Върховите автомобили днес не са нищо повече от най-добрия сбор на налични технологии. Обикновено тези, които са първи в нещо, не са най-добрите, а максималните резултати идват с много опити и подобрения. Няма да ви кажем, че Bugatti Chiron е най-великият автомобил на света, защото А. Bugatti нямат парични отношения с нас. Б. Не сме медия с “шок” и “скандал” в заглавието. Но дали е Еверест на автомобилната индустрия – да. Защото остава специален и  е новото Bugatti. 

 

 

 

Преди 11 (!) години Veyron преобърна автомобилния свят. Тогава за първи път разбрахме, че скорост над 350 км/ч е трудна задача  и само мощност не е достатъчна. Veyron е и ще остане абсолютен връх на технократската мисъл. Ако нямаше Veyron нямаше да го има лудия швед Кристиан Кьонисег. През 1998-а година  Фердинанд Пийх поставя задача пред своя екип – 1000 к.с., ускорение под 3 секунди до 100 км/ч и колата да бъде достойна да носи емблемата на Bugatti. Те я преизпълниха с Bugatti Super Sport и неговите 1200 к.с. Същият все още се смята за най-бързата и мощна серийна кола. Haters gonna hate.

 

 

На автосалона в Женева “Широн” е най-красивата и елегантна опаковка за 1500 к.с., 1600 Нм въртящ момент и “най-малко” 440 км/ч максимална скорост. Teжи 2 тона, има V16 мотор и още е Bugatti.

 

Тежи близо 2000 кг, което е повече (!) с 200 кг. По-широк с 3 см, по-нисък, по-дълъг, с изцяло карбонов битонален корпус. Инженерите на Bugatti не разказват много за постиженията на Chiron, но признават за време под 2.5 секунди и спринт до 300 км/ч за 13.7 секунди. Идва  с два ключа, от които един за “ultra-speed” настройки, когато 440 км/ч са ограничени по електронен път. Милите хора от Bugatti ще разрешат на клиентите си да се повозят на реалната максимална скорост, но само със специално подготвен автомобил, който най-вероятно ще е заводски, на заводската писта и “ултра” балансирани гуми и джанти. Също така признават, че за всяка скорост над 450 км/ч е необходим пилот. Волфганг Дюрхеймер, босът на Bugatti, твърди, че са в състояние да постигнат много над 480-те км/ч на Hennessey Venom. Ще поживеем, ще видим.

 

 

Макар че използва познатия W16 с 8 литра рабтоен обем, Chiron e 95% нов. Блокът идва от Super Sport, но с 25% повече мощност +5% въртящ момент – 1 500 к.с. при 6 700 об/мин и 1 600 Нм от 2 000 об/мин. Рецептата е ясна. Повече въздух. Повече отвори в предната част и драматична  C-колона, в която може да се изгубиш.

 

4-те турбокомпресора се развъртат на два етапа, като всички заработват заедно от 3 250 об. Същите обещават почти “атмосферна” крива на въртящия момент, а според думите на главният инженер Вили Нетушил е много по-отзивчив и дори дрифтируем. Всъщност изглежда, че Chiron най-вероятно ще се кара и на писта, тъй като вече ще има адекватни за мощността 16.5-инчови карбон-керамични дискове с по 8 титаниеви накладки. Отзад? 15.7 инча с 6-бутални челюсти.

 

 

Гумите отново са специална разработка на Michelin с 14% повече контактна площ. Ръчно изработени 285/30R20 отпред и 355/25R21 отзад – с индекс на скоростта до 420 км/ч.

 

Цената. 2.4 милиона евро. Продукция от 500 броя, 50 повече от Veyron. Дюрхеймер казва, че за разлика от Veyron, Chiron ще донесе пари на Volkswagen Group. До края на декември месец са постъпили 110 поръчки с депозит по 200 000 евро. Първите две години производство са изкупени.

 

 

за автора

Колите са две. За возене или болки в гърба. Предпочита малки коли с ниско тегло и висока мощност. Добрата кола има двигател зад две седалки. Цени детайлите и високото качество на изработка в новите автомобили също толкова силно, колкото мириса на застояло масло и стари кожени седалки.