Aвтомобили като тези се появяват веднъж на десетина година. А когато това се случи, хората обезумяват от възторг по радикалния им дизайн и революционните технологии. Те отбелязват началото на нова епоха и пътят, по който цяла една индустрия ще поеме в идните години. Всички говорим за времето преди Ferrari F40, времето преди Porsche 959, времето преди Bugatti Veyron. А сега дойде времето преди днес.

2015-mclaren-p1-porsche-918-spyder-rear-in-motion

Говорим ти за McLaren P1 и Porsche 918 Spyder, които са суперавтомобилите на днешния ден и на бъдещето. Американското издание Motor Trend изкара двата автомобилни колоса на небезизвестната писта Лагуна Сека. Първоначалната идея била на пистата да излезе и LaFerrari, но италианците отказали да осигурят кола. Иначе казано, хванало ги е шубе.

Учудващо е колко еднакви са двете коли, имайки предвид колко различни хора са ги създали. Още по-учудващото е, че по стечение на обстоятелствата, McLaren и Porsche показват радикалните си машини в една и съща година. Суперавтомобилът на бъдещето има карбонов монокок, карбонови външни панели, високооборотен V8 двигател с малък работен обем и плосък колянов вал, който е разположен зад двете седалки и пред задната ос. Скоростната кутия е с два съединителя, спирачките са от въглеродно-керамична сплав, а аеродинамиката е активна.

Мощността пък надхвърля 1000 к.с., което се дължи на факта, че суперавтомобилът на бъдещето е plug-in hybrid и може да се кара само на ток.

Философиите зад двете коли обаче са коренно различни. McLaren P1 разчита по-малко на хибридната си система, отколкото Porsche 918. Машината от Уокинг има 177 електрически “коня”, които подпомагат работата на 3.8-литровия V8 двигател и намаляват турбо дупката, образувана от двата компресора. Опростената хибридна система означава по-ниско тегло, но инженерите не са спрели дотук и са извадили от уравнението стабилизиращите щанги и диференциалът с механично заключване. Вместо това, McLaren P1 има хидравлична система, която контролира наклоняването на купето в завой, както и височината на окачването. Умната спирачна система пък работи за елиминиране на нежеланото превъртането на колелата и подобряване на представянето в завой. От McLaren гордо уточняват, че именно тези технологии са се използвали и от отбора им във Формула 1, преди FIA да ги забрани, тъй като били твърде ефективни.

2015-mclaren-p1-front-three-quarter

В крайна сметка McLaren P1 тежи близо 160 кг по-малко от 918, а най-хубавата му екстра е режимът на работа Race. Когато колата е паркирана, просто трябва да натиснеш един бутон на таблото, което кара шасито да започне да се преобразява. В следващата половин минута окачването става с 5 см по-ниско, задното крило се изправя с цели 30 см, устойчивостта на купето се увеличава с между 300 и 350 процента и тн. В този режим P1 произвежда 600 кг притискателна сила при скорост от 259 км/ч. Поне така казват от McLaren. Освен всичко това, колата започва да изглежда потресаващо добре. Особено с цвета Volcano Orange, който се променя в зависимост от светлината. Собственикът на колата, някой си Бен, я нарича с нежност “Тиквата”.

Porsche-то на снимките също има име. Казва се Алис, но не заради прищявка на своя собственик, а защото всяка кола от модела, продадена от Porsche North America се сдобива с име. Любопитен факт е, че американският клон на Porsche залепва стикер с името на всяка кола под задния спойлер. Алис е номер 134 от общо 918 планирани за производство коли от модела.

Ако McLaren P1 има по-интересното окачване, Porsche 918 има по-интересната задвижваща система. Неговият електромотор произвежда 156 к.с. и е комбиниран с 4.6-литров V8 двигател. От Porsche обаче решили, че щом един електрически двигател е добро решение, то два ще бъдат още по-добра идея. Така, германците монтирали един електромотор на задния мост, който подпомага бензиновият двигател, а вторият е разположен на предния мост и задвижва предните колела с нови 129 к.с.

2015-mclaren-p1-porsche-918-spyder-rear-view

Двете оси на колата нямат механична връзка помежду си, а задните колела завиват, което кара шасито да танцува елегантно по завоите. Porsche 918 е по-големият от двата автомобила (купето е с 5.8 см по-дълго) и няма функция за снижаване на окачването. Въпреки това, и двата автомобила разполагат със система за повдигане на предния мост, което позволява безпроблемното преодоляване на “легнали полицаи”.

 

Пичовете от Motor Trend държали много на честността, затова заредили колите на една и съща бензинова колонка и ги обули в стандартни за модела гуми. McLaren P1 се предлага с най-агресивните стандартни гуми, които можеш да си купиш – Pirelli P Zero Trofeo RS, а Porsche-то разчита на единствената опция, която се препоръчва от завода – Michelin Pilot Sport Cup 2.

2015-porsche-918-spyder-front-three-quarter-in-motion-02

На пистата колите били управлявани от тестовия пилот на MT Ранди Побст – същият, който преди година постави рекорд на Лагуна Сека за сериен автомобил – 1:30.97. Колата отново е 918, но предпроизводствена версия, наречена Мередит. Дали Тиквата и Алис ще бият Мередит?

Лагуна Сека е дълга 3.5 километра и предизвиква пилотите с голяма денивелация и комбинация от бързи и бавни завои, които могат да ти вземат здравето.

Побст успява да счупи собствения си рекорд и записва 1:29 минути.

To be continued…