Отдавна сме фенове на лимитираното Renault Sport Spider, което се произвежда от 1996-а до 1999-а. Това е една от онези коли, които са толкова трудни за каране, че могат да изпотят дори професионален пилот като Тиф Нийдел. Renault Sport Spider е сглобявана в старата фабрика на Alpine, има алуминиево шаси, пластмасово купе и средно разположен 4-цилиндров двигател със 150 к.с.

Тъпото е единствено, че за размерите и вида си тази кола е доста тежка – 930 кг, при положение, че е роудстър и няма покрив. Бърза е, но не е нещо главозамайващо. Има и състезателни версии, които разполагат със 180 к.с. Renault дори основава едномарков шампионат, в който Spider да се състезава. И все пак, тази кола оставя впечатлението, че е интересно дизайнерско упражнение, което французите правят, за да привличат погледи, а не за да печелят устойчиво на пистата.

Обаче има една кола, която е създадена точно с тази цел. Казва се Helem V6 GTR и е базирана на Renault Sport Spider. Именно за нея ще поговорим сeга. Отношението между двете коли е същото като това между Hennessey Venom GT, който е изграден около платформата на Lotus Elise, но със значително подобрени динамични показатели.

Идеята зад проектирането на тази кола е постигането на победи в състезания и нищо повече. Helem отговаря на всички тогавашни изисквания на FIA GT2 категорията, която изисквала ограничен брой улични коли, за да може да се хомологира състезателният. Проектът е поверен на отбора RJ Racing, които поправили трите основни грешки в Renault Sport Spider – липсата на покрив, отварящите се нагоре врати и липсата на мощен двигател.

Слабичкият 4-цилиндров двигател бил отстранен незабавно, а на негово място бил монтиран туин-турбо V6 мотор, разработен от Peugeot, Renault и Volvo (PRV). Ако това ви звучи познато, много е вероятно да е така, защото същият двигател задвижва Alpine A610.

изтеглен файл

А още не сме казали най-интересното – мощността е 550 к.с. и колата се е състезавала в Льо Ман!

Уличният Helem, който имал 281 к.с., бил много по-евтин от основните си конкуренти – Venturi и Atlantique 300. Той обаче така и не успял да се наложи на пазара, въпреки сериозното финансиране на компанията. Впоследствие проектът бил поверен на няколко други компании, най-известните сред които Nogaro и Technical Studio, които се опитали да върнат леко модифицирана версия на колата на пазара, но така и не успели.

За щастие имаме няколко снимки, както и видео, които ни позволяват да се насладим на Helem V6 GTR в действие.