Огромни и неефективни мотори, разточителство и крещяща нескромност. Америка през края на 50-те и началото на 60-те. Елвис Пресли. Ракетната ера. Кубинската криза. Цветни години. Eldorado и de Ville са част от веществените доказателства на това време. А колата на снимките е свидетелство за любовта и майсторството на един български татко.

Flamboyance. Тази дума не е от най-трудните за превод, въпреки че спектърът и от значения е доста цветен. Нескромност, разточителство, пищност, дори неразумност, са все подходящи вариации по темата. Най-добре обаче може да бъде описана чрез автомобилите на Америка от края на 50-те и 60-те години, които говорят сами за себе си. И по-специално, с огромните и крещящи туловища на возила, като Cadillac Eldorado и de Ville, десетки квадратни метри метал, „The Jetsons” стилистика и масивни, транквиланти V8 мотори. Тотално абсурдни, абсолютно прекалени и същевременно, адски готини.

Именно те вдъхновяват Иван Янков от Custom Garage. Един бърз поглед към Fb страницата на ателието е достатъчен, за да стане ясно, че работа на Иван е повече от такава. Лампата „Chevy Impala“ и коженият диван „Волга“ са част от примерите.

Cadillac 59 Custom е най-големият пример обаче. Иван го изгражда от нулата, в продължение на шест месеца, движен не от комерсиални подбуди, а от любовта към двегодишната си дъщеричка и семейството си. Което личи в детайлността на проекта.

За вдъхновение ползва и двата култови модела на Cadillac. Работата започва без чертежи. Няколко кубика фибран и моделирането стартира, базирано на снимки от Google. Пяната послужва за калъп, около който е изградена стъклопастовата коруба. Шасито от стоманени профили също е абсолютен къстъм, броните, и на практика почти всичко. Малко изключение е предната решетка, която в миналия си живот се е возила на Trabant. Тук е изцяло преработена, за да помести и четирите фара, които са абсолютно функционални, като дори могат да работят в режим къси/дълги, по команда от кокпита, който пък радва с кожена седалка.

Задвижването? Задно разбира се. Размерът на купето и възрастта на водача правят ползването на V8 невъзможно, поради което Иван инсталира ел. двигател от скутер. Сокът за него идва от две 12-волтови батерии, колата разполага и със задна скорост, а педалите са два – класическите газ и спирачка. Вторият командва велосипеден механизъм, но возилото спира достатъчно добре и при връщане на газта. Позицията на педалите може да се настройва, в зависимост от калибъра на шофьора, като Иван споделя, че розовият Cadillac спокойно може да побере и дете до 10-годишна възраст.

Що се отнася до функционалността, количката е доста близо до нормите за получаване на разрешение за движение по пътищата. Мигачи, стопове, клаксон, всичко работи. Колко струва и какъв е пробегът? В случая, тази е безценна, защото е правена за малката дама в семейството. Колкото до автономността, достатъчна за стигане до кварталната градина.