Доста беше странно, когато за пръв път попаднахме на словосъчетанието „първото напълно електрическо Ferrari”. Истината е, че мигновено зарязахме всичко и решихме да научим повече за странното животно. Та кой би се осмелил да сложи електромотор на Ferrari? От компанията не биха. Не и в Маранело, където сутрин стават с думите „Да живее V12!”.

После започнахме да четем. Става въпрос за Ferrari 308 от 1978 г., което НЕ е официален автомобил. То е плод на въображението на Ерик Хъчинсън от компанията ElectricGT, който смята, че високият въртящ момент от 0 об/мин е особено подходящ за спортни коли.

Electric-Ferrari-Gear-Patrol-Slide-10

Хъчинсън кръстил проекта си 308 GTE, а според нашите данни това е първото Ferrari в света, което разчита изцяло на електричество за своето задвижване. Разбира се, през годините сме ставали свидетели на много класически автомобили с електромотори, но никога никой не е посмявал да направи това с Ferrari. Музата за проекта дошла от собственика на EV West Майкъл Брийм, който е съсед и близък приятел на Хъчинсън от 20 години.

Хъчинсън признава, че е обмислил идеята си внимателно. „Майкъл винаги ме е приканвал да направя проект от някой автомобил. Винаги съм искал бус VW Type 1, но такива има много с електрически двигател.“ Идеята за електрическо Ferrari 308 се появява през август 2004 г., когато двамата приятели пиели бира в дома на Брийм. Двамата се заговорили за подобен проект и в този ден било решено да се открие подходящо Ferrari 308.

Electric-Ferrari-Gear-Patrol-Slide-9

Колкото и странно да звучи да монтираш електрически двигател във Ferrari, което е замислено от завода като кола със средно разположен V8 мотор, трябва да признаем, че идеята е добра, защото в края на деня Хъчинсън почти удвоява мощността на колата. Енцо Ферари може да се върти в гроба колкото си иска, но революционната 308-ца получила 400 к.с. и 450 Нм, когато Хъчинсън приключил с нея.

Ако искаш да направиш електрическа конверсия на автомобил със спортна насоченост, а не от екологични съображения, коя би била подходящата база? Ferrari 308 е доста слабо от завода, разполага само с 250 к.с., но за сметка на това има чудесно окачване с по два носача на колело, което прави от колата чудесен старт за електрически проект,“ казва Хъчинсън. „Не бихме се занимавали с подобна конверсия, ако нямаше сериозно увеличение на мощността и подобрение на представянето на колата.“

Electric-Ferrari-Gear-Patrol-Slide-11

Хъчинсън се погрижил и да олекоти колата възможно най-много, за да компенсира тегло на 48-те литиево-йонни батерии и трите електромотора Ac-51 HPEVS. В крайна сметка електрическото Ferrari 308 GTE e само 69 кг по-тежко от стандартната кола. И понеже електромобилите нямат нужда от резервоар за гориво и изпускателна система, Хъчинсън и екипът му са имали възможността да монтират електромоторите по-ниско от стандартния V8 двигател, което подобрява центъра на тежестта и управлението на колата.

Electric-Ferrari-Gear-Patrol-Ambience

И преди да сте проклели този смел американец за това, че е кощунствал над това класическо Ferrari, трябва да кажем, че той е истински автомобилен ценител. „Нямахме никакво намерение да разваляме перфектен автомобил, затова избрахме такъв, който имаше нужда от възстановяване.“ Въпросното Ferrari Хъчинсън купил от търг за едва 10 000 долара, тъй като двигателят на колата бил в окаяно състояние след пожар, тръгнал от електрическата инсталация. Разтопени били всички ремъци, а от мини експлозията бил счупен задният прозорец. Когато пожарникарите дошли, отворили капака по най-грубия начин с лостове, което допълнително съсипало колата. Всичко това означава, че трябва да благодарим на Хъчинсън, че е спасил тази кола, а не да го мразим, че я е направил електрическа.

Колкото до задвижващата система, там сравнение с оригинала няма. Електрическата 308-ца е по-бърза, по-надеждна и по-евтина за поддръжка. Няма го единствено прекрасния звук на 2.9-литровия V8 двигател.Външният вид обаче си е същият. Слава Богу.

Хъчинсън признава, че следващият му проект ще бъде Fiat 124 Spider от 1980-а, който той вече си е осигурил.