„Направи го леко и просто. После го направи още по-леко“

Неговият прякор в бокса може и да е бил „chunky“ (набит, здрав), но никой не отрича, че псевдонимът му няма нищо общо със състезателните му коли Lotus.

Лондончанин, който става известен с Lotus 25 – един от първите монокок болиди. Простотата на издължения „цигара“ профил и уникалното задно окачване смайва автомобилния свят и се налага като стандарт, който виждаме по пистите и днес. Алуминият може и да е заменен с карбон, но наследството на Чапмън остава.

 

Историята на Чапман започва в началото на 50-те години на миналия век. Шаситата със средноразположен двигател буквално преобръщат света на Гран При състезанията в рамките на едно десетилетие. През 50-те години Чапмън набира популярност, конструирайки коли за различни състезателни серии. Неговият дизайн е толкова добър, а търсенето толкова високо, че едва ли не стартира малка поточна линия. В крайна сметка прави адски много от тях и ги продава на частни пилоти и техните отбори – Rob Walker Racing и UDT Laystall например.

Идеята им е, че са и леки, и бързи, че и адски чупливи. Тези, които разбират последното по кофти начин, са претърпелите инциденти с тях Стърлинг Мос, Алън Стейси и Майк Тайлър. Някой дори го упрекват, че тъмната му страна се крие зад думите „дотолкова, колкото да пресече финалната линия“.

Заедно с Джон Купър (точно този Cooper), Чапмън прави своята малка революция в световния моторен спорт. Неговите малки, леки болиди с централно разположен мотор не са толкова мощни, но пък имат превъзходно управление и често стигат до карирания флаг преди конкурентните коли на Ferrari и Maserati.

Предшественикът на Type 25 има тръбна конструкция с масивни връзки и отделна каросерия с листове алуминий, стабилизирани с тежки крепежни елементи и щифтове. Всъщност алуминият по конструкцията става толкова много, че не след дълго Чапмън решава, че болидът може да мине почти само с него.

 

Ражда се легендарния Lotus 25 и запомнящата му се „цигара“ форма, която не само прилича на такава, но и се превръща в първото купе, което ги рекламира. Дизайнът се оказва и силно функционален, правейки купето три пъти по-здраво от това на предходния 21, докато остава два пъти по-леко. Зад волана на легендарния Lotus 25 застава не друг, а Джим Кларк. През дебютния за него и колата сезон на 62-а, Джим печели Спа, Гран При на Великобритания и САЩ, но в последното състезание губи титлата от Греъм Хил. През 63-а Кларк печели седем състезания и печели първата титла на Lotus във Формула 1.

Чапман умира през 1982-а година на 54 годишна възраст. С него си отиват и славните години на Теam Lotus. Днес правилата са толкова строги, че не остава почти никакво пространство за истински иновативни решения в стила на Чапман и Купър.

за автора

Колите са две. За возене или болки в гърба. Предпочита малки коли с ниско тегло и висока мощност. Добрата кола има двигател зад две седалки. Цени детайлите и високото качество на изработка в новите автомобили също толкова силно, колкото мириса на застояло масло и стари кожени седалки.