Обновеният LMP1 прототип на Audi преминава на 4 мегаджаула електрическа система

 

Новият сезон на Международния шампионат по издръжливост WEC се задава на хоризонта. Същото прави и новата кола на Audi – миналогодишният победител в Льо Ман, което безспорно е най-важното състезание през годината. През 2015 г. германците ще участват с нов прототип, разполагащ с повече хибридна мощност. Той вече ще има 4 мегаджаула електрическа система 4MJ, за разлика от миналогодишния модел, който разполагаше само с 2 мегаджаула електрическа мощ. За да бъдем по-ясни – хибридното LMP1 чудовище от Инголщад ще складира повече електричество и ще може да изминава по-дълго разстояние без помощта на своя V6 турбодизелов агрегат.

Audi R18 e-tron quattro e добре позната кола на любителите на WEC, както и на Toyota, но това е друга тема. От миналата година насам обаче проектът е извървял дълъг път и е променен както външно, така и по отношение на задвижващия си тракт. Отвън колата се различава от миналогодишната спецификация с огромните си въздухозаборници, разположени под фаровете. От компанията казват, че новите елементи ще подобрят обтекаемостта на прототипа, което означава по-ниско въздушно съпротивление и по-висока максимална скорост.

152870109442304620

Подобно на много от болидите във Формула 1 през тази година, двигателят на новото Audi е опакован в по-компактен отсек, долепен максимално до кокпита, с което инженерите допълнително са подобрили аеродинамиката.

Фаровете са станали по-малки, за да освободят място за отворите за охлаждане, но за сметка на това използват лазерна технология, която гарантира, че видимостта и съответно безопасността няма да бъде компрометирана. Отгоре на всичко лазерите са комбинирани с традиционни LED светодиоди.

Промени има и в страничните въздухозаборници и охладителната система. Особени разлики ние не виждаме, но от компанията твърдят, че охлаждането на двигателя и хибридната система е значително оптимизирано. Промените са били належащи заради новата 4-мегаджаулова система, казват от компанията.

889130774856835464

Хибридната технология е най-важната промяна в новата кола. Германците признават, че са работили по нея в продължение на цяла година. За разлика от своя предшественик, новият R18 e-tron quattro има KERS блок на предния мост и система с маховик в задната част на шасито. Общото количество складирана енергия може да достигне 700 килоджаула, които пилотът може да използва, когато му е нужна допълнителна мощност.

Според официалната информация новата електрическа система има 272 к.с. максимална мощност.

За момента пилотите са впечатлени от поведението на новата кола. “Вече можеш да усетиш пълната полза от двойното задвижване, особено на писта като Себринг,” коментира Андре Лотерер за Autosport. “На изходът от 17-и завой задната част на колата се качваше на бордюрите. Сега натискам газта до долу и просто се изстрелвам напред.”

891134195650844270

А още не сме заговорили за двигателя с вътрешно горене. Другата важна част на хибридната система е новият V6 турбодизел на Audi. През тази година 4.0-литровият двигател произвежда 558 к.с., а инженерите на Audi са били изправени пред предизвикателството да намалят неговия разход на гориво. Припомняме, че според правилника колите, използващи 4-мегаджаулова електрическа система, трябва да харчат по-малко гориво. Ето защо, новият дизелак използва 2.5% по-малко дизел на обиколка спрямо миналогодишния мотор. Звучи незначително, но на това ниво от разработката на състезателен двигател, 2.5% e невероятен успех.

След всичко казано дотук е наистина учудващо, че Audi са успели да постигнат минималното тегло по правилник. Новото R18 e-tron quattro тежи само 870 кг!

Какво е наложило всички тези промени? Новата дива ера на WEC провокира конкуренцията и кара отборите да изстискват всичко възможно от колите си. Показателен е фактът, че дори лидерите, които са свикнали да доминират в Льо Ман, са принудени да предприемат сериозни мерки, за да не изостават в технологично отношение.

“Очакваме, че технологичният прогрес, който е провокиран от ожесточената конкуренция на четири автомобилни производителя, ще доведе до значително по-добри времена за обиколка през този сезон, както и до по-ниска консумация на гориво,” обяснява главният инженер на Audi Sport Йорг Зандер.

Дори Audi са напрегнати. Чакаме този сезон с нетърпение. Първото състезание е “6 часа на Силвърстоун” на 12 април.