Изглежда сякаш е бъдещето сега. И това не е онова апокалиптично и студено бъдеще от филмите, а прекрасно, светло и позитивно. Дори тази утопична мисъл е екзотична, а самата кола със сигурност е такава.

 

Прелива от технологии и ***** му този външен вид. И има Вратите. Тези, които се отварят нагоре, са тези, които искаш да имаш, когато даваш 260 000 лв за автомобил с 362 к.с. Всъщност BMW i8 не е скъп, не и, когато изглежда така, а определян като основният му конкурент е Porsche 911 4 S. Сами разбирате, че ще съберете доста повече погледи в i8.

 

 

Чакахме срещата с този автомобил от мига, в който първата концепция се появи на изложението в Париж пред 3 години. Имах не повече от 5 часа в проливна София, за да дам отговор на няколкото въпроса, които не ме оставят да спя.

 

Истински eкзотично ли е?

В света на суперколите, където i8 официално има статут на бежанец, но неофициално влиза с едни врати нагоре, само външният вид не е достатъчен. Емоцията не започва с приближаването до колата и прескаченото на 60-сантиметровия карбонов праг на моносела от CFPR. За мен това е затварянето на вратата. Вратата е леееека, много лека, скъпо лека, защото тя, както и 60-сантиметровия праг и цялата клетка около шофьора са изработени от материала на бъдещето. Карбонът и неговите производни се използват още от 80-те, но BMW са тези, които го интегрират трайно в серийно производство.

 

 

Много неща в този автомобил сякаш изпреварават времето. Толкова много скандални цифри и технически есета имах в главата, но се престраших и попитах PR-ът на BMW: “Има ли нещо, което не знам?! Нещо специално с тръгването? Само трябва да натисна старт-стоп бутона или…”

 

Има ли UX?

Или “User Experience” е flow в съвременния web за набор от методи и решения за ултимативното усещане/ удобство на ползване. Спортният автомобил, който е удобен всеки ден е титла, която отива в 911. Всичко е модерно, но е някак си там, където усещаш, че трябва да бъде. Да, ключът е отляво, но това е мило изключение. i8 е по-голям от i3, но в никакъв случай не е по-просторно. 2+2 места е равно на четири, но тук означава място за двама и два малки куфара. В 911 може да сложиш детско столче. Не само да го инсталираш, а да го ползваш. Тук визията жертва комфорта, но нямаме нищо против. Но това се отнася само до мястото. Седалките са достатъчно големи и удобни. Бутоните за традиционните команди са налични, но останах леко разочарован, че са взети от останалите модели и в тях няма нищо специално. Очаквах touch бутони, които работят. Щеше да е страхотно.

 

 

Струва ли си?

362 к.с. за 260 хиляди лева и B38 3-цилиндров бензинов мотор от MINI…  Конските сили в М5 са на намаление 50%, но те ли са най-важните?! Сигурно знаете, че 130 к.с. във Ford Scorpio и Mazda MX-5 са две планети. Добавената стойност е в технологията, в заплатите на тези инженери, които при BMW i8 създават нещо абсолютно ново и от нулата. Технология, която позволява на тези 362 к.с. и 560 Нм да те изстрелят с нула torque steer и практически безкраен въртящ момент от 0 до 100 км/ч за 4.4 секунди и някакви си стотинки за гориво. И, ако още не знаете, ускорението от електрически мотор is the real s***. То пълни мозъка ви с кръв, изостава с обработката на бързо сменящите се картини през прозореца и изпълва въздуха единствено с електрическия шум по високоволтовите кабели.

Днес i8 е последното стъпало преди Mclaren P1, LaFerrari и 918, когато говорим за спортна кола с хибридна технология. Може да измине 30-ина километра изцяло на ток със скорост до 120 км/ч, а в някои части на света това е от значение. Тогава ще се движи невъзмутимо плавно с шест предавки, чиято смяна ще разберете само от символ на контролното табло. Движи се като никоя друга електрическа кола на пазара.

 

Забавна ли е?

Много и по различен начин. Няма сцеплението, но има точност и прецизност. Тънките колела нямат толкова много гума в контакт с пътя, но пък те правят управлението леко, макар и малко скучно, защото физическата връзка между предните колела и командите с волана е намалена до абсолютния минимум. Обикновено физическата информация по волана, е тази, която кара червените лампи в главата ви да светят, когато наближава момента на загуба на сцепление. И тук тази информация липсва.

Когато батериите са монтирани в средата на колата, ниско долу до пътя, i8 постига изключително поведение в завой с минимално накланяне, каквото не бихте изпитали в никое друго BMW, дори M. Карбоновата основа го прави адски твърдо. В средата на завоя всичко е възможно, като екстремни или просто безразсъдни промени в кривата или настъпване на педала на газта. Дрифтът е труден не само, защото системите никога няма да бъдат изключени напълно, а и липсва SPORT режим, какъвто познаваме от останалите коли от Мюнхен. Когато настъпи момента за powerslide, предните колела ще захапят асфалта и ще ви изведат от завоя.  Бензиновият мотор се грижи за задния мост, докато електромоторът е отпред. Споменах ли, че тежи по-малко от  Jaguar F-Type с 6-цилиндров мотор?

BMW i8 има способността да те извади от всеки завой на 5-а предавка, така сякаш сте на 2-ра. Електромоторът ще запълни дупката от тежко турбинирия 1.5-литров двигател, но това ли е тръпката, спортът, който търсите или развъртането на не толкова перфектен атмосферен боксер?

 

bmw v bulgaria3

 

В края на деня…

i8 е триумф на инженерната мисъл, твърде добра и много бърза, но просто различна. Всъщност толкова “не от този свят”, че това я прави привлекателна дори в нея да не откриете най-спортното BMW. Това й качество също я прави скъпа. Не само днес, но и в бъдеще. Гледам на нея като на заснет момент от автомобилостроенето, който ще запомни и с времето ще става все по-скъп.

 

 

 

DRIVE: BMW i8
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN8
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД9
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ10
#AB ФАКТОР10
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ9
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ10
9.3= SUM
оценка от читателя: (59 вот)
6.7