Портокал с часовников механизъм


Intro

Ако животът, тук и сега, е книга, то на разделителя, който ползваме, докато минаваме през нея, със сигурност пише: „Кой ти каза, че ще бъде справедливо?”. Това е турбо циничната реплика, която ни кара да приемаме ненормалното за нормално. Особено напоследък, откъдето и да го погледнеш, дефицитът на справедливост е навсякъде.

Например марка, с посредствена спортна програма (BMW) се къса да продава (и то скъпо) седани и всъдеходи със спортни претенции и възможности. Или друга марка с епична спортна програма през последните 30-на години (Citroen), която за този период не е създала нито една смислена спортна кола за масите и запалянковците. И да, Xsara VTS и C4 by Loeb не се броят. В първата нямаше дух, а на втората й липсваха възможностите.

Докато един ден в Citroen не решиха, че тази несправедливост трябва да бъде поправена. И въоръжиха шикарния DS3 с 1,6 литров турбо двигател с 207 к.с., за да го превърнат в DS3 Racing. Иха-а-а-а, говорим си за делнична версия на свръхуспешен рали автомобил! Мисли за нея като френския прочит на Subaru WRX и Mitsubishi EVO. Само, че с предно и дължина под 4 м….

Отвън

Стандартната DS3-ка е доказано готина и крайно вървежна в европейските мегаполиси. Нейната Racing версия също се раздава на сцената с карбонови раздувки на калниците, прагове, лип и дифузьор от същия С две думи – Citroen DS3 Rasing изглежда чудесно. И не се срамува да се покаже.материал. Към това добавяме по-широка следа, по-големи 18 цолови гуми, сигнално оранжеви акценти и леко демодирани, но все пак ефектни стикери. С две думи – Citroen DS3 Rasing изглежда чудесно. И не се срамува да се покаже.

 

Отвътре

Тук оранжевата тема едоста по-агресивна и асоциациите с филма „Портокал с часовников механизъм” стават някак натрапчиви. Охрата доминира таблото и някои дребни елементи от интериора, в оранжево свети дори монохромния дисплей на климатроника. Седалките изглеждат чудесно, дават странична опора, но не толкова, колкото Ford Focus ST например. Което е чудесно за всеки собственик на широк гръб.
Racing пинизите в интериора включват разточителна употреба на карбон (лайк!) върху волана и централната конзола. Добавяме масивен скоростен лост, изработен от кожа и метал (няма пластик, няма фантастик) и лост на ръчната спирачка, разположен точно, където трябва (от MINI могат да обърнат внимание), за да бъде сграбчен за части от секундата.

 

Липсата на Sport бутон, който активира спортни настройки в ECU и сервото на волана, както и отсъствието на подлакътник в DS3 Racing са знакови решения и то по готин начин. С ях, хората от Citroen тихо подчертават, че са направили автомобил, който е винаги в спортен режим. Кола за хулиганстване, а не за разплуто крюизване. И това говори много по-солидно, отколкото всички стикери на света.

Задвижването

Намесихме MINI в тази ситроенска история, ще го направим пак. Двигателят на DC3 Racing е продукт на вече разпадналия се брак между BMW и PSA, който създаде прекрасния 1,6 литров мотор с турбо, който с различни мощности (т.е. различни турбини) намираме в днешните модели на MINI, Peugeot и Citroen. За двигателя знаем, че е добър, но характерът му идва от настройките на електронното управление. И тук Citroen Racing са свършили страхотна работа. Намираме го рязък като при JCW и с една идея по-шумен отколкото при 208 GTi. Пукотът от ауспуха също го има.

Скоростната кутия е механична, 6-степенна, но за разлика от 208 GTi (която ползва същия механизъм), втора предавка влиза безпроблемно. Мощността стига до предните гуми безпрепятствено, няма електронен или механичен диференциал, който да удържа гумите. Ако блокирането им се наложи, тази функция е поверена на ESP система, чиито настройки намираме за доста щедри.

На пътя

Малкото километри, които навъртяхме ни впечатлиха със следното. Имаме директно и в същото време добре композирано окачване. Друса, но не притеснява, дори и в града. Извън него се срещаме с тежката предница, но много по-прощаваща от технологично идентичния 208 GTi. Леко отпускане на газта в завоя и получаваш игра със задницата. Не е като при 205 GTi, който можеше да те убие с този трик, но пък уличната легенда е жива.
И както вече споменахме, поради липсата на Sport бутон, тази кола винаги е в спортен режим. Като в доброто старо време на 80-рските хот хечове … Единствената разлика е ESP системата, която може да бъде изключена с (разбира се) неудобно копче. И тогава купонът може да е незабравим. Резултатите – също. Бихме могли да си я представим като тренировъчен автомобил на рали пилот.

Плюсоветe

Много добър дизайн, изобилие от карбон, чудесен двигател, стегнато окачване, компактна и удобна за делнична употреба.

Минусите

Скъпа е и то дотолкова, че от представителството на Citroen в България не са я включили в ценовата листа. Изобилието от стикери е на ръба на добрия вкус, миниатюрните дискове отзад изглеждат някак неуместно

Става или не?

Категорично да! Вече казахме, тя е чудесната тренировъчна кола за някой рали пилот. И допълваме, че Citroen DS3 Racing е емоционална машина, носеща в себе си духа на класическото френско GTi. Което е много, много ентусиазиращо.

Citroen DS3 Racing
съотношение HP/FUN8.5
умение да върви напред8
визуално привличане7
#ab фактор8
оценка от сериозна медия4
искаме да ни видят в нея7
7.1= SUM
оценка от читателя: (15 вот)
7.2

за автора

Колите са две. За возене или болки в гърба. Предпочита малки коли с ниско тегло и висока мощност. Добрата кола има двигател зад две седалки. Цени детайлите и високото качество на изработка в новите автомобили също толкова силно, колкото мириса на застояло масло и стари кожени седалки.