки автомобил. Какво щяхме да правим без теб, S-Class?

Mercedes винаги е имала една цел, когато става въпрос за върховия модел – да създаде най-добрия автомобил в света. И това се доказва през годините – с всеки нов вариант на модела компанията поставя нови стандарти. Откъде започва всичко?

W187 220 „Ponton“

 

През 1951 г. германският производител представя моделите W187 220 и W186 300, които се смятат за основоположници на S-Class. Тогава те се предлагат като седан, купе и кабриолет – 220 се е задвижвал от 2.2-литров шестак с горен разпределителен вал и мощност 80 к.с., а по-големият 300 имал 113 к.с., генерирани от 3.0-литров редови двигател отново с шест цилиндъра. Вторият модел е бил най-бързият германски сериен автомобил по това време – развивал е 160 км/ч. В технологично отношение 300 се е отличавал със специални заключващи механизми (които не позволяват на вратите да се отворят или да блокират в заключено положение в случай на инцидент), както и с електронно управление на торсионното задно окачване, което нивелира задницата независимо от натоварването и пътните условия.

Вторият модел е бил най-бързият германски сериен автомобил по това време – развивал е 160 км/ч.

W108

 

През 1954 г. на пазара се появява W180 220, която получава прякора “Ponton”, заради закръглената си форма. На борда на този модел се появила задна ос с една точка на закрепване към купето, която осигурява повече комфорт и подобрява сигурността. Моделът разполага и с автоматичен съединител, механичен инжекцион на горивото, както и индивидуално парно за шофьора и пасажера.

Първият Pullman

 

Пет години по-късно на пазара се появява W111/112, по-известен като “Fintail” заради двете си “перки” зад стоповете. Моделът пристигнал в пет версии – от 220b до флагмана с удължено междуосие 300SE. С този модел Mercedes извисява сигурността до изцяло ново ниво – за първи път се появяват зони на програмирана деформация в конструкцията на колата, а колата е и първият модел на Mercedes с четири дискови спирачки. Интериорът пък е изработен от меки и закръглени материали, които предпазват пътуващите от нараняване в случай на инцидент. Колата е имала и мек в централната си част волан, както и заключващите механизми на вратите, за които говорихме при W187.

W116

 

През 1963 г. Mercedes представя огромната лимузина W100 600. Тя се предлагала в две Pullman версии с различни дължини на междуосието. Емблематични за колата са въздушното окачване, хидравличните системи, както и 6.3-литровия V8 двигател. Тежащото 2600 кг купе е разчитало на мощност от 250 к.с. и се е радвало на интереса на популярни личности, политици и звезди от шоубизнеса. Производството е прекратено през 1981 г., а от модела са произведени 2677 бройки.

Две години след дебюта на 600, Mercedes пуска W108/109, за да замести “Fintail” версията. Линията се състои от вариантите 250S, 250SE, 280S, 280SE и 280SEL, като всички те са били по-големи от аналогичните си предшественици. W109 е бил идентичен с W108, но се е предлагал със 115 мм удължено междуосие и самонивелиращо се въздушно окачване. Успехът на модела като “премиум фалгман” убеждава ръководството на Daimler да добави дълга база към гамата на S-Class, което е факт и до днес.

През 1966 г. инженерът на компанията Ерих Ваксенберг имал брилянтна идея. Да вземе 6.3-литровия V8 двигател от лимузината 600 и да го завре в купето на W109. Така той създал Mercedes 300 SEL 6.3, който се превърнал в двутонно чудовище, готово да се саморазправи с Porsche 911S. Ускорението до 100 км/ч се случвало за 5.7 секунди, а максималната скорост достигала 230 км/ч. По-късно в проекта се включили заводските тунери от AMG, които използвали още по-голям – 6.8-литров двигател с 420 к.с. Тази версия на колата била кръстена “Rote Sau” (Червената свиня) и завършила на второ място в класа си на състезтезанието за издръжливост 24 часа на Спа през 1971 г.

 

Tака той създал Mercedes 300 SEL 6.3, който се превърнал в двутонно чудовище, готово да се саморазправи с Porsche 911S

W126

 

През 1972 г. от компанията най-накрая решават да кръстят флагманския си модел S-Class. Това се случва при версията W116, който е първият сериен модел с ABS система, както и първият сериен седан с турбодизелов двигател – при 300SD, круз контрол, както и гъвкав резервоар, увеличаващ сигурността при удар. През 1979 г. излиза W126 S-Class, която има подобрена аеродинамика и елегантен външен вид. Моделът продължава с технологичните нововъведения – първата въздушна възглавница за шофьора и пасажера до него, колани с функция за дозатягане, шаси с надлъжни греди за усилване на конструкцията, както и олекотени алуминиеви V8 двигатели. Производството продължава цели 12 години, което е повече от всеки предишен модел. От W126 са произведени 890 000 бройки.

W140

 

Премиерата на W140 съвпада с началото на българския преход. През 1991 г. тази свинска S-класа се предлага с две дължини на междуосието, както и във версия Coupe. За първи път се появяват ESP системата, адаптивното окачване, спирачен асистент, както и автоматично затварящи се врати и капак на багажника. Това е и първият модел на Mercedes със сериен 12-цилиндров двигател. По това време това е най-мощната кола на компанията – 6.0 литра работен обем и мощност 408 к.с.

Седем години по-късно W220 идва на мястото на поостарелия W140. Клиентите получават нов дизайн, по-късо и леко купе, осем въздушни възглавници, оптимизирана пасивна безопасност, както и автоматична система за разпознаване на детско столче. Технологичното портфолио на модела продължава с автоматична деактивация на част от цилиндрите, охлаждане на седалките, както и безключово запалване. При W220 излиза и първият официално брандиран AMG S-Class в света. S55 AMG е въоръжен с 5.4-литров компресорен V8 двигател.

През 2005 г. се появява W221 S-Class, която връща масивното купе в играта и добавя технология за нощно виждане, асистент за засичане на обект в мъртвата зона на огледалата, технология за следене на платното, както и автоматични спирачки.

W220 S55 AMG

 

Преди броени дни на пазара се появи последният S-Class – W222, който използва GPS, за да прогнозира каква настилка има зад завоя и да подготви окачването.