През 2013-а година BMW анонсира новия си бранд с простото название i. Стори ни се като огромен скок в нищото. В черната дупка на еко мечтите, която успя да сломи неедин добър, поне на хартия, проект. Стори ни се ужасно рисково и скъпо. Но да не забравяме, че това бяха и все още са годините на рекордни печалби за баварския производител.

BMW i3 и i8 не споделят обща платформа с останалите модели на компанията, нито своя дизайн, нито материали, дори интериорите са напълно различни. Как планират да излезнат рентабилни?

Стартираха с два модела. i3 е компaктен, градски автомобил за модерния хипстър на 35 + години. Появи през второто тримесечие на 2014.  i8 е разточителното 2+2 купе с адска динамика от смела хибридна технология, невероятни технически данни и дизайн, ах този дизайн… Може би той е по-напредничавият и футуристичен от двата модела и този, който стои по стените в архитектурните бюра в не по-малко скъпи и футуристични рамки. Но не той е бъдещото на автомобилния бизнес. Това е i3.

То е това, което в aboutcars.bg наричаме екзотика. Автомобилната екзотика не винаги трябва да е безбожна скъпа и недосагаема. Често е странна, но върши каквото очакваме от нея, а в случая съвсем не е скъпа. Малко над 70 000 лева за четириместна кола с карбонов CRFP монокок, нулеви вредни емисии и естествената тежест от емблемата на предния капак е добра сделка за нас. За същата сума ще се сдобиете с базово BMW 325d с 218 к.с. Кое ще изберете? Червеното хапче, което ще ви извади от матрицата или синьото, което ще ви върне на светофара с останалите коли, които все още работят върху принципа на Рудолф Дизел и Николаус Ото.

Бихме избрали i3 не, защото смятаме, че ще спасим полярна мечка. Правим го заради нас, заради града, в който живеем и примера, който ще дадем. Оранжевo i3 e по-елегантния начин да направите егоистичен, „вижте ме“ лайфстайл избор.

 

Бихме избрали 100% електрическата версия.

  • Тя е по-евтина с около 10 000 лева
  • Паркира безплатно на синя и зелена зона
  • Може да се възползва от все още крехката инфраструктура от обществени точки за зареждане.

 

Пробегът

От 130 до 180 км от пълно зареждане.  Прекарахме 3 часа в i3 в микс от градско и виещи се извънградски пътища. Резултатът бе 73 км при точно 50% оставащ заряд.

Смятаме го като двудневен пробег в София и достатъчен за разходка до яз. Искър и обратно. Да, няма да стигнете до морето, но в този си вид трябва да приемете i3 като втори автомобил в семейството.

бмв и3

Забавна ли е?

7.2 секунди до 100 км/ч го поставят в зоната на „топлите“ хечове. Електромоторът развива 170 к.с. във всеки един момент и, както сме казвали преди, уцелва g-точката на автомобилния фен. Имахме шансът да караме непосредствено преди и след теста на M4, и с ръка на сърцето признаваме, че ускорението до 50-60 км/ч е по-вълнуващо в странното кубче с велосипедни гуми. Изпитахме нужда от поне още пет неразумни старта от място и не задавихме в сажди нито една панда мечка.

Разбира се на таблото няма бутон SPORT, a само COMFORT, ECO (+12% пробег от мапване педала на газта) и ECO+ (+24% пробег при минимум консуматори на енергия). Не се отчайвайте, защото COMFORT, тънки гуми и изключен DTC (Dynamic Traction Control) ще ви накарат да се усмихнете, както подхожда на бранда. Разположението на тежките батерии в долната част на автомобила не само предпазва автомобила от обръщане, но и натиска здраво четирите гуми (155/70 R19) върху асфалта. От това решение следва и сравнително високата позиция на седене, която е удобна в трафика, но убива „картинг“ усещането със същата лекота.

Период на свикване

  • Нетрадиционният външен вид. (за нас е +)
  • Системата от отварящи се наобратно задни врати означава, че всеки път, когато някой трябва да седне зад вас, трябва да отворите и вашата врата, а дори след това се налага прескачане на колана.
  • Ако искаме регенеративното спиране да зарежда батериите, трябва да се научите да спирате без спирачка. След известно време може да ползвате само един крак. Да, стоп светлините светят и когато не натискате педала на спирачката.
  • Страхът. Все още се ужасяваме, когато батерията падне под 20%. Бензиностанции има навсякъде, контакт само вкъщи. Но скоро всички ще свикнем и с това. За улеснение навигационна карта показва достижимите точки в приятен и ефирен BMW начин, базирайки се на информация от Google за актуалния трафик и възможни маршрути.

 

Интериорът

… е слабото ни място. Избираме този с евкалиптовото дърво, рециклирани пластмаси и тъкани за седалките. Светлият волан и новото i лого на BMW със електриков син обръч подсказват, че не седите в обикновен автомобил. Същото важи за цялото вътрешно пространство. Централната конзола е изцяло нова, два LED екрана дават всичката нужна информация, докато нетрадиционния джойстик за избора на предавки допълва общата картинка. Седейки в i3, се чувстваме сякаш сме „the big deal“, но не по-грозния начин. Сякаш влизаме във висок клас интериорен шоурум, където не питаме за цената, а се наслаждаваме на момента и минимиластичния дизайн. Изборът на цветове и материи го прави истински премиум, защото премиум не винаги означава таблото ти е да ушито в кожа напа.

 

В края на деня

i3 е повратна точка в автомобилната история. Той е първият успешен електрически автомобил от премиум производител и може би заради това се откроява от други, чиито „вълнуващи“ батерии и електромотор са скрити под възможно най-обикновената и евтина форма. Това е и моделът, който позволи натрупването на опит в работата с композитни материали и направи възможно навлизането на карбона като елемент от серийното производство на останалите модели от гамата на BMW. i3 е първият от много, които ще последват неговия пример и ние искаме да го притежаваме.

бмв и3

 

BMW i3
СЪОТНОШЕНИЕ HP/FUN8.5
УМЕНИЕ ДА ВЪРВИ НАПРЕД7
ВИЗУАЛНО ПРИВЛИЧАНЕ7.5
#AB ФАКТОР6
ОЦЕНКА ОТ СЕРИОЗНА МЕДИЯ7.5
ИСКАМЕ ДА НИ ВИДЯТ В НЕЯ10
7.8= SUM
оценка от читателя: (11 вот)
8.0

за автора

Колите са две. За возене или болки в гърба. Предпочита малки коли с ниско тегло и висока мощност. Добрата кола има двигател зад две седалки. Цени детайлите и високото качество на изработка в новите автомобили също толкова силно, колкото мириса на застояло масло и стари кожени седалки.