Тук, в Европа, марката Daihatsu не се слави с особена популярност. Факт е обаче, че това е най-старата японска автомобилна компания, която през годините е представяла доста интересни серийни модели и концепти. Заслужава поне малко уважение, не мислиш ли?

Ако все още не си убеден, може би това ще те убеди. На автомобилното изложение във Франкфурт през 1991 г. Daihatsu представя изключително лек потенциален конкурент на Mazda MX-5. Концептуалният модел се казва X-021 Roadster, но само две години след официалния си дебют, той е замразен. Защо? За да отстъпи място на по-малкия Copen, който обожаваме.

1991_Daihatsu_X_021_Concept_01

Daihatsu X-021 Roadster е малко по-дребен от Mazda MX-5, но е доста по-бърз от нея. Това се дължи на изключително ниското тегло от едва 700 кг и 1.6-литровия 16-клапанов двигател, произвеждащ 140 к.с. при 6600 об/мин.

Колкото и да прилича на Mazda MX-5 като концепция, автомобилът на Daihatsu е бил замислен по-скоро като състезателна машина, отколкото като ежедневен роудстър. Прототипът е базиран на алуминиево пространствено шаси, което отгоре е покрито с панели от фибростъкло. Окачването е с по два носача на колело и амортисьори, разположени в средата на конструкцията, подобно на състезателните автомобили.

Сухата информация показва, че X-021 Roadster превъзхожда MX-5 и по още един показател. Концептът на Daihatsu има съотношение от 5 кг на конска сила, докато същото при MX-5 е 8.6 кг. Концептът е представен с 15-инчови джанти с новите високоскоростни тогава гуми Dunlop Performa 8000. Всичко това помага за развиването на максимална скорост от 201 км/ч.

След премиерата през 91-а година във Франкфурт, Daihatsu представ нов концепт, този път на автосалона в Токио. Той се казва X-021 и запознати с пътното му поведение твърядт, че той има по-директно управление и по-бърза реакция на педала на газта. Освен това, той очевидно е по-агресивен и надвесите му са още по-малки.

Един от основните недостатъци на Daihatsu X-021 са неговите състезателни седалки Recaro, които са доста неудобни, ако си по-голям от стандартните размери за пилот. Въпреки това, пространството за глава е достатъчно, а идеята била мекият сгъваем покрив да може да се сменя с хардтоп вариант, когато колата достигне серийно производство. Това така и не се случило.

Вместо това, японците решили, че е по-умно да се концентрират в задоволяването на потребностите на японските клиенти, които искат различен тип автомобили. И така се стига до появата на малкия Copen Roadster, който дебютира през 1999 г. с 660-кубиков двигател. Жалко.