Проектираният от Giugiaro Fiat 850 Spider се продавал повече от добре, но през 1968 г. колата била прекалено стара и имала нужда от заместник. Този път Fiat решили да наемат друго дизайнерско студио, което да излезе с нова концепция за атрактивен роудстър. Студиото се казвало Bertone, а завършеният проект бил кръстен X1/9. Красавицата се произвеждала цели 17 години, но как се стигнало дотук?

 

В края на 60-те Fiat започнали да експериментират с платформи за автомобил с предно предаване, използвайки бранда Autobianchi. Bertone взели част от задвижването на Autobianchi Primula и го комбинирали с чисто новия двигател на Fiat 128, който бил разработен от пристигналия директно от Ferrari Аурелио Лампреди.

Всичко това било използвано за създаването на елегантен концептуален роудстър. Така се родил Autobianchi A112 Runabout.

Autobianchi_Runabout_1969

Радикалният прототип бил представен на автомобилното изложение в Торино през 1969 г. точно до Fiat X1/1 (128) и Autobianchi A112. Runabout се превърнал в толкова голям хит, че Fiat решили да го превърнат в сериен модел. Производството на X1/9 започнало през 1972 г. и дори след като Fiat се отказали от модела през 1982 г., Bertone продължили да го произвеждат до 1989 г.