Въпреки липсата на звук и скорост, състезанията от електрическия шампионат на FIA са изключително оспорвани и заслужават твоето внимание

Забрави за всичко, което си мислиш, че знаеш за новия шампионат за електрически болиди на FIA. Забрави за липсата на звук и за другите особености на електрическите задвижвания и да видим какво се случи в сезона досега. Най-общо казано, ако обичаш оспорвани надпревари и пълен хаос на пистата, задължително трябва да гледаш Formula E. 

 

Даваме си сметка, че горното звучи шантаво, имайки предвид, че колите вият, а не бръмчат, скоростите не са особено високи, а електромоторът няма нищо общо с някоя разпилена V8-ца, V10-ка или най-добре V12-ка. Още по-шантаво е нещо, което се нарича FanBoost. Чрез тази точка от правилника, зрителите гласуват за тримата най-атрактивни пилоти, като по този начин им дават допълнителна мощност.

В последните няколко състезания стана ясно, че нищо от това няма никакво значение. Например в последното състезание в Буенос Айрес, лидерът се смени четири пъти за 10 обиколки, като дори имаше момент, в който не бяхме сигурни кой е водачът в момента. Ситуацията стана още по-интересна, когато Карун Чандок се удари в момент, в който всички имаха нужда от свежа енергия в батериите си, излезе кола на сигурността и всички се втурнаха в боксовете за смяна на болидите. Да, точно така, във Formula E, когато ти свърши токът, си сменяш болида, а този, който си карал досега се включва в контакта. Календарът е изпълнен с градски писти, които почти винаги са гаранция за ожесточена битка между пилотите. Там местата за изпреварване са ограничени, а зоните за сигурност са тесни и повечето пилотски грешки се наказват жестоко.

Факт е, че за да е интересно едно състезание, не е нужно колите да развиват висока скорост. Всеки, който някога се е състезавал с приятел (с колело, шейна, карт, скутер или каквото и да е друго) знае, че надпреварата е интересна винаги, стига да е сравнително равностойна и всеки да има шанс да победи. Точно в това е добър шампионатът Formula E.

Една от причините състезанията от Formula E да са толкова оспорвани, са колите. Та са много близки като възможности и използват улични гуми Michelin, които предлагат много по-ниско сцепление спрямо състезателните сликове. Освен това, тези гуми свирят почти всеки път, когато пилотът натисне педала на газта. Ако трябва да ги сравним с други машини, колите от Formula E са много близки до тези от F2000.

Друг голям фактор са пилотите. Много фенове се шегуват, че Formula E е мястото за пенсиониране на пилотите от Formula 1. Според нас това е пълна глупост. Formula E e това, което Formula 1 би могла да бъде, но не може да си позволи. Не само финансово, но и идеологически.

Formula E карат бивши пилоти и тестери от Formula 1 – Ник Хайдфелд, Бруно Сена, Хайме Алгуерсуари, Жан-Ерик Верн, Ярно Трули, Жером Дамброзио, Нелсън Пикет, Стефан Саразен, Себастиен Буеми, Лукас ди Граси и др. Няма как тези пичове да са ти скучни.

За момента Formula E не е и за момента няма как да бъде върховата точка на моторния спорт, тъй като истинските таланти с лекота биха си намерили достатъчно заможни спонсори и биха участвали във Formula 1. Между големите таланти във F1 се промъкват и доста заможни пилоти, които са доста далеч от висотата на шампионата. Именно те са една от причините много фенове да недоволстват. В днешно време повечето пилоти си купуват местата в най-престижния шампионат, а не ги печелят с талант.

 

Това липсва във Formula E, което е пореден плюс.

 

Дали Formula E ще се превърне в хит? Едва ли, имайки предвид, че самата FIA не смята шампионата за достатъчно важен, за да го включи в сериите, които се признават за издаване на суперлиценз за Formula 1. Дали шампионатът е забавен и интересен за гледане? Абсолютно. Гледай го задължително.