И преди сме писали, че ако не беше късметът, BMW 2002 Turbo нямаше да съществува. Двама находчиви германци, които по една или друга случайност по това време работели в BMW, решили едновременно, но независимо един от друг, да монтират 2.0-литров двигател в техните олекотени купета 1600-2.

BMW-2002-Turbo-11

Двамата сладури се казвали Хелмут Вернер Бьонш (шеф по продуктовото планиране на BMW) и Алекс фон Фалкенхаузен (дизайнер на двигателя M10). Как разбрали за проекта на другия? Срещнали се съвсем случайно в местен сервиз, където обслужвали колите си. Ето това е случайност.

Съвсем нескромно, двамата решили, че идеята им е гениална. Те обединили сили и отправили официално предложение към Управителния съвет на BMW да бъде разработена 2.0-литрова версия на малкото 1600-2. От високите етажи в Мюнхен се съгласили веднага и през 1968 г. BMW 2002 вече се предлагало на пазара.

BMW 2002 бързо се превърнало в популярен състезателен автомобил. През 1970 г. колата дори спечелила в класа си в тежкото 24-часово състезание на Нюрбургринг. Освен това, 2002 има десетки победи в ралита, планински изкачвания и аматьорски състезания. Дори днес, повече от 40 години по-късно, компактното 2002 продължава да печели с лекота джентълменски състезания за класически автомобили.

BMW-2002-Turbo-12

През 1971 г. BMW решава да даде на колата нови сили, монтирайки под капака малък турбокомпресор KKK. Мощността била увеличена от 100/120 к.с. (в зависимост от това дали въпросната машина е с един или с два двойни карбуратора) на 170 к.с. Единственият недостатък на 2002 Turbo било времето, в което колата дебютирала – точно преди разгръщането на петролната криза.

 

Скъпият бензин отказал доста хора да си купят така желана кола, така че BMW била принудена да спре производството. Били сглобени само 1672 автомобила с принудително пълнене.

BMW-2002-Turbo-7

Цяло щастие е, че имаме шанса да зърнем красавица от този ранг дори на снимки. Машината от кадрите е произведена през 1974 г., но е напълно преработена от Manofied Racing. Перфектно балансираната M20-ка тук е “разпилена” до 2.7 литра, скоростната кутия е с dogleg конфигурация (първа предавка е на мястото на втора на стандартен скоростен лост), съединителят е от E30 M3, спирачките са Wilwood, а окачването е изцяло подменено.

Според информацията това трябва да бъде най-бързото 2002 в света. Продава се за 42 500 долара.